Σάββατο 31 Μαρτίου 2012

Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ «ΤΟ ΑΣΜΑ ΤΩΝ ΑΣΜΑΤΩΝ»

Ο  Ακάθιστος  Ύμνος  είναι  μια  Ακολουθία  της  Εκκλησίας  μας  από  τις  πιο  γνωστές  και  τις  πιο  ευχάριστες  στον  Ελληνικό  λαό,  διότι,  απευθύνεται  με  ευλαβική  οικειότητα  στην  Παναγία,  τη  Μητέρα  του  Χριστού. Η  ονομασία  του  Ύμνου  ως  <<Ακαθίστου>>  έχει  την  ιστορία  της:  Συνδέεται με την εποχή του  αυτοκράτορα  Ηρακλείου  και  του  Πατριάρχη  Σεργίου. Ο  Ηράκλειος  αναγκάστηκε  να  εκστρατεύσει  εναντίον  των  Περσών  οι  οποίοι  απειλούσαν  την  αυτοκρατορία.  Το  262  μ.Χ.  όταν  ο  αυτοκράτορας  βρισκόταν  εκτός  Πόλεως,  νέος  εχθρός  εξέδραμε  στην  Κων/πολη  και  την  πολιορκεί.  Είναι  οι  Άβαροι,  λαός  συμμαχικός  των  Περσών. Η  Κωνσταντινούπολη  κινδύνευσε  πραγματικά  γιατί  τότε  απουσίαζαν  οι  μεγαλύτεροι  ηγήτορές  της. Τότε  την  πρωτοβουλία  ανέλαβε  ο  Πατριάρχης  Σέργιος,  ο  οποίος  εμψύχωσε  τους  πολεμιστές  και  το  λαό.  Η  αντίσταση  ήταν  ηρωική  και  η  Πόλη  σώζεται.  Μετά  τη  νίκη  ολόκληρος  ο  λαός  κατέφυγε  στο  Ναό  της  Παναγίας  των  Βλαχερνών  όπου  όρθιος  καθόλη  τη  νύκτα  έψαλλε  τον  ύμνο  για  να  ευχαριστήσει  την  Θεοτόκο  για  τη  σωτηρία  της  πόλης.


Από  τότε  καθιερώθηκε  η  ονομασία  <<Ακάθιστος  Ύμνος>>. Στην  πραγματικότητα  όμως  ο  Ύμνος  ήταν  συνδεδεμένος  με  την  εορτή  του  Ευαγγελισμού  της  Θεοτόκου  και  ψαλλόταν  μαζί  με  την  Ακολουθία  του  Όρθρου  της  25ης  Μαρτίου. Ο  ποιητής  του  ύμνου  δεν  είναι  γνωστό  με  ακρίβεια  ποιος  είναι.  Ως  επικρατέστεροι,  όμως,  φέρονται  ο  Αγ.  Ρωμανός  ο  Μελωδός,  ποιητής  των  Κοντακίων  (1  Οκτωβρίου)  και  ο  Αγ.  Γερμανός,  Πατριάρχης  Κωνσταντινουπόλεως  (12  Μαΐου). Η  ονομασία  του  <<Χαιρετισμοί  της  Παναγίας>>  οφείλεται  στα  επαναλαμβανόμενα  <<Χαίρε>>  τα  οποία  απευθύνονται  στην  Παναγία. Ο  Ύμνος  αποτελείται  από  το  προοίμιο  <<Τη  Υπερμάχω  Στρατηγώ…>>  και  από  24  Οίκους  που  αρχίζουν  από  ένα  γράμμα  (Α-Ω)  της  ελληνικής  αλφαβήτου. Ο  Ακάθιστος  Ύμνος  είναι  σπουδαιότατο  κείμενο  και  για  το  μέλος  και  τα  υψηλά  νοήματα,  αλλά  και  για  την  χάρη,  την  έξαρση  και  τον  ενθουσιασμό,  που  γεννά  στην  ψυχή  όσων  παρακολουθούν  και  με  συναίσθηση  και  κατάθεση  ψυχής  συμμετέχουν  στην  ψαλλόμενη  Ακολουθία  του.

prosdokian.blogspot.com