“Μεῖνον μεθ᾿ ἡμῶν, ὅτι πρός ἑσπέραν ἤδη ἡ ἡμέρα…”

☦ "Ὁ ῎Αγγελος ἐβόα τῇ Κεχαριτωμένῃ·"

Σάββατο 8 Μαρτίου 2014

Το Γεωπολιτικό Μονοπάτι Των Ρώσων

ΑΡΚΤΙΚΗ- ΒΟΣΠΟΡΟΣ- ΣΟΥΕΖ
Του Δρ. Κωνσταντίνου Βαρδάκα
Από πού να αρχίσουμε, από πάνω, από κάτω ή από την μέση; Με το που θα έμπαινε η άνοιξη του 2014 η Αρκούδα μεριμνούσε να είναι σίγουρο το κάτω Στενό του μονοπατιού Ναυσιπλοίας της που λέγεται Στενό του Σουέζ και μάλιστα εν μέσω της δίνης των γεγονότων που προέκυψαν από την αραβική άνοιξη

Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου 2014 
Ξεκάθαρη στήριξη στον ισχυρό άνδρα της Αιγύπτου Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι, για τη διεκδίκηση της προεδρίας της χώρας, προσέφερε ο ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν κατά τη συνάντησή τους στη Μόσχα. Ο αλ Σίσι ηγήθηκε της προσπάθειας ανατροπής του πρώην προέδρου Μόρσι τον περασμένο Ιούλιο και σύμφωνα με το νέο Σύνταγμα, οι εκλογές θα διενεργηθούν στα μέσα Απριλίου. http://www.enet.gr/
και ξαφνικά!! Προέκυψε άνοιξη στην Ουκρανία.

Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου 2014 
Ο Γιανουκόβιτς πιέζεται να δεχτεί πρόωρες προεδρικές και βουλευτικές εκλογές εντός του 2014, ενώ το χάος στο Κίεβο παραμένει.  Τουλάχιστον 100 οι νεκροί λένε οι αντικυβερνητικοί διαδηλωτές - Επισήμως «75 οι νεκροί» ανακοίνωσε το υπουργείο Υγείας της Ουκρανίας - Νέα τηλεφωνική παρέμβαση Μπάιντεν - Κυρώσεις αποφάσισε η ΕΕ http://www.tanea.gr/ 

Την συνέχεια την γνωρίζουμε, η Αρκούδα ξύπνησε νωρίτερα από την χειμερία νάρκη  και ψάχνει τώρα να εξασφαλίσει τα σίγουρα περάσματα  που κάποιοι εποφθαλμιούν να τις κλείσουν.

ΑΡΚΤΙΚΗ

Για πρώτη φορά από την κατάρρευση της ΕΣΣΔ μια τεράστια νηοπομπή από δέκα πολεμικά πλοία και πυρηνοκίνητα παγοθραυστικά διέσχισε μια απόσταση 2.000 ναυτικών μιλίων στη ζώνη της Αρκτικής. Στην πρώτη θέση βρισκόταν το καταδρομικό Πέτρος ο Μέγας, το οποίο αποτελεί το καμάρι του ρωσικού στόλου. «Ήρθαμε για να μείνουμε» δήλωσε λίγες ημέρες αργότερα ο Ρώσος αναπληρωτής υπουργός Άμυνας, στρατηγός Αρκάντι Μπακίν.

Ο ίδιος ο πρόεδρος της Ρωσίας, Βλαντιμίρ Πούτιν έχει υποστηρίξει αρκετές φορές ότι η περιοχή μπορεί να αποτελέσει σύντομα τη «νέα διώρυγα του Σουέζ.
Η περιπολία του ρωσικού στόλου συνοδεύτηκε από τη σταδιακή ανακατασκευή της σοβιετικής αεροπορικής βάσης στη νήσο Κοτέλνι, στις βόρειες ακτές της ανατολικής Σιβηρίας. Τα αεροσκάφη που θα απογειώνονται από εκεί θα μπορούν να ελέγχουν μια τεράστια περιοχή των ρωσικών χωρικών υδάτων στα οποία πολύ σύντομα αναμένεται να μεταφερθεί ένα πολύ μεγάλο τμήμα της παγκόσμιας ναυσιπλοΐας.

Η μεταφορά μεγάλου μέρους του παγκόσμιου εμπορείου στην αρκτική θα αποτελέσει τη σημαντικότερη αλλαγή στη διεθνή ναυσιπλοΐα από το 1869, όταν άνοιξε η διώρυγα του Σουέζ. Και αν κρίνουμε από τις πολεμικές αναμετρήσεις που πυροδότησε αυτή η αλλαγή το μέλλον διαγράφεται ιδιαίτερα θερμό στους πάγους της Αρκτικής. Η προσπάθεια ελέγχου της διώρυγας του Σουέζ επηρεάσει το μέλλον εκατομμυρίων ανθρώπων καθώς οι μεγαλύτερες δυνάμεις κάθε εποχής επεδίωκαν να εξασφαλίσουν πρόσβαση για τα πλοία τους. Αποκορύφωμα των συγκρούσεων αποτέλεσε φυσικά η λεγόμενη κρίση του Σουέζ που σήμανε το οριστικό τέλος της Βρετανικής αυτοκρατορίας και την επικράτηση των ΗΠΑ και της ΕΣΣΔ ως των δυο σημαντικότερων πυλώνων της διεθνούς αρχιτεκτονικής ισχύος. Άρης Χατζηστεφάνου ΕΠΙΚΑΙΡΑ Σεπτέμβριος 2013 http://info-war.gr/3

Και πάμε από το πολύ της κρύο Αρκτικής στην ζέστη της Μέσης Ανατολής.

ΣΟΥΕΖ

Από τον Νοέμβριο του 1869, οπότε παραδόθηκε η διώρυγα του Σουέζ, η γεωπολιτική σημασία της Αιγύπτου είναι τεράστια. Εκείνα τα χρόνια συντόμευσε κατά 44% τη θαλάσσια διαδρομή από το Λονδίνο στις Ινδίες για τον αγγλικό εμπορικό στόλο που κυριαρχούσε διεθνώς.
Αργότερα η σημασία της αυξήθηκε, καθώς το σαουδαραβικό πετρέλαιο από τότε μέχρι σήμερα μεταφέρεται προς την Ευρώπη και τις ΗΠΑ μέσω της διώρυγας. Περίπου το 8% της παγκόσμιας κίνησης των πλοίων καλύπτεται από το Σουέζ, ενώ 15.000 πλοία περνούν ετησίως από εκεί. Υπολογίζεται ότι καθημερινά περνούν μέσω της διώρυγας του Σουέζ τάνκερ με φορτίο 1,5-2 εκατομμυρίων βαρελιών. Το 1956 ο Νάσερ κρατικοποίησε τη διώρυγα και όταν με τον πόλεμο των έξι ημερών, τον Ιούνιο του 1967, και τον αραβοϊσραηλινό πόλεμο αργότερα η διώρυγα έμεινε κλειστή επί επτά χρόνια, προκλήθηκε η πετρελαϊκή κρίση.

Η τιμή του πετρελαίου ανέβηκε, για χρόνια ακολούθησε διεθνής ύφεση, ενώ την περίοδο που ήταν κλειστή άλλαξε ο τρόπος ναυπήγησης και δημιουργήθηκαν τα «υπερτάνκερ».
Αυτό έγινε για να αυξηθούν τα φορτία που μετέφεραν τα τάνκερ, καθώς έπρεπε να περιπλεύσουν όλη την Αφρική από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, και η μεγάλη διαδρομή αύξανε τα κόστη ανά φορτίο. Για να μειωθούν τα κόστη, οι εφοπλιστές μεγάλωσαν τα φορτία, με πλοία που είχαν χωρητικότητα ακόμα και 500.000 τόνους, αφού δεν είχαν άλλωστε τους περιορισμούς που επέβαλλε το βάθος της διώρυγας.. ΝΙΚΟΣ ΚΩΤΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ http://www.enet.gr/ 20 Αυγούστου 2013

Και όμως το μεσαίο πέρασμα αυτού του γεωπολιτικού μονοπατιού της Αρκούδας είναι και το πιο “καυτό” σημείο και λέγεται Βόσπορος.

Εδώ καταλαβαίνει ότι θα της στήσουν την  μεγάλη παγίδα για να αχρηστευθεί όλο το πέρασμα-κατεβασιά της.

Δεν αρκεί να έχεις στρατιωτική υπεροχή αν δεν έχεις την δυνατότητα να κινηθείς  άμεσα και ταχύτατα στις τέσσερες άκρες της γης δίνοντας παρόν στις τρέχουσες εξελίξεις. Και αυτό κατορθώνεται από αυτόν που ελέγχει τον γεωπολιτικό   αυτόν  άξονα από την Αρκτική μέσω της Μαύρης Θάλασσας- Στενών Βοσπόρου- Αιγαίου – Διώρυγα Σουέζ- Ερυθράς Θάλασσας- Ινδικού Ωκεανού…

ΒΟΣΠΟΡΟΣ

Το όνομα Βόσπορος προέρχεται από την λέξη “βούς” και “πόρος”, και σχετίζεται με τον Ελληνικό Μύθο της Ιούς και του ταξιδιού της μετα την μετατροπή της σε βόδι από τον Δία για να την προστατέψει. Φυσικά υπάρχουν και άλλες ετυμολογίες.

Δεν είναι τυχαίο που ο Μέγας και Ισαπόστολος Άγιος Κωνσταντίνος έκτισε την ΝΕΑ ΡΩΜΗ ακριβώς στο μέσο αυτού του διαδρόμου.

Και φυσικά δεν την έκτισε ούτε για τους Τούρκους αλλά ούτε για τους Ρώσους, αλλά με την ανοικοδόμηση της Κωνσταντινούπολης έδωσε το νέο στίγμα του Ανθρώπινου Πολιτισμού που σήμερα οι μακελλάρηδες των Εθνών και περισσότερο από κάθε άλλη φορά επιθυμούν μετα μανίας να τον εκριζώσουν.

Και όμως σε αυτό το σημείο που η ιστορία έγραψε τις καλύτερες στιγμές της, σε αυτό το σημείο που η μακρινή Αιγαιοπελαγίτικη Αύρα με το παγωμένο αγέρι της Μαύρης Θάλασσας φτιάχνουν το καλύτερο μικροκλίμα της Ευρώπης πρόκειται να στηθεί η μεγαλύτερη στρατηγική παγίδα και να διαδραματισθεί και η αντίστοιχη τραγωδία.

Η παγίδα θα στηθεί απέναντι σε στρατιωτικούς αντιπάλους και η μετέπειτα τραγωδία θα αφορά την βίαιη μετακίνηση πολυπληθών πληθυσμών που συσσωρεύτηκαν μαζικά από την τουρκική ενδοχώρα και κατοίκησαν πέριξ της Πόλης και των Στενών του Βοσπόρου.

Οι Σύμμαχοι Τούρκοι θα προβληματισθούν να κλείσουν τα Στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων την στιγμή μάλιστα που η απόσταση και ο χρόνος δράσης των Ρωσικών Δυνάμεων Ταχείας Επέμβασης  μειώθηκε κατά πολύ μετά την ηπειρωτική προβολή της Ρωσικής Κυριαρχίας  μέσω της Κριμαίας στην Μαύρη Θάλασσα.

Η απόφαση αυτή των Τούρκων θα είναι τελική διεργασία  εσωτερικών πολιτικών εξελίξεων τους, αφόρητων πιέσεων, διπλωματίας ανταλλαγμάτων περιοχών στην ευρύτερη περιοχή ή και προβοκάτσιας που συνηθίζεται στις μέρες μας.

Όμως θα συνιστά ένα ρίσκο που θα προσπαθήσουν να το νομιμοποιήσουν. Άλλωστε από την ιστορία των διασκέψεων που αφορούν τα Στενά διαβάζουμε

(Έθνος, 27.5.1997) (τελευταία επεξεργασία, 3.2.2009)

Η διάσκεψη στήθηκε στην ελβετική πόλη Μοντρέ με διαπραγματευτές από τη Βρετανία, τη Γαλλία, την Ελλάδα, τη Γιουγκοσλαβία και τις τότε χώρες που βρέχονται από τη Μαύρη Θάλασσα. Στις 20 Ιουλίου 1936, υπογράφτηκε η συνθήκη. Η Τουρκία αποκτούσε πάλι το δικαίωμα να οχυρώσει τα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων. Την ίδια μέρα, 30.000 Τούρκοι στρατιώτες αναπτύχθηκαν στις επίμαχες περιοχές.

Νέοι κανονισμοί καθόρισαν το συνολικό εκτόπισμα των πολεμικών πλοίων που τα περνούν σε καιρό ειρήνης, ενώ ειδικά η Σοβιετική Ένωση δεν χρειαζόταν άδεια για τα δικά της πλοία, εκτός από τα αεροπλανοφόρα και τα υποβρύχια.

Σε περίπτωση πολέμου, η Τουρκία μπορεί να απαγορεύει τη διέλευση πολεμικών πλοίων.

Αν, όμως, δε μετέχει στον πόλεμο, δεν μπορεί να απαγορεύσει τη διέλευση ναυτικών δυνάμεων που εκτελούν απόφαση της Κοινωνίας των Εθνών (του ΟΗΕ πλέον) ή δυνάμεων που ανήκουν σε κράτος με το οποίο έχει υπογράψει συνθήκη αμοιβαίας βοήθειας (π.χ. χώρας μέλους του κατοπινού ΝΑΤΟ). Τα Στενά.(Έθνος, 27.5.1997) (τελευταία επεξεργασία, 3.2.2009) http://hggiken.pblogs.gr  http://historyreport.gr

Απο Πηγή: Τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό

Στις 20 Ιουλίου 1936 υπεγράφη, η Σύμβαση του Montreux που αφορά το καθεστώς των Στενών παρέχοντας στην Τουρκία τον πλήρη έλεγχο τους και η οποία εγγυάται την ελεύθερη διέλευση των πολεμικών πλοίων σε καιρό ειρήνης και παρέχει το δικαίωμα στην Τουρκία να επανεξετάσει την στρατικοποίηση των Στενών.

Τα έξι σημεία
1. Ο σκοπός της Σύμβασης του Μοντρέ είναι να ρυθμίζει τη διέλευση των πολεμικών και μη πολεμικών πλοίων, μέσω των Στενών των Δαρδανελίων.
2. Με την ονομασία Στενά καθορίζονται τα Δαρδανέλια, η Θάλασσα του Μαρμαρά και ο Βόσπορος.
3. Η σύμβαση προβαίνει σε σαφή διαφοροποίηση μεταξύ των χωρών της Μαύρης Θάλασσας – Τουρκία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουκρανία, Ρωσία, Γεωργία- και χωρών που δεν βρίσκονται στη Μαύρη Θάλασσα.
4. Τα εμπορικά πλοία έχουν απόλυτη ελευθερία διέλευσης μέσω των Στενών. Στα Στενά το «Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Πλοίων» [Vessel Traffic Services Centre] ρυθμίζει τις διελεύσεις σύμφωνα με τους κανονισμούς θαλάσσιας κυκλοφορίας για τα Στενά από το 1998.
5. Οι χώρες της Μαύρης Θάλασσας.
 Δεν μπορούν να περάσουν πολεμικά πλοία τα οποία είναι αποκλειστικά σχεδιασμένα για να μεταφέρουν αεροπλάνα μέσω των Στενών.
Μπορούν να διέλθουν υποβρύχια, εάν έχουν φύγει από τη βάση τους στη Μαύρη Θάλασσα, για πρώτη φορά μετά την κατασκευή τους ή την αγορά τους, ή αν επιστρέφουν από μια επισκευή σε ναυπηγεία εκτός της Μαύρης Θάλασσας.
Μπορούν να περάσουν πολεμικά πλοία μέσω των Στενών, κοινοποιώντας αίτημα στην Τουρκία, μέσω διπλωματικής οδού, 8 ημέρες πριν από τη διέλευση.
6. Οι χώρες εκτός  Μαύρης Θάλασσας.

Δεν μπορούν να περάσουν πολεμικά πλοία τα οποία είναι σχεδιασμένα για να μεταφέρουν αεροπλάνα μέσω των Στενών.
Δεν μπορούν να περάσουν τα υποβρύχια. Μπορούν να περάσουν πολεμικά πλοία ξένων χωρών προς τη Μαύρη Θάλασσα, όταν το εκτόπισμά τους δεν υπερβαίνει τους 45.000 τόνους.
Δεν μπορούν να διατηρήσουν τα πλοία τους στη Μαύρη Θάλασσα πλέον των 21 ημερών.
Δεν μπορούν να έχουν περισσότερα από 9 πλοία στη Μαύρη Θάλασσα την ίδια περίοδο Μπορούν να περάσουν πολεμικά πλοία από τα Στενά, κοινοποιώντας στην Τουρκία μέσω της διπλωματικής οδού 15 ημέρες πριν από τη διέλευση--

Όπως βλέπουμε το νομικό πλαίσιο χρήζει πολλών ερμηνειών και είναι στην ευχέρεια του ελεγκτού των Στενών να το ερμηνεύσει κατά το δοκούν. Εμείς σαν ΕΛΛΑΔΑ πως μπορούμε να ερμηνεύσουμε την πρόσφατη απόφαση του  Συνταγματικού Δικαστηρίου που διέταξε την απελευθέρωση του πρώην αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Στρατού, στρατηγού Ιλκέρ Μπασμπούγκ, ο οποίος είχε καταδικασθεί το 2013 σε ισόβια κάθειρξη;
Aυτός και άνθρωπος των Συμμάχων Αμερικάνων λογιζόταν και κάτι παραπάνω ξέρει από Στενά.

Τι σημαίνει επίσης η δήλωση του prime minister ;
«Εμείς δεν θα αφήσουμε τους Τατάρους της Κριμαίας στη μοίρα τους», δήλωσε ο Ερντογάν κατά τη διάρκεια προεκλογικής συγκέντρωσης στην πόλη της κεντρικής Ανατολίας, Εσκισεχίρ, εν όψει των δημοτικών εκλογών της 30ηςΜαρτίου.

Τι σημαίνει ακόμη και η σημερινή πληροφορία;
 Επιχείρηση εικονικού βομβαρδισμού των Φούρνων προχώρησε η τουρκική Αεροπορία πριν λίγο στο κεντρικό Αιγαίο με έξι F-16 από τις βάσεις της Μπαντίρμα και του Μπαλίκεσιρ. defencenet.gr
07/03/2014

Όλα αυτά σημαίνουν ακριβώς…

Ότι κάποιοι πριν δημιουργήσουν αδιέξοδα  στον ανωτέρω γεωπολιτικό άξονα ΑΡΚΤΙΚΗ-ΒΟΣΠΟΡΟΣ-ΣΟΥΕΖ  θα στήσουν παγίδα στην Ελλάδα του ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΥΣ.

Γι  αυτούς πάντα μέσα στις εξελίξεις που δημιουργούν μόνοι τους είμαστε αναλώσιμοι και μας  ετοίμαζαν   εκπλήξεις  σε   πολλές  φάσεις.

Με την μόνη διαφορά ότι την ΓΙΑΛΤΑ του παρελθόντος τώρα θα την λένε ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ  γιατί σε αυτήν την σύγκρουση δεν θα μπορέσουν να ελέγξουν τα δρώμενα τους.

Δρ. Κωνσταντίνος  Βαρδάκας