Παρασκευή 17 Απριλίου 2020

Θεολογική προσέγγιση της εικόνας η Άκρα Ταπείνωση

«Άκρα Ταπείνωσις», φορητή εικόνα,
κρητικής σχολής, 16ος αι.,
Ι. Μονή Ιβήρων, Άγιο Όρος
Όπως έγινε μέχρι τώρα φανερό η Άκρα Ταπείνωση προέκυψε για να καλύψει τη λειτουργική ανάγκη να βρεθεί μια εικόνα που να μπορεί να απεικονίσει σε μια μόνο παράσταση τη Σταύρωση, τον Επιτάφιο Θρήνο και τον Ενταφιασμό. Είναι επίσης ενδιαφέρον ότι η παράσταση αυτή έλαβε το όνομα «Η Άκρα Ταπείνωσις». Επιπλέον, σημαντικότατο στοιχείο της σύνθεσης είναι και η επιγραφή του Σταυρού «Ο Βασιλεύς της Δόξης». Τα δυο αυτά στοιχεία, η επιγραφή του Σταυρού και το όνομα της σύνθεσης, αποτελούν, κατά τη γνώμη μου, και το κλειδί για την κατανόηση της θεολογίας της εικόνας της Άκρας Ταπείνωσης.

Ομιλία περί Ταφής και Αναστάσεως του Κυρίου (Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος)

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΕΙΣ ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ
(Ματθ. 27, 62- 28, 10)
«Την δε επομένην ημέραν, μετά την Παρασκευήν, συνεκεντρώθησαν οι αρχιερείς και οι Φαρισαίοι εις τον Πιλάτον και του είπαν· Κύριε, ενεθυμήθημεν ότι εκείνος ο πλάνος είπεν, όταν ακόμη εζούσε, μετά τρεις ημέρας θα αναστηθώ. Δώσε λοιπόν διαταγήν να ασφαλισθή ο τάφος έως την τρίτην ημέραν, μήπως έλθουν οι μαθηταί Του και τον κλέψουν και ειπούν εις τον λαόν ότι ανεστήθη από τους νεκρούς, οπότε η τελευταία αυτή απάτη θα είναι χειροτέρα από την πρώτη»

«Ώσπερ πελεκάν…»

(+Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου Καντιώτου)
«Ὥσπερ πελεκὰν τετρωμένος τὴν πλευράν σου, Λόγε, σοὺς θανόντας  παῖδας ἐζώωσας ἐπιστάξας ζωτικοὺς αὐτοῖς κρουνούς» (Ἐγκώμ. β΄ στάσις)
Στὴν ὑπέροχη ἀκολουθία τοῦ Ἐπιταφίου θρήνου, ἀγαπητοί μου, ποὺ ψάλλεται στὸν ὄρθρο τοῦ Μεγάλου Σαββάτου, ἰδιαίτερη θέσι κατέχουν τὰ Ἐγκώμια. Τί εἶνε τὰ Ἐγκώμια; Εἶνε μία ὡραία συλλογὴ τροπαρίων, ποὺ ἔχει ὡς θέμα τὴν ταφὴ τοῦ Χριστοῦ.
Ὅλος ὁ Ἐπιτάφιος θρῆνος εἶνε γλυκυτάτη ἀκολουθία. Ἀρχίζει μὲ τὸ ἀπολυτίκιο «Ὁ εὐ σχήμων Ἰωσὴφ ἀπὸ τοῦ ξύλου καθελών…» ,προχωρεῖ μὲ τὸν ἀνεπανάληπτο κανόνα «Κύματι θαλάσσης…» , κορυφώνεται μὲ τὰ ἐγκώμια, τὰ εὐλογητάρια καὶ τοὺς αἴνους, καὶ τέλος κλείνει μὲ τὴν περιφορὰ τοῦ ἐπιταφίουκαὶ τὰ ἀναγνώσματα, μεταξὺ τῶν ὁποίων διακρίνεται ἡ σπουδαία προφητεία τοῦ Ἰεζεκιήλ.

☦Η ΘΕΙΑ ΑΙΜΟΡΡΑΓΙΑ δεν σταματούσε από τον Εσταυρωμένο.

Όταν το πρωί μας το είπε ο Θηβαίος Πολίτης δεν γνωρίζαμε σε ποιον Ιερό Ναό της Ελλάδος έγινε αυτό το συγκλονιστικό συμβάν. Έπρεπε να πάω στα Κοιμητήρια τουλάχιστον για να βάλω έξω στα κάγκελα κάποια λουλούδια για τις ψυχές. Κάπου εκεί έξω ένα τηλεφώνημα από άλλο καλό φίλο με πληροφόρησε ότι ο «ΑΙΜΟΡΡΑΓΟΥΣΕ ο ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΣ» στον Περιώνυμο  Ιστορικό Ιερό Ναό του Αποστόλου Ανδρέα στο ομώνυμο Γηροκομείο των Αθηνών.

☦ΜΑΤΩΣΕ Ο ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΣ (upd)

Ο ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΣ ΠΟΥ ΜΑΤΩΝΕΙ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ  ΠΟΥ ΜΑΣ ΗΛΘΑΝ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΤΟΝ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΣΤΟ ΓΗΡΟΚΟΜΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ 
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
ΦΊΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΡΙΑ ΠΟΥ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΚΡΑΤΗΣΕΙ ΤΗΝ ΑΝΩΝΥΜΙΑ ΤΗΣ, ΜΑΣ ΑΠΕΣΤΕΙΛΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΜΕ ΤΟΝ ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟ ΝΑ ΤΡΕΧΕΙ ΑΙΜΑ. ΔΕΝ ΘΕΛΗΣΕ ΝΑ ΜΑΣ ΚΑΝΕΙ ΓΝΩΣΤΟ ΑΠΟ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ…..

☦ «Κεκλεισμένων των θυρών»

Στο πρώτο μας Πάσχα «κεκλεισμένων των θυρών»,
Σε θυμηθήκαμε αμέσως, Κύριε. Θυμηθήκαμε τα παραπονεμένα Σου λόγια: «Πάντες σκορπισθήσεσθε, εμέ λιπόντες». Για πρώτη φορά Σε προσέξαμε να διαβαί-νεις τον τραχύ σου δρόμο μόνος. Και μόνος να πίνεις, σταλαματιά-σταλαματιά, και το ποτήριον του Πάθους Σου, από τον χείμαρρο των Κέδρων μέχρι τον φριχτό Γολγοθά.

Τὸ φῶς τῆς ἐσταυρωμένης Ἀγάπης

Μεγάλη Παρασκευή. Πένθος βα­θὺ καὶ ἱερὸ στὶς ἐκκλησίες. Καθὼς ἀ­­­τενίζουμε σιωπηλοὶ τὸν ἐσταυρωμένο Κύριο, τὸν Βασιλέα τῆς ­δόξης, ὑψωμένο στὸν Τίμιο Σταυρό Του μὲ ἁ­­­­πλωμένα τὰ ἄχραντα χέρια Του, ­ἔρχεται στὸ νοῦ μας μιὰ λέξη μοναδική: «ΑΓΑΠΗ».
Ναί! Εἶναι ὁ Ἐσταυρωμένος ἡ ­μεγάλη μας Ἀγάπη. Ποὺ μᾶς τὴν ἀπέδειξε καὶ τὴν ὑπέγραψε «βαφαῖς ἐρυθραῖς», μὲ τὸ πορ­φυρένιο πάντιμο Αἷμα Του πάνω στὸ ξύλο τοῦ Σταυροῦ Του. Καὶ τὴν ἀκτινοβόλησε μὲ μοναδικὴ λάμψη.

☦ Το ραπισμένο πρόσωπο του ΘΕΑΝΘΡΩΠΟΥ εμφανίζεται μέσα στο ΑΓΙΟ ΠΟΤΗΡΙΟ.

ΘΑΥΜΑ ΘΑΥΜΑΤΩΝ γνωστοποιείται αμέσως μετά την Ακολουθία των ΑΧΡΑΝΤΩΝ ΠΑΘΩΝ

Θεοῦ Θέαν Θεῖο Θαῦμα
Ι.Μ. Γουμενίσσης Αξιουπόλεως & Πολυκάστρου
Ἐξεικονισμός τῆς μορφῆς τοῦ πάσχοντος Κυρίου ἐπί τοῦ Σταυροῦ. Ἡ μορφή τοῦ προσώπου του, μέσα ἀπό τό ἄλγος τῶν τραυμάτων στούς ὀφθαλμούς, στή διογκωμένη παρωτίδα καί στά σχισμένα χείλη του.

"Ο Χριστός επι του Σταυρού"

Υπό Δημητρίου Π. Λυκούδη
Θεολόγου – Φιλολόγου, Υπ. Δρος Παν/μίου Αθηνών
Μεγάλη Παρασκευή σήμερον και ο Χριστός επί του Σταυρού! Σήμερον κρεμάται επί ξύλου ο Κύριος της Δόξης, σήμερον «τα θεμέλια της γης εδυνήθησαν φόβω του κράτους σου»[1], « ο ήλιος εσκοτίζετο και γης τα θεμέλια συνεταράττετο»[2]. Όσες ομιλίες και κηρύγματα και αν δονήσουν τον αέρα, όσα κείμενα και αν συμπλεύσουν εις την βιβλιογραφικήν φαρέτραν του έντυπου κόσμου, όσοι ζωγράφοι και αγιογράφοι και αν επιχειρήσουν ν΄ αποδώσουν  το μεγαλείο της ημέρας αυτής, δε θα καταφέρουν παρά μόνο, να μας μυήσουν επιδερμικά εις το αφ΄ εαυτού ασύλληπτο σε κενωτική θυσία και υπερφυές σε διανοητική σύλληψη μυστήριο του Θεανθρώπου, στη Σταυρική Θυσία του Λυτρωτού Κυρίου Ιησού Χριστού.

☦ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ: “ΚΥΡΙΕ, ΣΩΣΟΝ ΛΑΟΝ ΑΠΕΓΝΩΣΜΕΝΟΝ”

(Γιὰ τὴν ἀντιγραφή : ΤΑΜΑ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ)
Στίς κρίσιμες ἡμέρες πού διανύομε καί στήν ἱερότητα τῶν ἡμερῶν τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος ἐπιβάλλεται μᾶλλον σιωπή καί προσευχή.
Ὅμως ἐπειδή προσφάτως στό Διαδίκτυο κυκλοφορήθηκαν κάποιες ἀπόψεις μέ τόν ὄνομά μου, πρός ἀποκατάσταση τῆς ἀληθείας, γιά νά μήν προκύψη ζημία, ἀναφέρω τά ἑξῆς: Οὐδέποτε εἶπα σέ ἀνθρώπους νά ἀποθηκεύουν τρόφιμα λόγω ἐπικείμενου πολέμου καί οὐδέποτε προφήτευσα τήν λήξη τῆς ἀπειλῆς τοῦ ἰοῦ, ὅπως κάποιοι ἀνεύθυνα καί ψευδῶς διέδωσαν.