Δευτέρα 28 Ιουλίου 2014

Το μεγάλο κόλπο στις εταιρείες-φαντάσματα των δήμων

ΚΥΚΛΩΜΑ ΜΕ ΣΤΗΜΕΝΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ & ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΛΕΗΛΑΤΟΥΣΕ ΤΟ ΕΣΠΑ
Σκάνδαλο με δημοτικές επιχειρήσεις, οι οποίες συμπεριλαμβάνονται στις 131 που αρνήθηκαν να απογραφούν, αποκάλυψε ο έλεγχος των Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης. Ηδη οι εισαγγελικές αρχές διερευνούν τη νομιμότητα μελετών για έργα που κόστισαν εκατ. ευρώ.
Το πόρισμα των Επιθεωρητών για το κύκλωμα με τον υπάλληλο του υπουργείου Ανάπτυξης, ο οποίος έστηνε μελέτες για έργα σε 15 ΔΕΥΑ.
Στημένες μελέτες και κοινοτικά προγράμματα εκατομμυρίων ευρώ από το ΕΣΠΑ αφορά το μεγάλο κόλπο στο οποίο εμπλέκονται δημοτικές επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης που ανήκουν στις 131 εταιρείες-φαντάσματα των δήμων.
Μετά τις καταγγελίες για παράνομες προσλήψεις και για κακοδιαχείριση στις δημοτικές επιχειρήσεις, το σκάνδαλο με τις μελέτες και τα έργα που αφορούσαν τον τηλεχειρισμό συστημάτων ύδρευσης και αποχέτευσης έρχεται να ενισχύσει τις υποψίες για τους λόγους για τους οποίους αρνούνται να απογραφούν οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις των ΟΤΑ.
Τα πορίσματα-φωτιά των κλιμακίων του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης για το μεγάλο κόλπο με τα συστήματα τηλεχειρισμού ύδρευσης που προμηθεύονταν οι δημοτικές επιχειρήσεις κινητοποίησαν τις εισαγγελικές αρχές, οι οποίες ερευνούν την υπόθεση και σε αρκετές περιπτώσεις έχει ξεκινήσει η δικαστική διαδικασία.

Κακοδιαχείριση
Υψηλόβαθμα στελέχη της δημόσιας διοίκησης αναφέρουν στο «Εθνος της Κυριακής» ότι ένας σημαντικός λόγος για τον οποίο αποφεύγουν την απογραφή οι συγκεκριμένες εταιρείες είναι η κακοδιαχείριση σε κοινοτικά προγράμματα, το ύψος των αμοιβών των εργαζομένων που υπερβαίνει τις αποδοχές του Ενιαίου Μισθολογίου αλλά και η νομιμότητα των προσλήψεων του προσωπικού.
Το σκάνδαλο που αφορά τον τηλεχειρισμό συστημάτων ύδρευσης έχει πρωταγωνιστή έναν υπάλληλο του υπουργείου Ανάπτυξης, 15 ΔΕΥΑ εκ των οποίων οι τέσσερις (Καβάλα, Αρτα, Χαλκίδα και Χανιά) δεν έχουν απογραφεί στη βάση δεδομένων του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και ελέγχονται από τις εισαγγελικές και δικαστικές αρχές για τη νομιμότητα των αναθέσεων των μελετών αλλά και των έργων που κοστίζουν εκατομμύρια ευρώ.
Πέτρα του σκανδάλου στο μεγάλο κόλπο με τα τηλεσυστήματα ύδρευσης είναι προϊστάμενος στην Ειδική Υπηρεσία Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του υπουργείου Ανάπτυξης, ο οποίος «προμήθευε» μελέτες για έργα τηλεχειρισμού των συστημάτων σε 15 δημοτικές επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης και τέσσερις δήμους ανά την επικράτεια την τελευταία δεκαετία προβάλλοντας τη θέση του στο υπουργείο Ανάπτυξης, από την οποία ελέγχεται εάν εξασφάλιζε ή επιτάχυνε τη διαδικασία χρηματοδότησης των έργων.
Η υπόθεση αποκαλύφθηκε από έλεγχο των υπηρεσιών του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης το 2013 και οι εισαγγελικές αρχές διερευνούν το ενδεχόμενο να εμπλέκεται ο συγκεκριμένος δημόσιος υπάλληλος με εταιρείες που προμήθευαν τα συγκεκριμένα συστήματα, καθώς υπάρχουν καταγγελίες ανταγωνιστριών ότι αποκλείονταν από τους διαγωνισμούς με έντεχνο τρόπο.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το νόμιμο οικονομικό όφελος μόνο από την πληρωμή των μελετών ανέρχεται από το 2004 μέχρι σήμερα στις 400.000 ευρώ, ενώ η Εφορία έχει ξεκινήσει ελέγχους στους τραπεζικούς λογαριασμούς του υπαλλήλου και της συζύγου του για ποσά που δεν μπορούν να δικαιολογηθούν από τα εισοδήματά τους.

ΦΑΜΠΡΙΚΑ ΜΕΛΕΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΠΑΛΛΗΛΟ ΤΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Διαφήμιζε τη θέση του στο υπουργείο για να παίρνει τις «χρυσές» δουλειές
Ο υπάλληλος του υπουργείου Ανάπτυξης δεν ήταν πιστοποιημένος ως «μελετητής» αντίστοιχων έργων και γι' αυτόν τον λόγο οι επιθεωρητές διαπίστωσαν ότι οι εισηγήσεις του δεν πρωτοκολλούνταν και ύστερα από λίγες ημέρες αποτελούσαν μελέτες που έφεραν τις υπογραφές των τεχνικών υπηρεσιών των επιχειρήσεων βάσει των οποίων γίνονταν οι αναθέσεις.
Σε αρκετές περιπτώσεις και για φορολογικούς λόγους αξιοποιούσε τη γυναίκα του για να καταθέσει αντίστοιχες προτάσεις, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε καταγωγή από την Ολλανδία, δήλωνε σύμβουλος μάρκετινγκ και διατηρούσε ηλεκτρονικό κατάστημα παιδικών ρούχων!
Ο υπάλληλος του υπουργείου Ανάπτυξης προέβαλλε τη θέση του προκειμένου να αναλάβει τη μελέτη και κατόπιν τη διαμόρφωση των όρων του διαγωνισμού για τον τηλεχειρισμό συστημάτων ύδρευσης. Τόσο ο ελεγχόμενος υπάλληλος όσο και η σύζυγός του δεσμεύονταν προς τις ΔΕΥΑ ότι θα παρείχαν «ενημέρωση για ευκαιρίες που παρουσιάζονταν σχετικά με τη χρηματοδότηση έργων εγκατάστασης και εκσυχρονισμού δικτύων, καθώς και τη συμπλήρωση όλων των απαιτούμενων εντύπων για υποβολή προτάσεων για χρηματοδότηση».
Με αυτόν τον τρόπο χρησιμοποιούσε τη θέση του στην Ειδική Υπηρεσία Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του υπ. Ανάπτυξης, απ' όπου μπορούσε να παρακολουθήσει, αν όχι να επηρεάσει, τη χρηματοδότηση των ΔΕΥΑ με τα συγκεκριμένα προγράμματα. Οπως ο ίδιος ομολόγησε στους ελεγκτές του Γενικού Επιθεωρητή, είχε ενημερώσει μόνο προφορικά για την παράλληλη εργασία του τόσο τη ΜΟΔ ΑΕ, από την οποία αποσπάστηκε, όσο και την υπηρεσία του στο υπουργείο Ανάπτυξης.
Το πόρισμα του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης αναφέρει ότι με την παράνομη διαδικασία σύνταξης μελετών που ακολουθήθηκε, ο συγκεκριμένος υπάλληλος μπορούσε να διαμορφώσει τους όρους του διαγωνισμού και της εκτέλεσης του έργου υπέρ συγκεκριμένων εταιρειών.
Ανεπάρκεια
Ο υπάλληλος του υπουργείου Ανάπτυξης κατέθεσε στους ελεγκτές του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης ότι ο ίδιος ερχόταν σε επαφή με τις 50 Δημοτικές Επιχειρήσεις Υδρευσης και Αποχέτευσης και πρότεινε την εκπόνηση των μελετών, για τις οποίες λάμβανε κατά μέσον όρο 5.000 ευρώ.
Τα στελέχη των τεχνικών υπηρεσιών των ΔΕΥΑ (πολιτικοί μηχανικοί, μηχανολόγοι κ.ά.), για να υποστηρίξουν την ανάθεση μελέτης, στις εισηγήσεις τους ανέφεραν ότι το έργο που καλείται να περιγράψει είναι υψηλού επιπέδου και δεν μπορεί να υλοποιηθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα παραδοχής της ανεπάρκειας των υπηρεσιών των δήμων αποτελεί η εισήγηση της τεχνικής υπηρεσίας της ΔΕΥΑ Κομοτηνής που αναφέρεται στην πρόταση του συγκεκριμένου υπαλλήλου: «Ολα τα παραπάνω είναι μεγάλου βαθμού δυσκολίας που η τεχνική υπηρεσία της ΔΕΥΑΚ αδυνατεί να προβεί στην υλοποίησή τους, λόγω του γεγονότος ότι απαιτείται ειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, υψηλής τεχνολογίας και πανάκριβη υλικοτεχνική υποδομή και εξειδικευμένη γνώση σε αντικείμενα άγνωστα στην επιχείρησή μας, τα οποία δεν γνωρίζει και ούτε υπάρχει προοπτική σε προσωπικό επιχειρήσεων ή υπηρεσιών τέτοιου είδους να μεταφερθεί...»
Στελέχη τεχνικών υπηρεσιών δήμων που έλαβαν γνώση των μελετών για τα συστήματα τηλεχειρισμού συστημάτων ύδρευσης αναφέρουν στο «Εθνος της Κυριακής» ότι απουσιάζουν από το περιεχόμενο των κειμένων συγκεκριμένες προδιαγραφές που θα έπρεπε να έχει θέσει η αρμόδια δημοτική επιχείρηση ύδρευσης.

ΑΛΛΑ ΣΚΑΝΔΑΛΑ
Διόρισε τον γαμπρό του
Επειτα από καταγγελίες για τη ΔΕΥΑ Αλεξάνδρειας ότι δημοτικός σύμβουλος διόρισε ως μέλος της διοίκησης της εταιρείας τον γαμπρό του, και κατόπιν αξιοποιώντας ένα παραθυράκι του νόμου, ξεκίνησε να εργάζεται ως μισθωτός με αποτέλεσμα να προσληφθεί στη δημοτική επιχείρηση, κινητοποιήθηκαν οι δικαστικές και οι ανεξάρτητες αρχές προκειμένου να διαπιστωθεί η νομιμότητα της απόφασης. Με πόρισμα του ΑΣΕΠ που έλεγξε την υπόθεση, διαπιστώθηκε ότι η ανάθεση καθηκόντων έγινε παράτυπα αφού δεν είχε την έγκριση του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Μελίκης Βεργίνας.

Δεν δήλωσαν δαπάνες 1 εκατ.
Η αναπτυξιακή εταιρεία Τρικάλων e- trikala AE η οποία ανήκει στις άφαντες αναπτυξιακές των ΟΤΑ, σύμφωνα με καταγγελίες πολιτών τον Ιούνιο του 2013, δεν αναρτούσε στη Διαύγεια καμία δαπάνη. Στην κενή ιστοσελίδα της εταιρείας στη Διαύγεια θα έπρεπε να έχουν καταχωριστεί οι συναλλαγές για τη διαχείριση 1 εκατ. ευρώ που αφορούσε τη λειτουργία του «Μύλου των Ξωτικών» αφήνοντας να εννοηθεί ότι υπάρχει κακοδιαχείριση και αδιαφάνεια στη διαχείριση των κονδυλίων.
Νίκος Β. Τσίτσας