☦ “Μεῖνον μεθ᾿ ἡμῶν, ὅτι πρός ἑσπέραν ἤδη ἡ ἡμέρα…”
☦ "Ὁ ῎Αγγελος ἐβόα τῇ Κεχαριτωμένῃ·"
Τρίτη 23 Απριλίου 2024
Κυριακή 21 Απριλίου 2024
Σάββατο 20 Απριλίου 2024
☦ «Ιδού αναβαίνομεν είς Ιεροσόλυμα» Κυριακή E’ Νηστειών
Πολλές φορές είπαμε μέχρι σήμερα ότι η Σαρακοστή είναι ένα πνευματικό ταξίδι και πως εμείς οι πιστοί είμαστε οι ταξιδιώτες. Το ταξίδι αυτό σιγά σιγά τελειώνει, αφού όπως γνωρίζετε η σημερινή Κυριακή είναι η τελευταία Κυριακή αυτής της ευλογημένης περιόδου. Σε μια εβδομάδα θα εορτάσουμε την πανηγυρική είσοδο του Χριστού στα Ιεροσόλυμα και στη συνέχεια θα δούμε βήμα βήμα το Χριστό να πορεύεται προς τον Σταυρό και την Ανάσταση.
☦ Λόγος εις την Ε΄ Κυριακή των Νηστειών περί του φόβου του Θεού
Την πέμπτη Κυριακή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής η αγία μας Εκκλησία τιμά την μνήμη της οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας. Ο βίος της πραγματικά θαυμαστός σας είναι γνωστός διότι κάθε χρόνο την ημέρα αυτή αυτός διηγείται στις εκκλησίες. Θα τον περιγράψω όμως ξανά με λίγα λόγια για να θυμηθείτε την ασυνήθιστη και ανεπανάληπτη ζωή αυτής της αγίας.
☦ Η ΟΣΙΑ ΜΑΡΙΑ Η ΑΙΓΥΠΤΙΑ ΩΣ ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ
ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΜΗΝΑ
Βλέπετε, προσέχετε, ἀγρυπνεῖτε. Ὁ ἀντίδικος ὑμῶν διάβολος ὡς λέων ὠρυόμενος περιπατεῖ ζητῶν τίνα καταπίῃ. Ὅπλο ἀνίκητο κατά τοῦ σατανᾶ παρέχει ἡ ἁγία μας ἐκκλησία τόν Τίμιον Σταυρόν πού εὐαγγελίζεται ἐσαεί τό μυστήριον τῆς θείας οἰκονομίας, τό μυστήριον τῆς μετανοίας καί ἐξομολογήσεως. Τό μέγα αὐτό μυστήριον ὁλοκληρώνεται καί καθίσταται σωστικόν καί ἰαματικόν μέ τήν δωρεά τῆς ἱερωσύνης τοῦ Χριστοῦ στόν κόσμο καί μέ τό ποτήριον τῆς Ζωῆς, δηλαδή, τό ἅγιον δισκοπότηρον ὅπου φέρει ἐντός του, τό πανάχραντον Σῶμα καί Αἷμα τοῦ Χριστοῦ Ἰησοῦ, τοῦ Μεσσίου.
Σάββατο 13 Απριλίου 2024
☦ ΚΛΙΜΑΞ Αγίου Ιωάννου του Σιναΐτου
Η Κλίμαξ Θείας ανόδου, Κλίμακα του Ιωάννου ή και απλά Κλίμακα (λατ: Scala Paradisi) ονομάζεται ένα σημαντικό βιβλίο γραμμένο κατα τον 5Ο-6Ο αι. από τον Άγιο Ιωάννη το Σιναḯτη, το οποίο ευρέως χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα και θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα της Εκκλησιαστικής Γραμματείας.
☦ Ο Άγιος Ιωάννης συγγραφέας της «Κλίμακος»
Η Δ΄ Κυριακή των Νηστειών είναι αφιερωμένη στον Άγιο Ιωάννη τον Σιναΐτη, τον συγγραφέα του κατανυκτικότατου και ψυχωφελούς συγγράμματός του που ονομάζεται «Κλίμαξ». Λόγω της μεγάλης του αξίας αναγιγνώσκεται συνήθως από την αρχή της Μεγάλης Σαρακοστής στα περισσότερα Ορθόδοξα Μοναστήρια. Αποτελείται από 30 λόγους που ο καθένας τους περιγράφει μια αρετή. Αρχίζοντας οι αρετές από τις πιο πρακτικές και προχωρώντας στις πιο θεωρητικές, ανεβάζουν τον άνθρωπο, σαν από κάποια σκαλοπάτια σε ουράνιο ύψος. Στην κορυφή των αρετών, ο Άγ. Ιωάννης τοποθέτησε την «αγάπη», ως την υψηλοτέρα των αρετών και αυτή που κάνει τον άνθρωπο κατ΄ εξοχήν «όμοιο»με το Θεό.
☦ “Η κατανόηση της πραγματικής αδυναμίας μας γεννά τη μνήμη του θανάτου”
“Η πίστη στον Χριστό, τον αληθινό Θεό, γεννά την επιθυμία των καλών και το φόβο της κολάσεως. Η επιθυμία των πράγματι καλών και ο φόβος της κολάσεως, προξενούν την ακριβή τήρηση των εντολών. Η ακριβής τήρηση των εντολών διδάσκει στους ανθρώπους πόσο αδύνατοι είναι. Η κατανόηση της πραγματικής αδυναμίας μας γεννά τη μνήμη του θανάτου. Όποιος απέκτησε σύνοικο του τη μνήμη του θανάτου, θα ζητήσει με πόνο να μάθει, τι τον περιμένει μετά την έξοδο και την αναχώρησή του από αυτή τη ζωή.
☦ Πίστη είναι, να πεθάνει κανείς για τον Χριστό….
"Πίστη είναι, να
πεθάνει κανείς για τον Χριστό και για χάρη της εντολής Του, πιστεύοντας ότι ο
θάνατος αυτός θα του γίνει πρόξενος ζωής· να θεωρεί τη φτώχεια σαν πλούτο, την
ευτέλεια και την ασημότητα σαν αληθινή δόξα και κοινωνική λάμψη· και να
πιστεύει ότι με το να μην έχει τίποτε, κατέχει τα πάντα ή μάλλον απέκτησε τον
ανεξερεύνητο πλούτο της επιγνώσεως του Χριστού, και όλα τα ορατά να τα βλέπει
σαν λάσπη ή καπνό."
Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος
ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ των ιερών Νηπτικών
Τετάρτη 10 Απριλίου 2024
☦ Ο λογικός άνθρωπος πολεμείται δια μέσου των αισθήσεων από τα ψυχικά πάθη.
Πέντε είναι οι
αισθήσεις του σώματος: όραση, όσφρηση, ακοή, γεύση, αφή. Υποκύπτοντας μέσω των
αισθήσεων αυτών στα τέσσερα πάθη αιχμαλωτίζεται η άθλια ψυχή. Κι είναι αυτά τα
τέσσερα πάθη της ψυχής: κενοδοξία, χαρά, θυμός, δειλία. Όταν λοιπόν ο άνθρωπος
με τη φρόνηση και την επανειλημμένη σκέψη σαν καλός στρατηγός γίνει κύριος των
παθών και τα νικήσει, δεν πολεμείται πλέον από αυτά, αλλά έχει ειρήνη στην ψυχή
του και στεφανώνεται από τον Θεό ως νικητής.
Άγιος Μάξιμος ο
Ομολογητής
ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ των ιερών Νηπτικών
☦ Η τέλεια αγάπη δεν διαχωρίζει κατά τις διαθέσεις των επιμέρους ανθρώπων τη μία και κοινή ανθρώπινη φύση, αλλά αποβλέποντας σ’ αυτήν, αγαπά εξίσου όλους τους ανθρώπους.
Αγαπά τους ενάρετους
ως φίλους. τους κακούς τους αγαπά ως εχθρούς, και τους ευεργετεί και μακροθυμεί
και υπομένει αν την βλάψουν, χωρίς να λογαριάζει διόλου το κακό, αλλά και πάσχει
για χάρη τους, αν το καλέσει η περίσταση, για να τους κάνει και αυτούς φίλους,
αν είναι δυνατόν. Αν δεν το κατορθώσει, δεν αλλάζει την διάθεσή της, αλλά
φανερώνει τους καρπούς της αγάπης εξίσου προς όλους τους ανθρώπους. Γι’ αυτό
και ο Κύριός μας και Θεός Ιησούς Χριστός, δείχνοντας την αγάπη Του σ’ εμάς,
έπαθε για χάρη όλης της ανθρωπότητας και χάρισε σε όλους εξίσου την ελπίδα της αναστάσεως
– αν και καθένας κάνει τον εαυτό του άξιο είτε για δόξα, είτε για κόλαση.
Άγιος Μάξιμος ο
Ομολογητής
ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ των ιερών Νηπτικών
Τρίτη 9 Απριλίου 2024
☦ Η πίστη είναι ένα αγαθό της εσωτερικής διαθέσεως της ψυχής. Αυτή γεννά μέσα μας το φόβο του Θεού.
Ο φόβος του Θεού
διδάσκει την τήρηση των εντολών, η οποία λέγεται πρακτική αρετή. Από την
πρακτική φυτρώνει η πολύτιμη απάθεια. Γέννημα της απάθειας είναι η αγάπη, η
οποία είναι εκπλήρωση όλων των εντολών (Ρωμ. 13, 10), τις οποίες συνδέει σφιχτά
και συγκρατεί.
Όσιος Θεόδωρος Εδέσσης
ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ των ιερών Νηπτικών
☦ «Όσοι ανήκουν στο Χριστό, σταύρωσαν τον σαρκικό άνθρωπο με τα πάθη και τις επιθυμίες του»
Θέλοντας ο Απόστολος Παύλος να δηλώσει την τέλεια νέκρωση των παθών, λέει: «Όσοι ανήκουν στο Χριστό, σταύρωσαν τον σαρκικό άνθρωπο με τα πάθη και τις επιθυμίες του» (Γαλ. 5, 24). Γιατί όταν νεκρώσομε τα πάθη και εξαφανίσομε τις επιθυμίες και υποτάξομε στο Πνεύμα το σαρκικό φρόνημα, τότε σηκώνομε το σταυρό και ακολουθούμε τον Χριστό(Ματθ. 16, 24). Επειδή τίποτε άλλο δεν είναι η αναχώρηση, παρά νέκρωση των παθών και φανέρωση της ζωής που είναι κρυμμένη στο Χριστό (Κολ. 3,3)
Όσιος Θεόδωρος Εδέσσης
ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ των ιερών Νηπτικών
Παρασκευή 5 Απριλίου 2024
☦ Όταν δεν έχει όμως, τη χάρη του Χριστού, τα θέλει όλα, γιατί δεν έχει τίποτα!
– Κάθε άνθρωπος, τον Χριστό ζητάει. «Οὐκ ἐπ’ ἄρτῳ
μόνῳ ζήσεται ἄνθρωπος…».
Δεν φτάνει μόνο το
ψωμί, που δίνουν τα συστήματα.
Η ψυχή με τι θα
τραφεί; Η ψυχή είναι η ουσία του όντος.
Το σώμα είναι το περίβλημα, ο ναός της ψυχής.
☦ ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ-Η αιώνια ζωή δεν είναι μια αφηρημένη υπόσχεση για την μετά θάνατο κατάσταση.
Σταυρός και Ανάσταση στην Ορθοδοξία είναι αλληλένδετη πραγματικότητα. Όπου προηγείται ο Σταυρός ακολουθεί η Ανάσταση. Ο Σταυρός, από μέσο θανατικής καταδίκης, έγινε, με την Ανάσταση του Χριστού, σύμβολο νίκης κατά του θανάτου και αιώνιας ζωής. Και κάτι ακόμη περισσότερο: φανερώνει την απέραντη αγάπη του Δημιουργού προς το πλάσμα του, αφού πεθαίνει Εκείνος για να ζήσει αυτό.
☦ ΤΙ ΓΙΟΡΤΑΖΟΥΜΕ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ;
π. Αλεξάνδρου Σμέμαν
Η τρίτη Κυριακή των Νηστειών ονομάζεται «Κυριακή της Σταυροπροσκύνησης». Στην αγρυπνία (σ. ή στον Όρθρο) αυτής της μέρας, μετά από τη μεγάλη Δοξολογία, ο Σταυρός μεταφέρεται σε μια σεμνή πομπή στο κέντρο του ναού και παραμένει εκεί όλη την υπόλοιπη εβδομάδα οπότε στο τέλος κάθε ακολουθίας γίνεται προσκύνηση του Σταυρού.
Πέμπτη 4 Απριλίου 2024
☦ “Όστις θέλει οπίσω μου ακολουθείν, απαρνησάσθω εαυτόν και αράτω τον σταυρόν αυτού, και ακολουθείτω μοι…”) Μαρκ. η’ 34 – θ’1
Αυτήν την Κυριακή 7 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2024 ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ
(Γ’ ΝΗΣΤΕΙΩΝ) στους Ιερούς Ναούς θα διαβασθεί το ευαγγέλιο με μια από τις πιο
σημαντικότερες ομιλίες του Κυρίου μας.
Στο ευαγγέλιο αυτής της Κυριακής ο Κύριος μας ζητάει να απαρνηθούμε τον εαυτό μας, να σηκώσουμε τον Σταυρό μας και να τον ακολουθήσουμε. Μέχρι του σημείου να περιφρονήσουμε ακόμη και το θάνατο.
Τετάρτη 3 Απριλίου 2024
☦ [{ Άγιον Όρος Κουτλουμουσιανό Κελλί «Παναγούδα» Σάββατο Α’ Νηστειών 1987. Με πολύ πόνο και αγάπη Χριστού, Μοναχός Παϊσιος }]
«Επειδή ο Άγιος προέβλεψε ότι μερικοί μετά το θάνατο του, θα προσπαθούσαν να θολώσουν τα νερά και να αλλοιώσουν τις απόψεις του, επέμενε το κείμενο «ΣΗΜΕΙΑ ΤΩΝ ΚΑΙΡΩΝ» να κυκλοφορήσει με το γραφικό του χαρακτήρα και τα ορθογραφικά λάθη του, όπως ακριβώς το έγραψε..»
ΜΕ ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΗ ΣΤΕΝΟΧΩΡΙΑ ΣΗΜΕΡΑ ΜΑΣ ΜΕΤΑΦΕΡΑΝ ΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΕΝΟΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΕΚΤΙΜΟΥΣΑΜΕ ΩΣ ΤΩΡΑ, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΠΑΡΕΥΡΕΘΗ ΣΕ ΑΓΡΥΠΝΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΑΪΣΙΟΥ ΤΗΝ ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΟΥΤΕ ΛΙΓΟ ΟΥΤΕ ΠΟΛΥ, ΕΙΠΕ ΟΤΙ ΤΟΝ ΕΙΧΕ ΓΝΩΡΙΣΕΙ ΤΟΝ ΑΓΙΟ, ΟΤΙ ΗΤΑΝ ΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΠΟΛΛΑ ΤΕΤΟΙΑ ΑΛΛΑ ΕΙΠΕ ΝΑ ΜΗΝ ΑΚΟΥΜΕ ΛΕΕΙ ΤΙΣ ΠΡΟΦΗΤΕΙΕΣ ΤΟΥ ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΕΣ ΕΧΟΥΝ ΜΕΤΑΦΕΡΘΕΙ ΛΑΘΟΣ ΣΕ ΕΜΑΣ ΚΑΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΛΕΕΙ ΝΑ ΣΤΑΘΟΥΜΕ ΜΟΝΟ ΣΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ, ΠΟΥ ΕΓΡΑΨΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ. ΜΑΛΙΣΤΑ…..