Παρασκευή 3 Ιανουαρίου 2014

Σκάνδαλο δισεκατομμυρίων με τον αγωγό ΤΑΡ

Αν αυτό δεν είναι σκάνδαλο, τότε τι είναι; Ένα μήνα πριν επικυρωθεί μεταξύ Ελλάδος, Ιταλίας και Αλβανίας η διέλευση του αγωγού ΤΑΡ σε εδάφη των τριών χωρών, για να περάσει τράνζιτ φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν προς τη δυτική Ευρώπη, η Μέρκελ πίεσε και κατάφερε να περάσει ευρωπαϊκό νόμο βάση του οποίου δεν θα καρπωθεί καμία χώρα της ΕΕ τέλη διέλευσης. Αυτό σημαίνει αυτόματα ότι η χώρα μας, στην οποία θα περάσει το μεγαλύτερο μέρος του αγωγού, δεν θα πάρει ούτε… ένα ευρώ. Δηλαδή, όσο κι αν υποστήριζε η ελληνική κυβέρνηση ότι θα έχει τεράστιο οικονομικό όφελος από τον αγωγό ΤΑΡ, όσο κι αν περίμενε τεράστια έσοδα, θα πρέπει όλα τα παραπάνω να τα… ξεχάσει.

Με απλά ελληνικά, τσάμπα εντελώς παραχώρησε το ελληνικό έδαφος σε μήκος 547 χιλιομέτρων η κυβέρνηση Σαμαρά στους Ευρωπαίους και κατ’ επέκταση στους Αζέρους και τους Τούρκους.

Όσο κι αν μιλάνε τα κυβερνητικά στελέχη για τεράστια οικονομικά οφέλη, το μόνο αναμενόμενο έσοδο του Δημοσίου από τον TAP θα είναι κάποια φορολογικά έσοδα ύψους, όπως υπολογίζεται, το πολύ 320 εκατ. ευρώ και μάλιστα σε βάθος… 15 ετών! Με μία απλή διαίρεση, περίπου 21 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο!

Συν τοις άλλοις, ένας ξένος αγωγός θα περάσει μέσα από την Ελλάδα, θα παραχωρηθούν τεράστιες εκτάσεις κρατικές και ιδιωτικές, αλλά όσον αφορά τις κρατικές εκτάσεις, η χώρα μας δεν θα αποζημιωθεί, γιατί πολύ απλά το υπέγραψε στην τελική απόφαση της 16ης Μαΐου 2013, ένα έγγραφο που σας παρουσιάζουμε στην κεντρική φωτογραφία και οι πιο… δύσπιστοι, μπορούν να δουν ολόκληρο το έγγραφο εδώ



Επιπλέον, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του σάιτ μας, υπάρχει αρκετό παρασκήνιο με τον αγωγό ΤΑΡ, τη Γερμανία και τη συμφωνία Ρωσίας – Ουκρανίας για φτηνό αέριο. Αν η συμφωνία Ρωσίας – Ουκρανίας διαρκέσει για αρκετά χρόνια, καθώς ο Πούτιν μίλησε για «περιορισμένο χρονικό ορίζοντα» χωρίς να πει περισσότερες λεπτομέρειες, η Ουκρανία προτίθεται να πουλάει αέριο στη Γερμανία. Αν η τιμή του αερίου συμφέρει οικονομικά τη Γερμανία, τότε ενδέχεται ο αγωγός ΤΑΡ να ακυρωθεί… Ναι, καλά διαβάσατε. Ο αγωγός ΤΑΡ δηλαδή γίνεται –όπως φαίνεται- για να ωφεληθεί η Γερμανία και αν βρει αλλού, συγκεκριμένα μέσω Ουκρανίας, φτηνότερο αέριο, τότε ο αγωγός που θα μεταφέρει αέριο τράνζιτ από το Αζερμπαϊτζάν ενδέχεται να ακυρωθεί!

Λιγοστές θέσεις εργασίας
Σύμφωνα με έκθεση του ΙΟΒΕ για τις οικονομικές επιπτώσεις από την κατασκευή του ΤΑΡ στην ελληνική οικονομία, μόνο κατά την περίοδο κατασκευής του αγωγού (2015 - 2018) το όφελος για το ελληνικό ΑΕΠ θα είναι 320 εκατομμύρια ευρώ ενώ θα υπάρξουν 2.7000 θέσεις απασχόλησης ετησίως. Αυτό αναφέρει ο ΙΟΒΕ, αλλά οι εκτιμήσεις έγιναν πριν την υπογραφή της ελληνικής κυβέρνησης για το προσύμφωνο, ότι δεν θα υπάρχουν τέλη διέλευσης. Όπως προαναφέραμε, τα οικονομικά οφέλη είναι πολύ λιγότερα.

Ο ΙΟΒΕ αναφέρει επίσης ότι το έμμεσο όφελος από τη συνεργασία με τοπικές επιχειρήσεις θα προσφέρει άλλα 420 εκατομμύρια ευρώ και 2.400 θέσεις απασχόλησης ετησίως. Αυτό κι αν είναι λάθος. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι θέσεις εργασίας θα είναι μόνο για όσο διάστημα γίνονται εργασίες, δηλαδή θα υπογραφούν συμβάσεις ορισμένου χρόνου και εν προκειμένω, για τρία χρόνια. Δεν υπάρχει καμία δέσμευση οι υπάλληλοι να είναι Έλληνες (!), άρα σίγουρα θα υπάρχουν και ξένοι, δεν υπάρχει καμία δέσμευση τα υλικά να προέρχονται από ελληνικές εταιρίες, άρα κανένα όφελος και επιπλέον, όταν ολοκληρωθεί το έργο, θα ανοίξουν περίπου 100 θέσεις πανελλαδικά. Αυτές οι θέσεις θα είναι για τους υποσταθμούς που θα γίνουν ανά 30 περίπου χιλιόμετρα, εκεί απ’ όπου θα περνάει ο αγωγός.

Μόνιμη ζημιά από ξερίζωμα δέντρων
Η ζημιά που θα προκληθεί από ξερίζωμα δέντρων σε δάση, για να περάσει ο αγωγός, θα είναι μόνιμη ή μακροπρόθεσμη για το περιβάλλον. Αυτό δεν το λέμε εμείς, το αναφέρει η ίδια η εταιρία ΤΑΡ στην έκθεσή της, όπως μπορείτε να δείτε αν πατώντας εδώ
Έχουμε στην κατοχή μας όλα τα επίσημα έγγραφα που αφορούν τον αγωγό ΤΑΡ και θα σας τα παρουσιάσουμε. Είναι περίπου 1.000 σελίδες, τις έχουμε διαβάσει όλες και δεν μιλάμε στον… αέρα.

Καταρχήν, κανείς δεν είχε διαβάσει το πιο σημαντικό: Θα υπάρχει μια μόνιμη θωράκιση του αγωγού, ο οποίος θα θαφτεί σε βάθος μόλις 1,5 μέτρου, συνολικού πλάτους 40 μέτρων, 20 από τη μια και 20 από την άλλη και στη μέση ο αγωγός. Δηλαδή, απ’ όπου περάσει και θα περάσει από χωράφια, δάση, κατοικημένες περιοχές, θα έχει έναν ορατό «φράχτη» πλάτους 40 μέτρων και μήκους όπως είναι γνωστό 543 χιλιόμετρα, που θα αρχίζει από τους Κήπους στον Έβρο και θα καταλήγει στα ελληνοαλβανικά σύνορα. Θα διασχίσει επτά περιοχές του ευρωπαϊκού δικτύου NATURA 2000, θα διέλθει από σημεία κοντινά σε 200 θέσεις πολιτιστικής κληρονομιάς, θα απαιτήσει την καταβολή αποζημιώσεων σε περίπου 25.000-35.000 ιδιοκτήτες και χρήστες 18000 αγροτεμαχίων, θα συναντηθεί με 1443 υποδομές, μεταξύ των οποίων 13 σιδηροδρομικές γραμμές, 14 αυτοκινητόδρομοι και σχεδόν 60 κύριες οδικές αρτηρίες.
Για τέσσερα μέτρα περιμετρικά του αγωγού απαγορεύεται ρητά να φυτευτεί οποιοδήποτε φυτό που θα έχει ρίζα μεγαλύτερη από 30 εκατοστά. Δηλαδή, ούτε καν… πατάτες δεν θα μπορούν να φυτέψουν όσοι παραχωρήσουν το χωράφι τους, το οποίο είτε θα γίνει με ενοίκιο για όσο διαρκέσουν οι εργασίες και μετά θα δίνουν στους ιδιοκτήτες ένα χαμηλό τίμημα που το αποκαλούν «τέλος διέλευσης». Αυτό το τέλος που δεν θα το παίρνει καν το ελληνικό κράτος, θα το παίρνουν παίρνοντας… ψίχουλα οι ιδιοκτήτες οικοπέδων και χωραφιών.

Στην έρευνα γίνεται λόγος για δημιουργία νέων συγκροτημάτων κατοικιών κοντά στον αγωγό, αλλά αυτό είναι μια απλή αναφορά, δεν υπάρχει καμία μελέτη και κυρίως δεν αναφέρεται ποιοι θα μεταφερθούν στους νέους οικισμούς, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν.

Σε κάθε 30 χιλιόμετρα θα υπάρχει ένας υποσταθμός «υποστήριξης», ο οποίος θα κλείνει τον αγωγό σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, ενώ σε κάθε υποσταθμό θα υπάρχει λογικά ένα μόνιμο προσωπικό υπεύθυνο για τη συντήρηση του αγωγού.

Ενήμερες οι περιφέρειες και οι δήμοι
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς, πύλη εισόδου θα είναι η περιοχή των Κήπων Έβρου (όπου θα συνδεθεί με τον αγωγό TANAP), η έξοδός του από την ελληνική επικράτεια έχει σχεδιαστεί στο ύψος της Διποταμιάς Καστοριάς, ενώ κατά τη διαδρομή θα περνάει από 13 νομούς: Έβρου, Ροδόπης, Ξάνθης, Δράμας, Καβάλας, Σερρών, Κιλκίς, Θεσσαλονίκης, Πέλλας, Ημαθίας, Φλώρινας, Πτολεμαΐδας και Καστοριάς.

Διασχίζοντας, στη συνέχεια, εγκάρσια την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα, θα "αποβιβαστεί" στα παράλια της νότιας Ιταλίας, κοντά στην περιοχή San Foca (Lecce). Υπολογίζεται ότι η αλβανική επικράτεια θα "φιλοξενεί" 205 χιλιόμετρα αγωγού, η Αδριατική 110 χιλιόμετρα και η ιταλική μόλις πέντε.

Σύμφωνα με την έρευνα της εταιρίας TAP, έχουν ενημερωθεί εγγράφως οι αρμόδιες τοπικές υπηρεσίες, δηλαδή περιφέρειες και δήμοι και μάλιστα έχουν συμφωνήσει, γιατί όπως αναφέρεται στην έκθεση «οι βασικοί εμπλεκόμενοι φορείς, οι περιφερειακές αυτοδιοικήσεις, θα είναι υπεύθυνες για τη μελλοντική χρήση γης και τις ενέργειες χωροταξικού σχεδιασμού». Μέχρι στιγμής, δεν έγινε γνωστό μέσω των δημοτικών συμβουλίων κάτι τέτοιο. Πως όμως συμφώνησαν όλοι οι δήμοι και οι περιφέρειες, χωρίς να ενημερωθούν τα κατά τόπους συμβούλια; Ένα μεγάλο ερώτημα που περιμένουμε να απαντηθεί…

Σε άλλο σημείο της έκθεσης, αναφέρεται ότι σε περιοχές που ανήκουν στη ΔΕΗ, θα παραχωρηθεί χωρίς τίμημα η γη για να περάσει ο αγωγός. Δηλαδή, το κράτος και με τη… βούλα, δεν θα πάρει δραχμή. Επιπλέον, αν πωληθεί –που είναι πολύ κοντά…- η ΔΕΗ, ο νέος ιδιοκτήτης δεν θα πάρει και αυτός ούτε… σεντ.

Υπάρχουν και άλλα παράδοξα και όλα αυτά τονίζουμε ότι αναφέρονται στην έκθεση της εταιρίας.

«Δεν υπάρχουν αναλυτικά δεδομένα για οικισμούς που εξαρτώνται από καλλιέργειες» αναφέρεται στην έκθεση. Δηλαδή, από εκεί που θα περάσει ο αγωγός σίγουρα θα πέσει πάνω σε χωράφια με καλλιέργειες Ελλήνων πολιτών, οι οποίοι ζουν από αυτή τη δουλειά. Αν δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη, θα λογίζεται το χωράφι ως απλό χωράφι και ο αγρότης θα χάνει τη δουλειά του, αφού δεν θα μπορεί να φυτέψει τίποτα που να ξεπερνάει η ρίζα του τα 30 εκατοστά σε βάθος!

Τρεις ξένες εταιρίες, χωρίς ελληνική συμμετοχή!
Κατόπιν εορτής, ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς προσπαθεί να έχει κάποιο οικονομικό όφελος στα κέρδη η Ελλάδα. Άργησε αρκετά ο πρωθυπουργός. Καταρχήν, το έργο του αγωγού ΤΑΡ έχει αναλάβει κοινοπραξία τριών εταιριών και φυσικά καμία δεν είναι ελληνική.

Είναι η νορβηγική ενεργειακή εταιρία Stratoil, η ελβετική AXPO και φυσικά δεν θα μπορούσαν να λείπουν οι Γερμανοί με την εταιρία Ε. ΟΝ Ruhrgas.

Τώρα προσπαθούν να έχει η Ελλάδα το από 1 έως 5% συμμετοχή στα μελλοντικά κέρδη. Τώρα που έχει ήδη «μοιραστεί η πίτα», είναι πολύ αργά…

Δεν εξασφαλίζονται θέσεις εργασίας σε Έλληνες
Σε κανένα σημείο των εγγράφων – μελετών της κοινοπραξίας που αναλαμβάνει το έργο, δεν αναφέρεται ότι υπάρχει δέσμευση για να δουλέψουν Έλληνες. Αντίθετα μάλιστα, υπάρχει και επίσημη απάντηση από την εταιρία ΤΑΡ, που αναφέρει ότι δεν υπάρχει επαρκές ανειδίκευτο προσωπικό στην Ελλάδα, ούτε εταιρίες που να μπορούν να προμηθεύσουν με τα κατάλληλα υλικά το έργο. Άρα και εδώ οι προβλέψεις – μεγαλεπίβολα σχέδια για χιλιάδες θέσεις εργασίας και πακτωλό χρημάτων στην ελληνική αγορά, καταρρίπτονται… Και φυσικά όσοι δουλέψουν, θα είναι με ειδικό καθεστώς, αλλά ακόμα δεν έγινε γνωστό επακριβώς τι θα ισχύει!

Δεν θα μειωθεί η τιμή του φυσικού αερίου στην Ελλάδα
Έχουμε μία… αρνητικότητα, αλλά δεν είναι από τη φύση μας. Τονίζουμε ότι διαβάσαμε όλα τα σχέδια – έγγραφα και σας τα παρουσιάζουμε όπως τα καταλάβαμε και για τους δύσπιστους, παραπάνω έχουμε και το πιο βασικό έγγραφο, της μελέτης, που αποδεικνύουν τα όσα γράφουμε. Δεν θα μειωθεί λοιπόν η τιμή του φυσικού αερίου, γιατί πολύ απλά το αέριο δεν θα το χρησιμοποιούμε εμείς. Θα περνάει τράνζιτ από το Αζερμπαϊτζάν στη δυτική Ευρώπη. Το θέμα είναι ότι γίνεται πολύς ντόρος για το τίποτα. Σύμφωνα με μελέτες και έρευνες, το αέριο που θα μεταφέρει όταν γίνει (αν γίνει, το αν το στηρίζουμε στην αρχή του κειμένου), θα εξυπηρετεί μόλις το 2% της ζήτησης στην Ευρώπη. Αυτό συμβαίνει γιατί βασικός προμηθευτής φυσικού αερίου είναι η Ρωσία, την οποία βέβαια προσπαθούν να βγάλουν από το παιχνίδι, αλλά δεν μπορούν γιατί υπάρχουν διεθνή συμβόλαια. Βέβαια, οι διεθνείς συμβάσεις μπορούν να σπάσουν, βάση των ευρωπαϊκών συνθηκών, με κάποια πρόστιμα, αλλά αυτό δεν είναι και πολύ εύκολο να γίνει, εκτός αν πάμε σε ευθεία οικονομική σύγκρουση Ευρώπης – Ρωσίας.

Η έρευνα για τον αγωγό ΤΑΡ θα συνεχιστεί, καθώς έχουμε κι άλλα στοιχεία τα οποία δεσμευόμαστε να σας παρουσιάσουμε μέσα στις επόμενες μέρες. Το παρόν άρθρο αποτελεί μόνο ένα… πρόγευμα.
Πηγήlogiosermis.net