“Μεῖνον μεθ᾿ ἡμῶν, ὅτι πρός ἑσπέραν ἤδη ἡ ἡμέρα…”

☦ "Ὁ ῎Αγγελος ἐβόα τῇ Κεχαριτωμένῃ·"

Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2011

Σταυροὶ ἐμφανίζονται μέσα στὴν Ἁγιὰ Σοφιὰ


Παράδοξο κα νεξήγητο γεγονς πο ρχεται μετ τν περυσιν μφάνιση τν ξαπτέρυγων γγέλων 

Τ παράδοξο γι λους μς πο δν κατέχουμε τν τέχνη τς γιογραφικς εναι τι τ ψηφιδωτ καλύφθηκαν π παχ στρμα σβέστη (περίπου δύο δάχτυλα), πως φαίνεται κα σ συγκεκριμένη φωτογραφία, γι ν καλύψουν τ χριστιανικ σύμβολα κα πάνω στν σβέστη μφανίστηκαν ατο ο σταυροί.
Κα δίκαια ναρωτιέται πισκέπτης, φο δν τος βαψε μετέπειτα κάποιος, εναι δυνατν ν "πότισαν" π τν τοχο μέχρι τν ξωτερικ στρώση το σοβά;
Κα γιατί ν μφανιστον μόνο ο σταυρο κα ν μν μφανιστον κα ο πόλοιπες τοιχογραφίες-γιογραφίες, ο ποες εναι κα σ ψηφιδωτ μορφ (δηλαδ ποκλείεται "τυχαος" μποτισμός, φο τ πιστρωθν λικ εναι ψηφίδα); κόμη μως κα ἐὰν πρόκειτο γι καλυμμένες μ σοβ γιογραφίες, ποτελε πολ παράδοξο γεγονς ν μν φαίνονται μ γυμν μάτι, λλ ν ποτυπώνονται στν φωτογραφικ φακό!!! Τότε χουμε μία παραδοξότητα, πο σως θ πρέπει ν λεγχθε...
γιογράφος, πο χει ργαστε κα σ ψηφιδωτς εκόνες, λέει χαρακτηριστικά:
"Γι ν καταλάβετε μιλμε γι να δρανς λικ π.χ. πέτρα (πως τ ψηφιδωτ) εναι δύνατον ν ποδώσει χρμα ς χημικ ντίδραση στν νωπ σοβ (χι κα μόνο περιέχει σβέστη) στε ν πεικονίσει τ... σχμα Σταυρο"...
Ο σταυρο πως λοι παρατηρομε εναι ρθόδοξοι (σοσκελες) βυζαντινο κα ποτελον σύγχρονο φαινόμενο (τν τελευταίων μηνν...). Γι τν περίπτωση πο πρόκειται γι μεταλλικος σταυρος πο ξειδώθηκαν, γιογράφος επε: "Κα πως κα σες θ γνωρίζετε τ σίδερο μ συνδιασμ μ τ πέρασμα το χρόνου κα τς τελείωτες καιρικς συνθκες προκαλε ξείδωση κα τ κόκκινο χρμα (σκουρι) πλώνεται σν καρκίνωμα. ποτε σ να ριστούργημα σ λους τους τομες σ καμία περίπτωση δν θ βάλανε λικ π σίδερο... πίσης, ν μπορετε ν φανταστετε, λος Νας κα τ λλα ρχιτεκτονικ κτίσματα σ λης της Βυζαντινς Περιόδου ποτελεται π κομμάτια κεραμικν, σβέστη, ποταμίσια μμος,χαλίκι κα τελείωτα αγά!!!!.
Τ φρέσκο (τεχνικ τν Βυζαντινν γι τς τοιχογραφίες), ποτελεται π πάστα σβέστη πο εναι π πέτρα, μμο ποταμο, κα μαρμαρόσκονη, σ τρες στρώσεις (μαρο φρέσκο, κίτρινο φρέσκο κα σπρο φρέσκο) κα πάνω κε γίνονται ο γιογραφίες. Ο σκόνες χρωμάτων νακατεύονται μόνο μ νερ κα τίποτα λλο γιατί τ λικ πο τ κολλάει πάνω στν τοχο εναι σβέστης. σβέστης βγαίνει μ τ νερ π τν σοβ πρς τν πιφάνεια (μ τν καιρ) κα συναντώντας τ διοξείδιο το νθρακα π τν έρα γίνεται πάλι σβεστόλιθος. Δηλαδ ν στεγνώνει τοχος βγαίνει π τ σοβ κα μαρμαρώνεται πάνω στ χρώματα, τ ποα θ παραμείνουν πιασμένα στ μέση του σβεστόλιθου γι πάντα. Ατ τ μαθα (τν τεχνικ) π τν βοηθ καθηγητ στ Θεολογικ Σχολ το Βουκουρεστίου Ρουμανίας Mihai Coman."...
ξίζει μως ν σταθομε κα στν περίπτωσή της μ συμμετρίας τν σταυρν μ τ πόλοιπα (μεταγενέστερα προφανς) σλαμικ σχήματα. Κα ατ μ συμμετρία προδίδει πς καμία σχέση δν χουν ο σταυρο μ τν μετέπειτα διακόσμηση το ναο. Κανες γιογράφος δν θ καλλιτεχνοσε παραβιάζοντας τν λογική της καλαισθησίας, πόσο δ μλλον στν περίπτωση το Ναο τς γίας Σοφίας πο ποτελοσε (κα συνεχίζει ν ποτελε) πραγματικ κόσμημα στν χρο τς τέχνης κα τς ρχιτεκτονικς.
Πς ξηγεται μως πς ο σταυρο βρίσκονται παντο μέσα στν γία Σοφία κα συγκεκριμένα στ τέσσερα θολωτ σημεα; Κάποιοι μιλον γι θαμα... (στν φωτογραφία δεξι βλέπετε τ ρκετ μεγάλο πάχος το σοβά, πο φρόντισαν ν βάλουν ο Τορκοι γι σειρ κατονταετιν, προκειμένου ν ποκρύψουν μ πόλυτη βεβαιότητα τς γιογραφίες κα τ ψηφιδωτά του Ναο τς γίας Σοφίας).

μφάνιση γγέλων κάτω π τν σοβ

Δν εναι μως μόνο ατ περίπτωση, φο στ τέλος το ουλίου το 2009, στ φς ρθε παράσταση νς γγέλου, ποία ταν καλυμμένη δ κα ξι αἰῶνες π συντηρητς στν γία Σοφία. Τορκος χμτ μρ Μπιλτιλί, νας κ τν συντηρητν, δήλωσε τι χουν ς στόχο τώρα ν φέρουν στν πιφάνεια κα δεύτερο γγελο, πο χρονολογεται π τν ποχ τς Βυζαντινς Ατοκρατορίας.
Τ μωσαϊκ εχαν καλυφθε λίγο μετ τν λωση τς Πόλης, τ 1453, κα τ μετατροπ τς γίας Σοφίας σ τζαμί. Ο Τορκοι, ντ ν μετακινήσουν τ μοναδικς μορφις μωσαϊκά της γίας Σοφίας, τ κάλυψαν μ μέταλλο κα γύψο (προσφιλς τακτική του πολιτισμο τς Τουρκίας).
Κα συνέχεια τς πρώτης νακάλυψης, φερε μία μεγάλη στορικ ποκάλυψη ρχεται στ φς στερα π αἰῶνες «σκότους». Ατ τ φορ τέσσερις γγελοι ζωγραφισμένοι πάνω σ μωσαϊκ ταν γι χρόνια κρυμμένοι, ν γνώσει τν τουρκικν ρχν, κάτω π πολλ στρώματα σβέστη κα τέσσερις τεράστιες σπίδες, στς τέσσερις κολνες πο στηρίζουν τν τρολο τς γις Σοφις.
Ο τέσσερις γγελοι, πο καθένας τος χει ξι φτερά, δημιουργήθηκαν μεταξ 900 – 1300 π.Χ. Μάλιστα, στ μέσα το 1800, ταλς ρχιτέκτονας Fossati, τος εδε κάνοντας πισκευς στ ναό. Τ διαταγ ν καλυφθον μ σβέστη δωσε σουλτάνος Abdulmecit. Στ συνέχεια τοποθετήθηκαν πάνω τους σπίδες, πο ναγράφουν ραβικς προσευχές.
στόσο, τ πλήρωμα το χρόνου ρθε κα ο τέσσερις μοναδικς τοιχογραφίες θ βγον ξαν στ φς, δίνοντάς μας μία γεύση π τν ξεπέραστη τέχνη τν προγόνων μας.

http://kostasxan.blogspot.com/