Στο εξωτερικό διοχετεύονται το τελευταίο δίμηνο εταιρικά
κεφάλαια με νόμιμες, νομότυπες και παράνομες μεθόδους, όπως διαπιστώνουν οι
κρατικές υπηρεσίες και ενώ ταυτόχρονα χάνονται σημαντικού ύψους φορολογικά
έσοδα από την καθυστέρηση που εντοπίζεται σχετικά με τον έλεγχο των
ενδοομιλικών συναλλαγών. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν συγκεντρώσει οι
υπηρεσίες, τρεις τρόπους χρησιμοποιούν ελληνικές και ξένες εταιρείες, μικρές
και μεγάλες, για να διοχετεύουν τα εταιρικά κεφάλαια εκτός Ελλάδος. Τα δύο -
τρία τελευταία χρόνια διαπιστώνεται ότι - κυρίως μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι
- επιλέγουν την επιστροφή μετοχικού κεφαλαίου στους μετόχους, αντί να δίνουν
μέρισμα, το οποίο φορολογείται.
Επιστρέφεται στους μετόχους μέρος του κεφαλαίου που έχουν επενδύσει στη χώρα το οποίο, σε αρκετές περιπτώσεις, καταλήγει εκτός Ελλάδος. Άλλη πρακτική που ακολουθείται είναι η ίδρυση θυγατρικών εταιρειών-«φαντασμάτων», συχνότερα στην Αγγλία ή σε χώρες της Βόρειας Ευρώπης. Δηλαδή ιδρύονται εταιρείες οι οποίες δεν έχουν καμιά εμπορική ή παραγωγική δραστηριότητα και απλώς χρησιμεύουν για να μεταφερθούν σε λογαριασμούς του εξωτερικού κεφάλαια για τη «λειτουργία» τους.
Επιστρέφεται στους μετόχους μέρος του κεφαλαίου που έχουν επενδύσει στη χώρα το οποίο, σε αρκετές περιπτώσεις, καταλήγει εκτός Ελλάδος. Άλλη πρακτική που ακολουθείται είναι η ίδρυση θυγατρικών εταιρειών-«φαντασμάτων», συχνότερα στην Αγγλία ή σε χώρες της Βόρειας Ευρώπης. Δηλαδή ιδρύονται εταιρείες οι οποίες δεν έχουν καμιά εμπορική ή παραγωγική δραστηριότητα και απλώς χρησιμεύουν για να μεταφερθούν σε λογαριασμούς του εξωτερικού κεφάλαια για τη «λειτουργία» τους.
«Ο επιχειρηματίας φεύγει με ένα βαλιτσάκι με λεφτά και
πηγαίνει ένα ταξίδι για παράδειγμα στην κοντινή Βουλγαρία και ανοίγει εκεί έναν
λογαριασμό» όπως σχολιάζει η αγορά. Υπενθυμίζεται ότι κεφάλαια άνω των 3.000
ευρώ που δεν διακινούνται εντός τραπεζικού συστήματος θεωρούνται ξέπλυμα
«μαύρου χρήματος».
Ενδοομιλικές
συναλλαγές
Πέρα από την διοχέτευση κεφαλαίων στο εξωτερικό την οποία
παρακολουθεί η ελληνική διοίκηση και όπως σχολιάζουν υπηρεσιακοί παράγοντες
εξετάζονται όλα τα δυνατά μέτρα πάταξης του φαινομένου, το ελληνικό κράτος
χάνει αρκετά λεφτά και από την φοροαποφυγή. Οι υψηλές προσδοκίες για την αύξηση
των φορολογικών εσόδων από την απόδοση στο δημόσιο της φορολόγησης από
ενδοομιλικές συναλλαγές είναι ακόμη στα χαρτιά. Ο συγκεκριμένος έλεγχος αν και
έχει διαφημιστεί αρκετά επί σειρά ετών εν τέλει, δεν έχει ξεκινήσει καθόλου
καθώς εκκρεμεί από το 2009 η υπογραφή των απαιτούμενων υπουργικών αποφάσεων για
την ενεργοποίηση του σχετικού νόμου (3775/2009) που αφορά τις σχετικές
αρμοδιότητες του υπουργείου Οικονομικών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν συζητηθεί στις συσκέψεις
υπηρεσιακών παραγόντων, η Μεγάλη Βρετανία μόνο από αυτού του είδους τον έλεγχο
έχει ετήσια έσοδα ύψους 2 δισ. ενώ για τη χώρα μας δεν υπάρχουν καν ενδείξεις
για το ύψος της φοροαποφυγής ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, τώρα ξεκινάει στο
υπουργείο Οικονομικών η συγκρότηση σχετικής ομάδας για τη διερεύνηση του
προβλήματος.
Υπενθυμίζεται ότι η νομοθεσία για τις ενδοομιλικές
συναλλαγές υιοθετήθηκε και στην Ελλάδα με τον νόμο 3728/2008 ως ένα από τα
μέτρα για την αντιμετώπιση της μεγάλης ακρίβειας. Λίγους μήνες μετά, ακολούθησε
δεύτερος νόμος, ο 3775/2009, για τις αρμοδιότητες του υπουργείου Οικονομικών
επί του φορολογικού ελέγχου των ενδοομιλικών συναλλαγών. Όμως, ακόμη και σήμερα
αναμένεται η έκδοση των απαιτούμενων υπουργικών αποφάσεων για την ενεργοποίηση
του νόμου.
Τα προβλήματα του ελέγχου των ενδοομιλικών συναλλαγών
απασχόλησαν διήμερη συνάντηση εργασίας που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα με τη
συμμετοχή υπηρεσιακών παραγόντων των υπουργείων Ανάπτυξης και Οικονομικών, της
Ομάδας Δράσης και ελεγκτών ενδοομιλικών συναλλαγών από τη Μ. Βρετανία, τη
Γερμανία τη Δανία και την Πολωνία. Από τη συνάντηση αυτή διαπιστώθηκε μεταξύ
άλλων ότι ακόμη και στις χώρες που έχουν εξελίξει τον έλεγχο των ενδοομιλικών
συναλλαγών, ο μέσος χρόνος εξέτασης ενός φακέλου τεκμηρίωσης ανέρχεται σε 8
μήνες. Για το λόγο αυτό, άλλωστε, κάποιες χώρες επιλέγουν να περιορίσουν τον έλεγχο
σε μερικές μόνο πολύ μεγάλες εταιρείες με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ενώ
σημειώθηκε ότι στις περισσότερες των περιπτώσεων χωρών που δίνουν ιδιαίτερη
σημασία σε αυτό τον έλεγχο υπάρχουν διακρατικές συμφωνίες ή δηλώνεται εκ των
προτέρων η φορολογική μεταχείριση που θα έχουν αυτού του είδους οι συναλλαγές.
(Πηγή: ΑΜΠΕ)
logioshermes