Δευτέρα 25 Απριλίου 2016

Πώς ο Β.Πούτιν με «όχημα» τις δυτικές κυρώσεις κατέστρεψε την οικονομία των Βαλτικών χωρών και ανέπτυξε την αντίστοιχη ρωσική

Απίστευτο «κόλπο γκρόσο»
Οι σιδηρόδρομοι και τα λιμάνια της Εσθονίας, της Λετονίας και της Λιθουανίας στην Βαλτική αντιμετωπίζουν μία ιστορική πτώση της εμπορικής τους δραστηριότητας, καθώς τα φορτία που έρχονται από τα ανατολικά με προορισμό την Ευρώπη και από την Δύση προς την Ρωσία ακολουθούν νέες διαδρομές, παρακάμπτοντας τα λιμάνια της Βαλτικής.

Η κατάσταση αυτή έχει δημιουργήσει κρίση στον τοπικό τομέα μεταφορών.

Όπως αναφέρει το ρωσικό PolitRussia, η προαναφερθείσα κατάσταση έχει καταστροφικές συνέπειες και για τις σιδηροδρομικές εταιρίες των χωρών αυτών.

Ιδιαίτερες ζημιές έχει υποστεί η εταιρεία «Εstonian Railways», η οποία απευθύνθηκε στην Μόσχα για την «επίλυση του προβλήματος» της χαμηλής κίνησης φορτίων.

Αντιπροσωπεία της εταιρείας, στην οποία συμμετείχε και ο διευθυντής Sulev Loo, ταξίδεψε στην Μόσχα την προηγούμενη εβδομάδα, μετά την ανακοίνωση της Ρωσίας ότι θα περικόψει τα καθημερινά σιδηροδρομικά δρομολόγια προς την Εσθονία στο μισό-από 12 σε 6.

Η απάντηση που έλαβαν από τους Ρώσους ήταν ότι η ζήτηση απλά δεν επιτρέπει για παραπάνω δρομολόγια.

Δέκα χρόνια πριν, το εσθονικό σιδηροδρομικό δίκτυο παραλάμβανε κατά μέσο όρο 32.4 εμπορικά τρένα καθημερινά.

Οι προοπτικές να επιστρέψουν κάποτε τα εμπορικά δρομολόγια σε τέτοια επίπεδα μοιάζουν χαμηλά μέχρι στιγμής, σύμφωνα με τον Andres Valgerist, πρόεδρο του Εσθονικού Συνεταιρισμού Μεταφορών και Logistics.

Στην πραγματικότητα, δήλωσε, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο εσθονικός τομέας μεταφορών «δεν οφείλονται μόνο στα μειωμένα δρομολόγια αλλά καλύπτουν το συνολικό οικονομικό περιβάλλον στην Εσθονία και ιδιαίτερα τα λιμάνια.»

Η ρωσική εταιρεία «Russian Railways» εξήγησε, σε επιστολή προς την «Εstonian Railways», ότι η πτώση της κίνησης οφείλεται στις μειώσεις παραγγελιών για τα εσθονικά λιμάνια.

Η ρωσική πλευρά, όπως τονίζει η εταιρεία «δεν επέβαλε κανέναν περιορισμό στα σιδηροδρομικά δρομολόγια, ή μέτρα που αφορούν την μεταφορά εμπορευμάτων από/ διαμέσου της Εσθονίας».

Την προηγούμενη εβδομάδα ο διευθυντής της «Estonian Railways», Loo επιβεβαίωσε ότι ο τομέας του έχει υποστεί καταστροφικές απώλειες.

«Εχουμε ξεκινήσει διάλογο με την Ρωσία για να καταλάβουμε ποιες είναι οι απαιτήσεις τους από εμάς. Αλλιώς τα πάντα θα καταρρεύσουν».

Το 2015 το συνολικό φορτίο που διακινήθηκε από την «Estonian Railways» έφτασε σε ιστορικά χαμηλά της τάξης των 28 εκατομμυρίων τόνων-23% μειωμένο σε σχέση με το 2014.

Την ίδια στιγμή η PolitRussia υπενθύμισε ότι «η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη στα λιμάνια της Βαλτικής.

Την προηγούμενη χρονιά υπήρξε κάμψη της οικονομικής δραστηριότητας για τα περισσότερα λιμάνια.

«Είναι απλό. Τα λιμάνια, που κατασκευάστηκαν επί Σοβιετικής Ένωσης, παραδοσιακά στηρίζονταν στα εμπορεύματα που έφθαναν από την υπόλοιπη Σοβιετική Ένωση αρχικά και από την Ρωσία μετέπειτα. Η επιδείνωση των σχέσεων με την Ρωσία οδήγησε στην παρακμή τους, ιδιαίτερα τα τελευταία δύο χρόνια. Μόνο το 2015 υπήρξε πτώση του όγκου των εμπορευμάτων που διακινήθηκαν από και προς την Ρωσία μέσω των Βαλτικών χωρών κατά 15-20%».

Το λιμάνι της Ρίγας, το μεγαλύτερο της χώρας έκλεισε την χρονιά με απώλειες, οι περισσότερες από τις οποίες οφείλονται στην πτώση της διακίνησης του ρωσικού άνθρακα (ο οποίος αντιστοιχεί στο ένα τρίτο του τζίρου του λιμανιού).

Το λιμάνι του Ventspils επίσης δέχθηκε ισχυρό χτύπημα από την απόφαση της Transneft να ανακατευθύνει τα φορτία της σε ρώσικα λιμάνια της περιοχής.

Οι όγκοι διακίνησης αργού πετρελαίου στο λιμάνι της Liepaja κατέρρευσαν, παρουσιάζοντας πτώση 60,5%, ενώ στην γειτονική Εσθονία, το Τάλιν σημείωσε πτώση εμπορικού τζίρου 21%. Νωρίτερα μέσα στην χρονιά, η λετονική οικονομική εφημερίδα Dienas bizness υπολόγισε ότι η πτώση της εμπορικής δραστηριότητας δεν είναι τωρινό φαινόμενο.

Μεταξύ 2005 και 2015, εξηγεί η εφημερίδα, ο εμπορικός τζίρος των λιμανιών της ανατολικής Βαλτικής αυξήθηκε κατά 39%, από 265 σε 368 εκατομμύρια τόνους, με το μερίδιο των ρωσικών λιμανιών από την αύξηση αυτή να αυξάνεται από 52% σε 62% επί του συνόλου.

Το 2015, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, τα ρωσικά λιμάνια της Βαλτικής αύξησαν τα φορτία άνθρακα κατά 9% ( έφτασαν 23,2 εκατομμύρια τόνους), τα φορτία προϊόντων λαδιού κατά 3,9% (έφτασαν 23,2 εκατομμύρια τόνους) και τα φορτία ανόργανων λιπασμάτων κατά 17% (1,5 εκατομμύριο τόνους), ενώ τα αντίστοιχα λιμάνια των Βαλτικών χωρών σημείωσαν πτώση.

Η πτωτική τάση που κατέγραψε η Dienas bizness, θα χειροτερέψει, καθώς οι ρωσικές εταιρείες μειώνουν τα δρομολόγια προς μη-φιλικές χώρες, διακινώντας τα εμπορεύματα μέσω δικών τους δομών, συμβάλλοντας έτσι στην δημιουργία περισσότερων θέσεων εργασίας για τους Ρώσους εργάτες.

Η PolitRussia υπενθυμίζει ότι οι πρωτοβουλίες της Ρωσίας να αυξήσει την ανεξαρτησία των μεταφορών της είναι στα πλαίσια κρατικής απόφασης, που ανακοινώθηκε από τον πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν πέρυσι στην ομιλία του στην Ομοσπονδιακή Συνέλευση.

«Θα συνεχίσουμε την αναβάθμιση των μεταφορικών δομών και να επεκτείνουμε μεγάλα διαμετακομιστικά κέντρα όπως το Azov-Μαύρη Θάλασσα και το Murmansk, σύγχρονα λιμάνια στην Θάλασσα της Βαλτικής και στην Ρωσική Άπω Ανατολή», δήλωσε ο Πούτιν.

Τελικά, σημειώνει η PolitRussia, αυτή η «κρατική πολιτική έχει δημιουργήσει νέες ευκαιρίες, ιδιαίτερα για τα λιμάνια Vyborg, Ust-Luga, Primorsk, Vysotsk», θέτοντας ταυτόχρονα σε κίνδυνο τα εσθονικά, λιθουανικά και λετονικά συμφέροντα.

Σύμφωνα με αξιωματούχους του ρωσικού υπουργείου Άμυνας, τα τελευταία 5 χρόνια η χωρητικότητα των λιμανιών παρουσιάζει αύξηση 20 εκατομμυρίων τόνων τον χρόνο, ενώ η πρόβλεψη για το 2016 είναι 32 εκατομμύρια τόνοι αύξηση.

Τον τελευταίο χρόνο, ο συνολικός τζίρος του λιμανιού Ust-Luga έφτασε τα 75,6 εκατομμύρια τόνους, ο υψηλότερος στην περιοχή της Βαλτικής, με απώτερο στόχο τα 170-180 εκατομμύρια τόνους. Το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου προέρχεται από φορτία που ανακατευθύνθηκαν από τα λιμάνια των Βαλτικών χωρών.

«Για τις οικονομίες των χωρών της Βαλτικής, η κίνηση αυτή θα έχει σοβαρό κόστος», γράφει η PolitRussia.

«Στην Λετονία για παράδειγμα οι μεταφορές αντιστοιχούν στο 12-13% του ΑΕΠ της χώρας, με το 80% του φορτίου να προέρχεται από την Ανατολή.

Το Υπουργείο Μεταφορών έχει ήδη εκτιμήσει ότι αν η Λετονία χάσει τα ρωσικά φορτία θα έχει απώλειες 1,6 δισεκατομμυρίων ευρώ στον προϋπολογισμό της».

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με την εφημερίδα, μόνο οι κατασκευαστές και οι χρηματοδότες μοιάζουν να ανησυχούν.

«Η πολιτική ελίτ στην Λετονία, την Εσθονία και την Λιθουανία συνεχίζει με ενθουσιασμό να σκάβει τον λάκκο της, πνιγμένη από «Ρωσοφοβία».

Γι’ αυτούς τα λιμάνια και οι σιδηρόδρομοι αφενός παραδοσιακά απασχολούν ένα μεγάλο κομμάτι εργατικού δυναμικού, αφετέρου διατρέχουν τον κίνδυνο μίας «οικονομικής πέμπτης φάλαγγας».

Και είναι τρομακτικό το γεγονός ότι ένας τόσο μεγάλος αριθμός εργατών έχουν συμφέρον από παραγωγικές και αμοιβαία επωφελείς σχέσεις με την Ρωσία.

Την προηγούμενη χρονιά η Ρωσία διέθεσε 28 δισεκατομμύρια ρούβλια (περίπου 426 εκατομμύρια δολάρια) για να βελτιώσει τις δομές των λιμανιών.

«Ένα μεγάλο τμήμα αυτών των κονδυλίων θα μπορούσε να διατεθεί προς τις χώρες της Βαλτικής, αν αυτές είχαν την πρόθεση να διατηρήσουν κανονικές επαγγελματικές σχέσεις με την Ρωσία. Αλλά κάτι τέτοιο δεν έμελλε να συμβεί.

Η επιθυμία των χωρών της Βαλτικής να ικανοποιούν τα δυτικά συμφέροντα και η «Ρωσοφοβία» που γιγαντώθηκε σε διάστημα αρκετών ετών, έχει σαν αποτέλεσμα την πρόκληση ζημιών εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων.

Η Ρωσία τιμωρεί την «Ρωσοφοβία» με όχημα το ρούβλι.», γράφει η PolitRussia.

«Φυσικά μόνο συμπάθεια μπορεί κανείς να νιώσει για τους απλούς λιμενεργάτες από την Εσθονία, την Λετονία και την Λιθουανία, που τώρα αντιμετωπίζουν το ενδεχόμενο της ανεργίας. Από την άλλη όπως περίτρανα δηλώνουν, ζουν σε δημοκρατικές χώρες και χρειάζεται να αφυπνίσουν τους ηγέτες των χωρών τους».

Οι εργαζόμενοι των χωρών της Βαλτικής, αντιμετωπίζουν τώρα τις συνέπειες του ότι «εμπιστεύθηκαν τις τύχες τους σε προστατευόμενους της Ουάσιγκτον, συμφώνησαν στο να βλέπουν τις χώρες τους να μετατρέπονται σε οντότητες δεύτερης κατηγορίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, επέτρεψαν στους νατοικούς εξοπλισμούς να εισβάλουν στα εδάφη τους, ξέχασαν ότι όταν κάποιος γίνεται προγεφύρωμα για τα επιθετικά σχέδια των άλλων, γίνεται επίσης πρώτος στόχος για αντίποινα», στην περίπτωση αυτή οικονομικής φύσης.
πηγή: http://www.pentapostagma.gr