Το πρώτο πλωτό τέρμιναλ αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG στη
Μεσόγειο, γνωστό στην διεθνή ορολογία ως FSRU, είναι γεγονός. Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα του έγκυρου
αμερικανικού περιοδικού Oil & Gas στο
Λιβόρνο της Ιταλίας βρίσκεται εδώ και ένα μήνα ο πλωτός σταθμός
αεριοποίησης φυσικού αερίου, FRSU Toscana, ο οποίος περνάει πλέον από δοκιμές
ώστε να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το συντομότερο δυνατό.
Σημειώνεται ότι ο πλωτός σταθμός έχει δυναμικότητα 3,75 δις. κ.μ. ετησίως και δυνατότητα
αποθήκευσης 137.500 κ.μ. και με τον
τρόπο αυτό θα είναι σε θέση να καλύψει κάθε χρόνο το 4% της ζήτησης της Ιταλίας
για φυσικό αέριο. Όπως είναι φυσικό, η εγκατάσταση του σταθμού έχει σημασία για
το σύνολο της περιοχής, διότι είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιείται στην
περιοχή της Μεσογείου πλωτός σταθμός αεριοποίησης. Αξίζει επίσης να σημειωθεί
ότι ο FSRU Toscana έχει μήκος 288 μέτρων και ναυπηγήθηκε στα ναυπηγεία της
Drydock World στο Ντουμπάι για λογαριασμό της Saipem και της OLT Offshore LNG
Toscana SPA, που είναι και η διαχειρίστρια εταιρεία.
Η έναρξη λειτουργίας της ανωτέρω μονάδας FRSU έχει
μεγάλη σημασία για την Ελληνική αγορά LNG καθ’ ότι ως γνωστό έχουν
ήδη κατατεθεί δύο ολοκληρωμένες προτάσεις για εγκατάσταση ανάλογων μονάδων στην
Βόρειο Ελλάδα. Συγκεκριμένα ο Όμιλος
Κοπελούζου, μέσω της θυγατρικής Gastrade S.A.,τον Ιανουάριο του 2012
κατέθεσε πρόταση στην ΡΑΕ για την εγκατάσταση και λειτουργία μονάδας FSRU 20
χλμ ανοικτά την Αλεξανδρούπολης. Η εν λόγω μονάδα αποτελείται από δύο
βασικά τμήματα. Το πρώτο αφορά την αποθήκη μεγέθους 135,000 κ.β. και ετήσιας
τροφοδοτικής δυναμικότητας 2,6 δις κ.β. Η μονάδα αφορά παλαιό πλοίο LNG το
οποίο θα μετασκευασθεί κατάλληλα σε ναυπηγεία εκτός Ελλάδος με την τοποθέτηση
μιας μονάδας αεριοποίησης και το σύστημα φόρτωσης LNG το οποίο θα
παραλαμβάνεται από πλοίο LNG του προμηθευτή. Το δεύτερο σκέλος της
μονάδας αποτελείται από υποθαλάσσιο αγωγό μήκους 24,2 χλμ και χερσαίο αγωγό 4,5
οι οποίοι θα μεταφέρουν το αέριο στο εθνικό δίκτυο ανάλογα με τις προκύπτουσες
ανάγκες τροφοδοσίας. Επίσης προβλέπεται επίγειος μετρητικός σταθμός.
Η προτεινόμενη FSRU μονάδα
της Gastrade S. A., για την οποία έχει ήδη υποβληθεί
λεπτομερής μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, φιλοδοξεί να αξιοποιήσει το
γεωγραφικό πλεονέκτημα της περιοχής μέσω της οποίας ως γνωστό ήδη διέρχεται ο
Ελληνό – Τουρκικός αγωγός φυσικού αερίου και σύντομα, δηλαδή το 2015, θα
καταλήγει ο Ελληνό – Βουλγαρικός διασυνδετήριος αγωγός Κομοτηνή – Storia Zagora.
Ακόμη για το 2017/18 είναι δρομολογημένος ο ΤΑΡ ο οποίος και αυτός θα διέλθει
από την ίδια περιοχή. Η εγγύτητα της εν λόγω μονάδας FSRU στις
περιφερειακές αγορές Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Β. Ελλάδας και Τουρκίας μπορεί υπό
ορισμένες προϋποθέσεις να εγγυηθεί αρκετά ανταγωνιστικές τιμές πράγμα που θα
επιτρέψει την υλοποίηση της επένδυσης η
οποία είναι της τάξης των 220 με 230 εκατ. ευρώ.
Με την ίδια λογική, δηλαδή της αξιοποίησης του γεωγραφικού
πλεονεκτήματος, προχωράει ο σχεδιασμός της ΔΕΠΑ για την εγκατάσταση μιας ακόμη
μονάδας FSRU ανοικτά της Καβάλας.
Το project της ΔΕΠΑ για πλωτή μονάδα LNG περιλαμβάνει επίσης ένα
παλαιό σκάφος LNG χωρητικότητας 150,000 κ.β. το οποίο θα
μετασκευασθεί για την εγκατάσταση μονάδων αεριοποίησης και φόρτωσης. Με λίγο
μεγαλύτερο προβλεπόμενο κόστος στα €250 – 270 η μονάδα αυτή προβλέπεται να
τροφοδοτεί με αέριο το σύστημα μεταξύ 3 και 5 δις κ.β. κατ’ έτος. Σύμφωνα με
πληροφορίες του energia. gr η διοίκηση της ΔΕΠΑ ευρίσκεται σε
αναζήτηση επενδυτών για το συγκεκριμένο έργο το οποίο θεωρεί συμπληρωματικό του
αγωγού IGB.
Η ύπαρξη δύο κατ’ ουσία ανταγωνιστικών έργων FSRU στην
ίδια περιοχή είναι ενδεικτική του πολύ μεγάλου ενδιαφέροντος που υπάρχει από
Ελληνικές και διεθνείς εταιρείες οι οποίες επιθυμούν να τοποθετηθούν στην αγορά
αερίου της ΝΑ Ευρώπης η οποία προβλέπεται να ανοίξει εντυπωσιακά μετά την
κατασκευή του South Stream στον Βορά και του ΤΑΡ στον Νότο.
Είναι άγνωστο σε αυτό το στάδιο ποια από τις δύο μονάδες θα καταφέρει να
προχωρήσει στο στάδιο της υλοποίησης αφού η οικονομική λειτουργία τους
εξαρτάται από μια σειρά μεταβλητών που σε αυτό το στάδιο είναι δύσκολο να
αξιολογηθούν με ακρίβεια. Αυτές περιλαμβάνουν την εκτιμώμενη ζήτηση αερίου σε
περιφερειακό επίπεδο , το κόστος προμήθειας LNG και τις τεχνικές
δυνατότητες του συνολικού δικτύου το οποίο θα πρέπει να διαθέτει μεγάλη
ευελιξία με ενισχυμένες δυνατότητες reverse flow. Τέλος, όπως
παρατηρούν παράγοντες της αγοράς αερίου, οι μονάδες FSRU προσφέρουν
σήμερα μια σημαντική ευελιξία καθ’ ότι δεν δεσμεύονται με μακροχρόνια συμβόλαια
προμήθειας αερίου και άρα μπορούν να λειτουργήσουν σε μεσοπρόθεσμη βάση και εν
ανάγκη ν’ αλλάξουν τοποθεσία εάν χρειασθεί, επιδιώκοντας πλέον ευνοϊκούς όρους
λειτουργίας, μετά από ένα αρχικό χρονικό διάστημα 3 έως 5 ετών. Έτσι μια μονάδα FSRU μπορεί
να ξεκινήσει την λειτουργία της στη βόρεια Ελλάδα και αύριο εάν το επιτρέψουν
οι συνθήκες να μεταφερθεί στην Ρόδο ή στην Κρήτη ή και εκτός Ελλάδος όπου
διαμορφωθούν οι πλέον κατάλληλες συνθήκες. energia.gr