Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου 2020

☦Ποιά στάση θά κρατοῦσε ἕνας ἅγιος ἄν στήν ἐποχή του ἀπαγόρευαν τίς λιτανεῖες λόγῳ κάποιου ἰοῦ;

Γιά τή λιτανεία (γίου Νικολάου Βελιμίροβιτς)
Ο λιτανεες γίνονται κα μέσα στος ναούς. λλὰ σ ρωτς γιὰ τς λιτανεες στος δρόμους κα στος γρος τί νόημα χουν;
Τν ννοια τς παλλαϊκς προσευχς σὲ νοιχτ χρο κάτω π τ φς το λιου κα το ορανίου θόλου π τ φς το ερο το σύμπαντος τ ποο κτισε διος Κτίστης μὲ τ δύναμη κα τν πιδεξιότητά Του.
Λιτανεία τέλεσαν κα ο ρχαοι σραηλτες μὲ τν δικό τους τρόπο ταν κατακτοσαν τν πόλη τς εριχος. τσι πραξε ησος το Ναυ κάτ’ ντολ το Θεο: μπροστὰ π τν κιβωτ τς Διαθήκης μπαιναν ερες σαλπίζοντας μὲ σάλπιγγες π κέρας κα λας κολουθοσε τν κιβωτό. τσι τριγύριζε λας π πτὰ μέρες στν εριχ μὲ τν ορταστικ σιωπηρ προσευχή. Τν βδομη μέρα τὰ τείχη τς εριχος πεσαν κα λωσαν τν πόλη. μες ο χριστιανο ντ τς κιβωτο τς Διαθήκης μεταφέρουμε τος σταυρούς, τς εκόνες κα τὰ λάβαρα, κα ντ σαλπίγγων χον ο καμπάνες κα ψάλλονται πνευματικο μνοι. λαός μας ποκαλε τς λιτανεες κα «σταυροφορίες» κα μαζ μὲ τος λλους κκλησιαστικος μνους ψάλει κα τν δικό του:
«Σταυρος φέρουμε τν Θεν παρακαλομε
Κύριε λέησον, Κύριε λέησον»!
π’ λα τὰ νδοξα πο μεταφέρουμε, τ πι νδοξο εναι σταυρός, πο καταλαμβάνει τν πρώτη θέση γιατί σὲ ατ τ σύμβολο δόθηκε σχς κα δύναμη δη π τν Γολγοθ το Χριστο πο διώχνει τς κάθαρτες δυνάμεις, ξυγιαίνει, νανεώνει κα γιάζει τος νθρώπους, τὰ ζα, τίς νθρώπινες κατοικίες, τὰ ργαστήρια κα τος γρούς. Ατ τ γνωρίζει λας το Θεο κα γιὰ ατ ποκαλε τς λιτανεες «σταυροφορίες».
Σο ρθε π κάπου κακ σκέψη τι μὲ τς λιτανεες «τὰ για χάνουν τν γιωσύνη τους κα κτίθενται στν χλευασμ»;
χι μόνο κατὰ ατ τν τρόπο τὰ δια δὲν χάνουν τν γιωσύνη τους, λλὰ κριβς μετὰ γιάζεται κενο πο μὲ τς μαρτίες τν νθρώπων χασε τν γιότητά του. λιτανεία ποτελε τν πνευματικ στρατιωτικ κστρατεία νάντια στς κακὲς δαιμονικὲς δυνάμεις κα λας κατὰ τ λιτανεία μοιάζει σὰν στρατς το Θεο ν τώρα κάποιος χλευάζει τς λιτανεες σημαίνει κάτι;
νθρωπος πο εναι κενς π τ Πνεμα το Θεο χλευάζει μὲ τν διο τρόπο κα τος ναούς, κα ατος πο βρίσκονται μέσα σὲ ατος τος ναος καθς κα τν πίστη κα τν προσευχ γενικά. Σημαίνει κάτι ατό;
Μήπως ατ μπορε νὰ φοβίσει τος «σταυροφόρους» ο ποοι πολεμον νάντια στς όρατες δυνάμεις πο εναι φοβερότερες π τος θλιους χλευαστές;
ντιθέτως, κενοι πο χλευάζουν τὰ για, χλευάζουν τν δια τους τν ετυχία. πολ μεγάλη μπειρία μας τ πιβεβαιώνει.
Σὲ κάποιο π τὰ χωριὰ τς περιοχς μας γινόταν λιτανεία μέσα στος γρούς. νας νθρωπος πο εχε πιστρέψει λίγο καιρ πρν π τν μερικ, που ργαζόταν, στεκόταν μπροστὰ π τν πόρτα το σπιτιο του κα χλεύαζε τος «σταυροφόρους». Σύντομα παρὰ τν ξηρασία πο πικρατοσε ξέσπασε δυνατ βροχ στ χωριό. Στ χωρι δὲν συνέβη τίποτα, λλὰ στν δικό του γρό, πο ταν φυτεμένος μὲ σιτάρι, πεσε τόση πολ μμος, πο δὲν φαινόταν οτε τ σιτάρι οτε τ χμα.
Ο παλλαϊκὲς προσευχὲς ποτὲ δὲν γίνονται χωρς νὰ χουν εεργετικ συνέπεια, διαίτερα ταν συνδέονται μὲ τ μετάνοια κα τν παράδοση στ θέλημα το Θεο. λας ασθάνεται τν χρησιμότητα τν λιτανειν, γι’ ατ κα γαπ τς λιτανεες. ὰν ο λιτανεες δὲν εχαν φέρει τ βροχ μέτρητες φορὲς σὲ περιόδους ξηρασίας, κα δὲν μβλυναν τ δρεπάνι το θανάτου σὲ περιόδους μαζικν θανάτων, κα δὲν πέστρεφαν τν ερήνη σὲ ταραγμένες ποχές, τότε θὰ γαποσε τόσο πολ λας στς λιτανεες, κα θὰ βαστοσε μὲ τέτοιο ζλο το σταυρο στὰ χωριὰ κα τς πόλεις;
Ο Τορκοι δὲν κάνουν λιτανεες. λλὰ συνέβη τό ξς τν ποχ τς τουρκοκρατίας σὲ μία μακεδονικ πόλη κάτι πο κόμα θυμονται κα περιγράφουν ζωντανο μάρτυρες. πικρατοσε μεγάλη ξηρασία. Ο Τορκοι παρεκάλεσαν τος χριστιανος νὰ κάνουν λιτανεία. πίσκοπος μὲ τος ερες κα τ λα ξεκινον τν λιτανεία βαστώντας τος σταυρος κα δηγον τ λιτανεία ξω π τν πόλη κοντὰ στς πηγές. Στή μία πλευρὰ βάδιζαν ο χριστιανο στν λλη ο μουσουλμάνοι. Δὲν πρόλαβαν νὰ ναγνώσουν λες τς προσευχὲς κα ορανς σκοτείνιασε κα ρχισε νὰ βρέχει τόσο πολ πο ο «σταυροφόροι» γύρισαν τρέχοντας στὰ σπίτια τους.
Ερήνη κα ελογία Κυρίου(γίου Νικολάου Βελιμίροβιτς, “Δὲν φτάνει μόνο πίστη”, Εκδόσεις: “Εν Πλώ”) orthros.eu
aktines