παρακάμπτεται η κοινωνία και ο δημόσιος έλεγχος της διαχείρισης τους
του Θανάση Σκούμα,
δημοτικού συμβούλου Δ. Θηβαίων
Η διαχείριση των απορριμμάτων είναι πολύ σοβαρό θέμα, για να αφεθεί στα χέρια των δήθεν ειδικών. Είναι ζήτημα που αφορά τη γνώση και την απόφαση της κοινωνίας. Χωρίς καμία σχετική απόφαση οποιουδήποτε συλλογικού οργάνου, παρουσιάστηκε πρόταση «ολοκληρωμένης διαχείρισης» από τον Διευθυντή της ΔΕΠΟΔΑΘ ΑΕ στη Λαμία, με παρόντες τον Περιφερειάρχη, και τους Δημάρχους της Περιφέρειας. Η πρόταση αυτή, προέρχεται όχι από την ΠΕΔ ή την Περιφέρεια, αλλά από το δικό μας φορέα διαχείρισης (ΔΕΠΟΔΑΘ ΑΕ), και που περιέργως διατυπώθηκε όχι από την πολιτική ηγεσία της Διαδημοτικής Επιχείρησης Οργάνωσης και Διαχείρισης Απορριμμάτων Θήβας, αλλά από υπηρεσιακό στέλεχος, και περιλαμβάνει τρία (3) σενάρια, προωθεί την τροποποίηση του Περιφερειακού Σχεδιασμού στην Στερεά Ελλάδα, και στην οποία τονίζεται ότι είναι απαραίτητη η συμμετοχή ιδιωτών για να κατασκευαστούν μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων. Τα τρία σενάρια: α) το πρώτο περιλαμβάνει 3 (ΜΕΑ) Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων (Λαμία, Θήβα, Χαλκίδα), δαπάνης 145 εκατ. € (35 εκ. δημόσια δαπάνη και 110 εκατ. ιδιωτική), β) το δεύτερο περιλαμβάνει 2(ΜΕΑ) Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων (Λαμία, Θήβα) δαπάνης 130 εκατ. € (35 εκ. δημόσια δαπάνη και 95 εκατ. ιδιωτική),, και γ) το τρίτο περιλαμβάνει 1 Μονάδα (Θήβα) δαπάνης 120 εκατ. € (35 εκ. δημόσια δαπάνη και 85 εκατ. ιδιωτική)!!!. Την πρόταση έσπευσε να χαρακτηρίσει θετική ο κ. Περιφερειάρχης.
Η αντίληψη που προωθεί η πρόταση αυτή είναι η δημιουργία εσόδων ύψους 3 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο, από παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από αναερόβια ζύμωση χωρίς λοιπά στοιχεία, αντίληψη που δεν συνάδει με τη δημόσια διαχείριση των απορριμμάτων, η οποία θέτει κριτήρια προστασίας του περιβάλλοντος με την αποκεντρωμένη διαχείριση χαμηλού κόστους, με μονάδες τοπικού χαρακτήρα διαχωρισμού και κομποστοποίησης, με διαλογή στην πηγή και βασισμένη στην ευρεία κοινωνική συμμετοχή και έλεγχο, αλλά με την κερδοσκοπική διεκδίκηση που πιεστικά θέτουν οι επενδυτές των σκουπιδιών, που αφήνουν ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα για τη φύση της σύνθεσης του κομπόστ, για την εκ της επεξεργασίας ενδεχόμενη δημιουργία καυσίμων υλικών κλπ. Έτσι, δεν μπορεί να μην συνδέσει κανείς την πρόταση αυτή με την παράδοση της διαχείρισης των απορριμμάτων που εξήγγειλε προ ημερών ο Υφυπουργός Εσωτερικών κ. Κουκουλόπουλος ομιλώντας σε «επενδυτές» και περιλαμβάνεται αυτούσια στο τεύχος της πρότασης της ΔΕΠΟΔΑΘ ΑΕ. Επίσης είναι απορίας άξιο, πώς δημοσιοποιείται από τη ΔΕΠΟΔΑΘ ΑΕ, που ακόμα είναι δημόσιου χαρακτήρα ΝΠΙΔ, με μετόχους αποκλειστικά τους Δήμους της 2ης Διαχειριστικής Ενότητας Βοιωτίας, μία πρόταση παραίτησης από την αρμοδιότητα της διαχείρισης των απορριμμάτων και δη από το δημόσιο χαρακτήρα της διαχείρισης των σκουπιδιών, χωρίς να έχει ληφθεί οποιαδήποτε απόφαση σε συλλογικό όργανο Δήμων- μελών της και χωρίς να έχει ζητήσει την γνώμη των δημοτικών συμβουλίων και της κοινωνίας. Είναι η ΔΕΠΟΔΑΘ ΑΕ και ο υπηρεσιακός της κορμός αυτόνομος και ανεξέλεγκτος, ή οφείλει να λογοδοτεί στην τοπική κοινωνία και τα δημοτικά συμβούλια, αποφασίζοντας με το Δ.Σ. της, τις βασικές πολιτικές στρατηγικές κατόπιν αποφάσεων των δημοτικών συμβουλίων των Δήμων που τη συνθέτουν; Επίσης η αναφορά στην «κοινωνική ευθύνη», περί δήθεν ουσιαστικής συμμετοχής φορέων και πολιτών και περί ενημέρωσης και πρόσβασης στη λειτουργία των έργων, αποτελεί ένα ευρηματικό μύθο. Η λειτουργία της Διαδημοτικής ως ΑΕ, δεν έχει προσφέρει καμία ουσιαστική ενημέρωση και συμμετοχή των πολιτών. Αντίθετα, οι πολίτες αποκάλυψαν τις επιδιώξεις συμφερόντων στο πρόσφατο παρελθόν και ακύρωσαν με την δυναμική τους κινητοποίηση το εργοστάσιο καύσης. Το πρόσχημα ότι δεν υπάρχουν χρήματα και έτσι παραδίνουν μια αρμοδιότητα δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα στην ιδιωτική πρωτοβουλία, συνδέεται ασφαλώς με την παράλληλη εκχώρηση κάθε δημόσιου αγαθού στους ιδιώτες και δη στους πιστωτές της χώρας για την πληρωμή του αμφίβολου χρέους της χώρας. Όμως, δεν είναι οι πολίτες και ο λαός υποχρεωμένοι να πληρώσουν την κρίση του χρηματοπιστωτικού και του πολιτικού συστήματος. Να πληρώσουν αυτοί που ευθύνονται για την κρίση. Η αυτοδιοίκηση οφείλει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να διεκδικήσει με αδιαπραγμάτευτο αγώνα να μην εκχωρηθεί η δημόσια αυτή αρμοδιότητα στους καρχαρίες των σκουπιδιών. Συνδέεται επίσης με την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ και την αύξηση των τιμολογίων της ΔΕΗ. Οι «επενδυτές», απαιτούν την αύξηση των τιμολογίων για να κερδοσκοπήσουν οι «επενδύσεις» τους. Και έτσι προωθούν πολιτικές ιδιωτικοποιήσεων, για να πληρώνει ο λαός, χαράτσια στους επενδυτές της ενέργειας, «καθαρής» (πράσινης) και απορριμμάτων. Οι πολίτες και η κοινωνία πρέπει να έχουν ουσιαστικό ρόλο και λόγο στη διαχείριση των απορριμμάτων και όχι απλά ενημέρωση. Τώρα που οι «επενδύσεις» στα απορρίμματα αφορούν ξεκάθαρα και ξεδιάντροπα, την παραγωγή ενέργειας από τους ιδιώτες και το κέρδος των επενδυτών. Η κοινωνία είναι αρμόδια να αποφασίσει τι θα γίνει και όχι οι δήθεν ειδικοί που είναι ενδεχομένως εντoλοδόχοι μεγάλων συμφερόντων που κερδοσκοπούν από τη διαχείριση των απορριμμάτων. Η παράδοση της διαχείρισης των απορριμμάτων στους ιδιώτες δεν έχει καμία κοινωνική και πολιτική νομιμοποίηση. Ο Πρόεδρος και το Δ. Σ. της ΔΕΠΟΔΑΘ, ο Δήμος της Θήβας και οι άλλοι Δήμοι της διαχειριστικής ενότητας πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους απέναντι στους δημότες και στο περιβάλλον. Και όλοι μας ως πολίτες, να αναλάβουμε την ευθύνη να διαχειριστούμε τα σκουπίδια της περιοχής μας και μόνο αυτά, με σεβασμό στο περιβάλλον και να μην αφήσουμε κανένα να κερδοσκοπήσει σε βάρος της ζωής μας. Αυτό σημαίνει ενεργοποίηση των πολιτών και των φορέων της τοπικής κοινωνίας μας, για να πούμε,
ΟΧΙ στην ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης των απορριμμάτων και
ΝΑΙ στην δημόσια διαχείριση αυτών με αποκεντρωμένο τρόπο και σεβασμό στο περιβάλλον, με κοινωνικό έλεγχο και συμμετοχή.
Θανάσης Σκούμας