“Μεῖνον μεθ᾿ ἡμῶν, ὅτι πρός ἑσπέραν ἤδη ἡ ἡμέρα…”

☦ Ἀπολυτίκιον Ἀναστάσιμον, Ἦχος πλ. α’“Τὸν συνάναρχον Λόγον”

Κυριακή 1 Μαΐου 2011

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ Η ΣΥΝΘΗΚΗ ΓΙΑ ΤΑ ΣΤΕΝΑ ΠΟΥ ΠΡΟΚΑΛΕΣΕ ΤΗΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΗΣ ΜΟΣΧΑΣ.

Η προειδοποίηση της Μόσχας προς την Άγκυρα για τα σχέδια Ερντογάν στο Βόσπορο δεν είναι τυχαία. Η Ρωσία δεν πρόκειται ούτε καν να συζητήσει τα όσα προβλέπονται στη Συνθήκη του Μοντρέ. Τι ακριβώς προβλέπει αυτή η Συνθήκη;

ΣΥΝΘΗΚΗ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΩΝ ΣΤΕΝΩΝ (ΤΟΥ ΜΟΝΤΡΕ)


Hμερομηνία Υπογραφής: 20 Ιουλίου 1936, στο Μοντρέ. Άρχισε να ισχύει στις 9 Νοεμβρίου 1936.
Συμβαλλόμενα Μέρη: Κράτη Μαύρης Θάλασσας : Βουλγαρία, Ρουμανία, Σοβιετική Ένωση, Τουρκία, άλλα Κράτη : Αυστραλία, Γαλλία, Ελλάδα, Ιταλία,
Αγγλία, Γιουγκοσλαβία.
Σκοπός : Επιιστροφή στην Τουρκία της διαχείρισης των Στενών και διακανονισμός έλευσης των πλοίων διαμέσου των Στενών (Δαρδανέλια, θάλασσα Μαρμαρά και Βόσπορος).

Κυριότερα Άρθρα :

Προοίμιο : "Επιθυμούντες να ρυθμίσουμε τη διέλευση και ναυσιπλοΐα στα Στενά σε τρόπο που αυτή να εξασφαλίζεται, χωρίς να παραγνωρίζεται η ασφάλεια της Τουρκίας και των άλλων κρατών της Μαύρης Θάλασσας αποφασίσαμε να αντικαταστήσουμε με την παρούσα Συνθήκη, τη συνθήκη που υπογράψαμε στη Λοζάννη στις 24 Ιουλίου 1923".

Τμήμα 1 και 2 : Ρυθμίζει τα της διέλευσης των εμπορικών και πολεμικών

Άρθρο 10 :
"Πολεμικά πλοία, εκτός αυτών που εμπίπτουν στην κατηγορία που περιγράφεται στην προηγούμενη παράγραφο (ελαφρά επιφανείας, μικρά πολεμικά ή βοηθητικά πλοία), θα έχουν το δικαίωμα της διέλευσης μόνο υπό τις συνθήκες που περιγράφονται στο άρθρο 11 και 12".
(Το άρθρο 11 ρυθμίζει τη μεγάλων πλοίων κρατών της Μαύρης Θάλασσας).
Άρθρο 12: "Τα κράτη της Μαύρης Θάλασσας θα έχουν το δικαίωμα διέλευσης διαμέσου των Στενών με το σκοπό να αφιχθούν στις βάσεις τους υποβρύχια που κατασκευάσθηκαν ή αγοράσθηκαν εκτός περιοχής Μαύρης Θάλασσας, ή που ήσαν για επισκευή σε ναυπηγεία εκτός Μαύρης Θάλασσας".
Άρθρο 13: Επιβάλλει προειδοποίηση στην Τουρκία για διέλευση πολεμικών πλοίων (κανονικά οκτώ (8) ημέρες για κράτη της Μαύρης Θάλασσας και δεκαπέντε (15) ημέρες για τα άλλα κράτη).
Άρθρο 24: "Η Τουρκία θα επιβλέπει την εκτέλεση όλων των προβλέψεων της παρούσας Συνθήκης σχετικά με τη διέλευση πολεμικών πλοίων διαμέσου των Στενών. "
Παρατήρηση : Με κοινή συναίνεση και πρακτική, η Συνθήκη εφαρμόζεται και για κράτη που δεν την έχουν υπογράψει, Για τη διέλευση των αεροπλανοφόρων αναφερόμαστε σε ιδιαίτερο κεφάλαιο - Συνθήκες Μεσογείου. Η Ιαπωνία αποκήρυξε τα εκ της Συνθήκης δικαιώματα της με τη Συνθήκη της Ειρήνης το 1951.

http://www.onalert.gr

ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ ΜΟΣΧΑΣ ΣΕ ΆΓΚΥΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΑΡΑΩΝΙΚΗ ΔΙΩΡΥΓΑ

Η Ρωσία εξέφρασε τον "έντονο σκεπτικισμό της για το έργο της σύζευξης της θάλασσας του Μαρμαρά μα την Μαύρη Θάλασσα" και προειδοποίησε την Άγκυρα "να σεβαστεί την Συνθήκη του Μοντρέ, η οποία διέπει τον έλεγχο των στενών του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων". Ο Ρώσος πρεσβευτής στην Τουρκία Βλαντιμίρ Ιβανόφσκι είπε στην Χουριέτ ότι "Η Ρωσία εξακολουθεί να προσπαθεί να καταλάβει τι ακριβώς προβλέπει το έργο και στην ουσία διέψευσε τις πληροφορίες που ανέφεραν ότι το έργο θα χρηματοδοτηθεί από ρωσικές εταιρείες. "Για να υπάρξει ένα σχόλιο, θα πρέπει να γνωρίζουμε περισσότερα για το έργο. Αλλά ακόμη και το τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών δεν έχει πολλές πληροφορίες σχετικά με αυτό. Βρισκόμαστε στο στάδιο της συλλογής πληροφοριών ", δήλωσε ο Ρώσος πρέσβης,οποίος έθεσε και ένα λογικό ερώτημα. Πως θα αποδόσει οικονομικά ο ισθμός που εξήγγειλε να διανοίξει ο Ρ.Τ.Ερντογάν στο πλαίσιο της προεκλογικής εκστρατείας; «Περισσότερα πλοία που περνούν σημαίνει περισσότερα έσοδα από τα τέλη διέλευσης. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος που μπορεί να είναι κερδοφόρα μία επένδυση. Αλλά αν είναι ελεύθερη διέλευση μέσω του Βοσπόρου, τότε γιατί ο καθένας θα χρησιμοποιήσει αυτό το κανάλι; " είπε ο Ρώσος πρεσβευτής . "Όπως βλέπετε, είμαστε σήμερα αντιμέτωποι με περισσότερα ερωτήματα από απαντήσεις." Γιατί η Ρωσία έχει πρόβλημα με το φαραωνικών διαστάσεων έργο που εξήγγειλε ο Ρ.Τ.Ερντογάν; Γιατί ενώ βάσει της Συνθήκης του Μοντρέ του 1936 η Τουρκία υποχρεούται να εγγυάται την ελεύθερη διέλευση των πλοίων σε καιρό ειρήνης. Περιορίζει βέβαια σημαντικά το πέρασμα των μη τουρκικών πολεμικών πλοίων. Οι όροι της σύμβασης ήταν η πηγή διαμάχης για χρόνια, κυρίως όσον αφορά τη στρατιωτική πρόσβαση της Σοβιετικής Ένωσης προς τη Μεσόγειο. Η Ρωσία θεωρεί ότι με τη νέα διώρυγα, η τουρκία αθ απεμπλακεί από τις υποχρεώσεις της της Συνθήκης του Μοντρέ και σταδιακά θα κλείσει τελείως το Βόσπορο για "περιβαλλοντικούς" λόγους και θα αφήσει μόνο την διώρυγα Μαρμαρά-Μαύρης Θάλασσας, ελεύθερη για την ναυσιπλοϊα. Κατ'αυτό τον τρόπο θα είναι πλέον στην διακριτική της ευχέρια το ποιος θα περνάει και ποιος όχι, ενώ θα επιβάλει και δυσβάσταχτα τέλη διέλευσης. Εκτός αυτού μεγάλα σκάφη όπως το εικονιζόμενο καταδρομικό κλάσης "Kirov", το περίφημο "Πιότρ Βελίκιν" θα είναι υπό τον απόλυτο έλεγχο της Άγκυρας σε ότι αφορά την είσοδο και έξοδο από την Μαύρη Θάλασσα.

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr