Του Χάρη Φλουδόπουλου
Μεγάλα οφέλη για την αγορά του φυσικού αερίου και τους τελικούς καταναλωτές δημιουργεί η νέα μεγάλη επένδυση του ΔΕΣΦΑ, ο οποίος προκήρυξε διεθνή διαγωνισμό για την κατασκευή τρίτης δεξαμενής LNG χωρητικότητας 95 χιλιάδων κυβικών. Η προθεσμία για την υποβολή προσφορών για το έργο προϋπολογισμού 115 εκατ. ευρώ είναι στις 25 Απριλίου, ενώ θα ακολουθήσει η αξιολόγηση και επιλογή με το χρονοδιάγραμμα να προβλέπει ότι το έργο θα έχει κατασκευαστεί πριν από το 2015. Σύμφωνα με μελέτη του ΔΕΣΦΑ το έργο θα οδηγήσει σε μείωση του κόστους του αερίου για τους χρήστες σε ποσοστό 1,2%. «Θα συμβάλλουμε να πέσει το κόστος χρέωσης των υπηρεσιών μας αλλά και η τελική τιμή προς τον καταναλωτή» ανέφερε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Παπαρσένος. Το έργο συνοπτικά θα οδηγήσει σε 80% αύξηση του χρόνου που η Ρεβυθούσα θα μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του εθνικού συστήματος αερίου σε συνθήκες κρίσης (χωρίς δηλαδή καθόλου αέριο από τους αγωγούς) φτάνοντας μέχρι τις 7 ημέρες, αλλά και σε αύξηση του ανταγωνισμού καθώς θα αυξήσει από 18 σε 28 τις ημέρες που θα μπορεί ένας χρήστης να αποθηκεύει το αέριο που φέρνει στη Ρεβυθούσα.
Παράλληλα με την αύξηση του αποθηκευτικού χώρου, ο ΔΕΣΦΑ προχωρά και θα έχει ολοκληρώσει νωρίτερα την αναβάθμιση της δυνατότητας αεριοποίησης κατά 40% από τα 1000 κυβικά την ώρα στα 1400 κυβικά την ώρα. Επίσης θα γίνουν έργα για τον ελλιμενισμό ακόμη μεγαλύτερων πλοίων, χωρητικότητας άνω των 140 χιλιάδων κυβικών. Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα έργα του διαχειριστή, το Μάιο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία ο νέος συμπιεστής στη Μεσημβρία, ενώ εντός του έτους αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί ο κλάδος προς το Αλιβέρι. Το Φεβρουάριο ξεκίνησε και θα έχει ολοκληρωθεί σε 16 μήνες ο αγωγός προς Μεγαλόπολη. Ο ΔΕΣΦΑ έχει παράλληλα -και ενόψει της ιδιωτικοποίησης- προχωρήσει στην κατάρτιση επιχειρησιακού σχεδίου για την περίοδο 2012 - 2021 ώστε οι εν δυνάμει ενδιαφερόμενοι επενδυτές να έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν μια μεσομακροπρόθεσμη εικόνα της εταιρείας. Παράλληλα, ο κ. Παπαρσένος ανακοίνωσε ότι έχει ετοιμαστεί από την πλευρά του ΔΕΣΦΑ και εντός της εβδομάδας θα παρουσιαστεί στη ΡΑΕ η νέα πρόταση για το νέο κανονισμό τιμολόγησης, που όπως είπε «έχει λάβει υπόψη της όλες τις παρατηρήσεις, τη μεθοδολογία και τις προτάσεις της ΡΑΕ ενώ έχει κάνει αποδεκτές και όλες τις παρατηρήσεις της αγοράς». Πιστεύουμε ότι η νέα πρότασή μας οδηγεί σε σημαντική μείωση του κόστους χρήσης του συστήματος, είπε ο κ. Παπαρσένος, ο οποίος παράλληλα δε θέλησε να κάνει γνωστά συγκεκριμένα νούμερα, περιοριζόμενος να τονίζει ότι θα ακολουθούν τη διεθνή πρακτική. Για την προοπτική η Ελλάδα και η Ρεβυθούσα να γίνει σημείο εισόδου για το φυσικό αέριο που έχει ανακαλυφθεί στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου ο κ. Παπαρσένος ανέφερε ότι οι ποσότητες που έχουν εντοπιστεί δικαιολογούν την κατασκευή αγωγού ωστόσο εκτίμησε ότι εάν τελικά επιλεγεί η λύση του LNG τότε θα χρειαστούν επιπλέον έργα στη Ρεβυθούσα. Σημειώνεται ότι ο ΔΕΣΦΑ έχει ήδη ζητήσει προκαταρκτική μελέτη σκοπιμότητας για πιθανή νέα αποθήκη με τη μορφή FSU (Floating Storage Unit) δηλαδή μιας μόνιμης πλωτής αποθήκης δίπλα στο νησάκι της Ρεβυθούσας. Επίσης υπάρχει ανάλογη μελέτη ώστε να αναβαθμιστεί ο υφιστάμενος ελληνοβουλγαρικός αγωγός που καταλήγει στο Στρυμονοχώρι και να αποκτήσει διπλή ροή, με σχετικά χαμηλό κόστος όπως υποστήριξαν στελέχη του ΔΕΣΦΑ. Τέλος ο κ. Παπαρσένος ανέφερε ότι στη διάρκεια της τελευταίας διετίας υπάρχει σημαντική αύξηση της κατανάλωσης και των εσόδων του ΔΕΣΦΑ κυρίως εξαιτίας της απελευθέρωσης της αγοράς αλλά και εξαιτίας των μειώσεων στο λειτουργικό κόστος της εταιρείας από τις μισθολογικές περικοπές αλλά και από τον εξορθολογισμό του συστήματος προμηθειών. Η συνολική αύξηση της καθαρής κερδοφορίας στη διετία, φτάνει στο280% ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας.