Γράφει ο Λουκάς Δ. Συμπεράς (GEOPOLITICS & DAILY NEWS)
Το για πολλούς έγκυρο και αξιόλογο …STRATFOR που ειδικεύεται σε γεωπολιτικές αναλύσεις έχει χαρακτηριστεί ακόμη και από ορισμένα αμερικανικά δημοσιεύματα ως και η προσωποποίηση των αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών στην ενημέρωση. Πρόκειται για μία καλά οργανωμένη και “στημένη” ομάδα που διοχετεύει με τον ιδανικότερο (επιστημονικό θα έλεγα) τρόπο τις ειδήσεις στο αναγνωστικό της κοινό, προβοκάρωντας χώρες, έχοντας πάντα ως προτεραιότητα τα αμερικανικά συμφέροντα. Δεν είναι τυχαίες οι κατά καιρούς επισημάνσεις από ορισμένους αμερικανούς δημοσιογράφους/αναλυτές που όχι τυχαία κατέταξαν το STRATFOR στην κατηγορία των “στημένων” μέσων ενημέρωσης και με απλά λόγια το βάφτισαν ευθέως και ως…”σκιώδης CIA”! Χωρίς να θέλω ο ίδιος να ωραιοποιήσω την Ελληνική κατάσταση που έτσι και αλλιώς είναι άκρως δυσάρεστη στα οικονομικά, πολιτικά και υπό την ευρύτερη έννοια κοινωνικά δρώμενα της χώρας, θα ήθελα να επισημάνω πως υπάρχει μία εμμονή του STRATFOR τα τελευταία χρόνια να διαιρέσει το Αιγαίο όπως αυτό εξυπηρετεί τις ΗΠΑ και τη Τουρκία. Και αυτό φυσικά το κάνει κομψά. Το κάνει βασιζόμενο σε χρόνια τακτική που την χαρακτηρίζει η επιμονή αλλά και η εμμονή. Συχνά το STRATFOR ξεφεύγει από γεωπολιτικές αναλύσεις και ανακαλύπτει εξεγέρσεις, κοινωνικές αναταραχές, μέχρι και κινδύνους εμφύλιας σύρραξης στο εσωτερικό της Ελλάδας κάνοντας προπαγάνδα που ωστόσο δεν κλήθηκε ποτέ από κανέναν δικό μας πολιτικό άνδρα (έστω από δηλώσεις) να στοιχειοθετήσει…
Τον Αύγουστο του 2010, το STRATFOR είχε δημοσιεύσει μια έκθεση που εξηγούσε ότι η χώρα μας έχει απωλέσει κάθε γεωπολιτική σημασία! Ουσιαστικά η έκθεση ήταν σαν να αναφερόταν σε κάποια αποικία και όχι σε χώρα μέλος του ΝΑΤΟ. Η έκθεση τότε (ευτυχώς) επιβεβαίωνε ότι η Ελλάδα τελικά έχει στοχοποιηθεί γεωπολιτικά και γεωοικονομικά δεδομένης της εμπλοκής στρατηγικών εταίρων (συμφερόντων) στα Βαλκάνια αλλά και την Ανατολική Μεσόγειο. “Λόγω των δομικών προβλημάτων της η Ελλάδα, μπορεί να στοχοποιηθεί μιας επίθεσης που θα μεταφραστεί ως και ουσιαστική προσπάθεια κατάργησης του έθνους κράτους, με την διατήρηση μόνο των τυπικών χαρακτηριστικών της”, τόνιζε τότε. Το γιατί βεβαία το STRATFOR ασχολήθηκε τόσες φορές και με τόσες λεπτομέρειες για μία χώρα που όπως υποστηρίζει έχει ήδη απωλέσει κάθε γεωπολιτική σημασία, είναι απορίας άξιο!!! Διαβάζοντας την τελευταία έκθεση του STRATFOR θα δούμε ότι επαναφέρουν ως ερώτημα το δικό τους συμπέρασμα του περσινού έτους.
Κοινώς… “Είναι η Ελλάδα έτοιμη να δεχτεί τη μείωση του γεωπολιτικού της ρόλου;” Είναι ξεκάθαρο ότι η Ελλάδα δεν έχει απωλέσει κανέναν γεωπολιτικό ρόλο, αλλά ούτε και δικαίωμα. Αν δεν είχε τον οποιονδήποτε ρόλο τότε το STRATFOR θα έγραφε για εμάς όσο συχνά γράφει για την Ελβετία! Το ανησυχητικό είναι μη τυχόν βρισκόμαστε στη διαδικασία απώλειας των πιο πάνω δικαιωμάτων. Και αυτό γιατί παρατηρείται οργανωμένη αμερικανική επίθεση στα ελληνικά συμφέροντα στο Αιγαίο. Ας θυμηθούμε και συγκρίνουμε την αναλυτική έκθεση που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του International Crisis Group, στις 19 Ιουλίου 2011, περί των σχέσεων Ελλάδας – Τουρκίας και την αναγκαιότητα εξεύρεσης λύσης στο Αιγαίο. Το International Crisis Group, που σημειωτέον δεν αναφέρε πουθενά την Ελλάδα στη λίστα που δημοσιεύσε τότε με τις Ευρωπαϊκές και Βαλκανικές χώρες, θεωρούσε πως οι αμοιβαίες υποχωρήσεις είναι η μοναδική λύση ώστε να λυθεί μια για πάντα το πρόβλημα που υπάρχει στο Αιγαίο. INTERNATIONAL CRISIS GROUP & STRATFOR – ΣΤΟ ΙΔΙΟ ΚΑΖΑΝΙ…Αναφορά στην έκθεση του International Crisis Group κάνει και ο τουρκικός τύπος χωρίς προς το παρόν να σχολιάσει περαιτέρω το όλο ζήτημα. Ακολουθεί στα ελληνικά η περίληψη της 20-σέλιδης έκθεσης που ολόκληρη (αγγλικά) βρίσκεται εδώ: International Crisis Group – ΕΚΘΕΣΗ: ΕΛΛΑΔΑ – ΤΟΥΡΚΙΑ.
ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΝΑΦΕΡΟΥΝ ΠΟΥΘΕΝΑ ΑΛΛΑ ΜΑΣ ΚΡΙΝΟΥΝ…
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΤΟΥ INTERNATIONAL CRISIS GROUP
Οι σχέσεις μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας έχουν πλέον εξομαλυνθεί σε σχέση με τις εποχές όπου οι δύο σύμμαχοι στο ΝΑΤΟ έφτασαν σε τρεις περιπτώσεις πολύ κοντά σε μια μεταξύ τους σύρραξη εξαιτίας των εντάσεων πάνω από το Αιγαίο. Το εμπόριο, οι επενδύσεις, η αμοιβαία συνεργασία και ο τουρισμός έχουν θέσει στο περιθώριο επί μέρους ζητήματα όπως το Κυπριακό, το οποίο πρώτο τροφοδότησε τη διένεξη στο Αιγαίο στις αρχές του 1970.
Οι συχνές διμερείς συνομιλίες και η ανεπίσημη παύση από πλευράς Τουρκίας των στρατιωτικών υπερπτήσεων πάνω από τα ελληνικά νησιά κατά το 2011 καταδεικνύουν ότι η περίοδος αυτή μπορεί να είναι κατάλληλη για την εξεύρεση μιας λύσης. Η νέα ισχυρή κυβέρνηση της Τουρκίας, η οποία εκλέχθηκε τον Ιούνιο, ενδιαφέρεται να επιδιώξει την περαιτέρω αναγνώρισή της ως υπεύθυνη περιφερειακή δύναμη, επιλύοντας τα προβλήματά της με τις γείτονες χώρες και υπερπηδώντας τα εμπόδια για την ένταξή της στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ).
Με την Αθήνα να χρειάζεται, εν μέσω οικονομικής κρίσης, οποιαδήποτε οικονομική βοήθεια και τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια, αυτή η μη αναγκαία και δυνητικά επικίνδυνη διένεξη θα πρέπει να επιλυθεί. Μια καλή στρατηγική προΰποθέτει μια σειρά από συγχρονισμένα βήματα που θα προετοιμάσουν αντίστοιχα την κοινή γνώμη σε αμφότερες τις πλευρές και θα οδηγήσουν σε μια αμοιβαία συμφωνία, η οποία θα μπορούσε να περιλαμβάνει, σε περίπτωση που κριθεί αναγκαίο, και μια ενδεχόμενη προσφυγή σε διεθνή δικαστήρια.
Παρά τη σχετική ηρεμία των τελευταίων χρόνων, η οποία είχε ως αποτέλεσμα να μη συγκαταλέγεται το Αιγαίο στα φλέγοντα ζητήματα που έχει να αντιμετωπίσει η διεθνής κοινότητα, το ρίσκο της αναζωπύρωσης εξακολουθεί να υφίσταται. Οι Έλληνες ανησυχούν για την ασφάλεια των εκατοντάδων νησιών που είναι πολύ εγγύτερα στην Τουρκία παρά στην ηπειρωτική χώρα. Οι Τούρκοι φοβούνται το ενδεχόμενο να αποκοπούν από το μεγαλύτερο μέρος του Αιγαίου και των ανοιχτών θαλασσών σε περίπτωση που η Ελλάδα οδηγηθεί μονομερώς σε επέκταση των χωρικών υδάτων της και σε καθιέρωση νέων θαλάσσιων ζωνών μέσα από τη διαδικασία της δικαιοδοσίας. Οι διαπραγματεύσεις για την επανένωση της Κύπρου και η ενταξιακή πορεία της Τουρκίας οδηγούνται σε αδιέξοδο. Αν, παρ’όλα αυτά, η Άγκυρα και η Αθήνα οδηγηθούν σε επίλυση της διένεξης στο Αιγαίο, το βήμα αυτό θα μπορούσε να βοηθήσει στο να πειστούν οι Ελληνοκύπριοι για τις καλές προθέσεις της Τουρκίας και θα αποτελούσε μέρος των διαπραγματευτικών διαπιστευτηρίων της Τουρκίας προς την ΕΕ.
Μεγάλος μέρος της διαφωνίας για το Αιγαίο αναπτύχθηκε μετά το σχεδιασμό από την Αθήνα του πραξικοπήματος του 1974 στη Λευκωσία με σκοπό την ένωση της Κύπρου με την Ελλάδα, και την επακόλουθη εισβολή και κατοχή του βόρειου τμήματος του νησιού από την Τουρκία. Η διένεξη έχει πλέον πάψει να αφορά αποκλειστικά τις θαλάσσιες ζώνες (τα χωρικά ύδατα και την υφαλοκρηπίδα) και περιλαμβάνει πλέον ζητήματα που σχετίζονται με τον εναέριο χώρο, τις υπερπτήσεις, τη στρατιωτικοποίηση των νησιών του Αιγαίου και τις περιοχές πληροφοριών πτήσεων. Η γεωγραφία του Αιγαίου Πελάγους είναι περίπλοκη, και περιλαμβάνει πλέον των 2.400 νησιών, κυρίως ελληνικών, αλλά και σημαντικές θαλάσσιες οδούς, οι οποίες αποτελούν την οικονομική δύναμη και την πηγή ασφαλείας της Τουρκίας.
Η Ελλάδα υποστηρίζει ότι το διεθνές δίκαιο, όπως περιγράφεται με λεπτομέρειες στην ευρέως γνωστή επικυρωμένη σύμβαση του 1982 των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS), της παρέχει το αναφαίρετο δικαίωμα της επέκτασης των χωρικών υδάτων της κατά δώδεκα ναυτικά μίλια από τα σημερινά έξι. Περιγράφει την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας ως το κυριότερο πρόβλημα και πιστεύει πως αυτό πρέπει να επιλυθεί από το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης (ΔΔΧ) και όχι μέσα από διμερείς διαπραγματεύσεις. Για χρόνια η Τουρκία παρέμενε απρόθυμη να καταλήξουν στο ΔΔΧ για την εκδίκαση των ζητημάτων σε ό,τι αφορά το Αιγαίο και επέμενε στη λύση των διμερών συνομιλιών, αν και από το 1997 και έπειτα δεν αποκλείει την προσφυγή σε δικαστικά μέσα, εφόσον πρόκειται για από κοινού αποδεκτά όργανα. Η Τουρκία φοβάται ότι μια επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων θα μπορούσε να αποκόψει την πρόσβασή της σε σημαντικές θαλάσσιες οδούς και στην υφαλοκρηπίδα του Αιγαίου. Το κοινοβούλιό της απείλησε με κήρυξη πολέμου σε περίπτωση που η Ελλάδα μονομερώς επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα η Άγκυρα προβαίνει σε συμβολικές επιδείξεις της δύναμής της, οι οποίες μέχρι πρόσφατα περιελάμβαναν στρατιωτικές πτήσεις πάνω από ακατοίκητα ελληνικά νησιά. Όλοι, συμπεριλαμβανομένων και των κρατών στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας που διασχίζουν το Αιγαίο με κατεύθυνση τη Μεσόγειο και παραπέρα, επιθυμούν να εξασφαλίσουν ασφαλή και ανοιχτή πρόσβαση και πέρασμα προς αυτό.
Σήμερα, αμφότερα τα μέρη υιοθετούν μια πιο εποικοδομητική προσσέγγιση στο θέμα. Το επιτελείο των υπουργείων εξωτερικών τους έχει συναντηθεί περισσότερες από 50 φορές για “διερευνητικές συνομιλίες” από το 2002, με σκοπό να καταλήξουν για το ζήτημα της υφαλοκρηπίδας και πιθανόν και για άλλα άλυτα ζητήματα στο ΔΔΧ. Κεκλεισμένων των θυρών, αμφότερα τα μέρη συμφωνούν ότι οι συνθήκες έχουν αλλάξει αρκετά, ώστε να επέλθει επίλυση της διένεξης, η οποία σχετίζεται περισσότερο με την εσωτερική πολιτική των δύο χωρών αντίστοιχα, καθώς επίσης και με τον ψυχολογικό παράγοντα, παρά με μια πραγματική ανησυχία σχετικά με την ασφάλεια. Ωστόσο, η απουσία πολιτικής βούλησης για παραμερισμό των μαξιμαλιστικών θέσεων και αντιμετώπιση της κοινής γνώμης με συμβιβασμούς έχει διατηρήσει τις διαπραγματεύσεις σε αρχικό στάδιο.
Η λογική αυτή είναι κοντόφθαλμη. Τόσο η Ελλάδα όσο και η Τουρκία θα επωφεληθούν συμβάλλοντας στην επίλυση της μακροχρόνιας και δαπανηρής διένεξης, με τα οικονομικά πλεονεκτήματα του τερματισμού αυτής της επίπλαστης στρατιωτικής φιλονικίας να είναι ιδιαίτερα εμφανή για την Ελλάδα. Η Τουρκία, επίσης, θα επωφελούνταν οικονομικά, αλλά εξίσου σημαντικό, ένας τέτοιος διακανονισμός θα μπορούσε να ενδυναμώσει και πάλι τις σχέσεις της με την ΕΕ και να αυξήσει την αξιοπιστία της πολιτικής «των μηδενικών προβλημάτων» με τους γείτονες. Η διαδικασία για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο θα μπορούσε να περιλαμβάνει τα ακόλουθα από κοινού βήματα:
Πρώτο στάδιο: Η Τουρκία επίσημα θέτει τέλος στις υπερπτήσεις πάνω από ακατοίκητα ελληνικά νησιά. Η Ελλάδα δεσμεύεται να προχωρήσει σε αποστρατιωτικοποίηση των νησιών του Αιγαίου με το που επιτευχθεί και επικυρωθεί μια περιεκτική συμφωνία με την Τουρκία που θα αφορά το Αιγαίο, σύμφωνα με δεσμεύσεις στις οποίες είχε προβεί σε μια σειρά προηγούμενων συνθηκών. Η Τουρκία δεσμεύεται να προχωρήσει σε ταυτόχρονη διάλυση του Τέταρτου Στρατού της ή σε μετεγκατάστασή του μακριά από το Αιγαίο.
Δεύτερο στάδιο: Αμφότερα τα μέρη να ανακοινώσουν ότι είναι έτοιμα να διαπραγματευτούν ειδικές συμφωνίες για το Αιγαίο, οι οποίες θα ευθυγραμμίζονται με τις γενικές αρχές της ισότητας και των ειδικών συνθηκών της UNCLOS. Η Ελλάδα να αναγνωρίσει δημόσια ότι η Τουρκία, ως παράκτιο κράτος, έχει δικαιώματα που πρέπει να συνυπολογιστούν σε περίπτωση οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών του Αιγαίου, λαμβάνοντας υπόψην ότι τέτοιου είδους ζητήματα έχουν διευθετηθεί ή επιδικαστεί από άλλα κράτη που διαθέτουν ακτογραμμές και μοιράζονται την ίδια θαλάσσια περιοχή. Η Τουρκία να δεσμευτεί δημοσίως ότι θα επικυρώσει τη UNCLOS και θα αναγνωρίσει καταρχήν το διεθνές δικαίωμα της Ελλάδας να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα κατά δώδεκα ναυτικά μίλια. Οι δύο πλευρές από κοινού να ανακηρύξουν διαπραγματεύσεις, οι οποίες θα περιλαμβάνουν τη διατήρηση των διαδρόμων ανοιχτής θάλασσας προς όλα τα μείζονα τουρκικά λιμάνια, καθώς επίσης και τα τουρκικά στενά στη Μαύρη Θάλασσα, τα οποία μπορεί να χρησιμοποιηθούν για τη διεθνή ναυσιπλοΐα.
Τρίτο στάδιο: Η Ελλάδα και η Τουρκία να διαπραγματευτούν την οριοθέτηση των χωρικών υδάτων τους με βάση την αρχή των δώδεκα ναυτικών μιλίων ως όριο. Να συμφωνήσουν επί των ενδιάμεσων θαλάσσιων ορίων, όπου αυτά τα όρια συμπίπτουν και στη μείωση των ελληνικών χωρικών υδάτων, όπου αυτό κριθεί απαραίτητο, για να διασφαλιστούν οι διάδρομοι ανοιχτής θάλασσας για τις διεθνείς μεταφορές μέσω του Αιγαίου. Να συμφωνήσουν εκ των προτέρων ότι θα εξουσιοδοτήσουν το ΔΔΧ να επιδικάσει, σύμφωνα με τις αρχές που αναφέρθηκαν στα στάδια δύο και τρία, οποιαδήποτε διένεξη σχετικά με τη χάραξη των ορίων των χωρικών υδάτων.
Τέταρτο στάδιο: Η Τουρκία και η Ελλάδα να θίξουν τα οποιαδήποτε εναπομείναντα ζητήματα, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το ζήτημα της υφαλοκρηπίδας, και επομένως, να απευθυνθούν για οποιεσδήποτε εναπομείνουσες διαφορές στο ΔΔΧ.
Σημαντικό σημείο: Σε ολόκληρη την έκθεση γίνεται αναφορά στο Δικαστήριο της Χάγης. Θα επανέλθω με περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις παγίδες που ”κρύβονται” όσον αφορά μια πιθανή προσφυγή στο Δικαστήριο της Χάγης, λόγω διαχρονικών πολιτικών παραλείψεων.
Σημαντικό σημείο: Σε ολόκληρη την έκθεση γίνεται αναφορά στο Δικαστήριο της Χάγης. Θα επανέλθω με περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις παγίδες που ”κρύβονται” όσον αφορά μια πιθανή προσφυγή στο Δικαστήριο της Χάγης, λόγω διαχρονικών πολιτικών παραλείψεων.