Στο πλαίσιο της αυξανόμενης στήριξης των συμμάχων του ΝΑΤΟ
της Ανατολικής Ευρώπης, οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν μετασταθμεύσει επιπλέον
μαχητικά αεροσκάφη στην Ευρώπη. Συγκεκριμένα, 12 μαχητικά αεροσκάφη F-15
Eagle εμφανίστηκαν την Παρασκευή στην Ολλανδία και αργότερα θα μετακινηθούν στη
Βουλγαρία, όπως ανακοίνωσε την Παρασκευή η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ (USAF).
Τα
μαχητικά που θα καλύπτουν από τα μέσα Αρπιλίου για ένα εξάμηνο, έως ότου
αντικατασταθούν από ένα νέο απόσπασμα, τον επιχειρησιακό χώρο γύρω από τον
Εύξεινο Πόντο, προέρχονται από την 125η Πτέρυγα Μαχητικών, από το Τζάκσονβιλ
της Εθνικής Φρουράς Φλόριντας.
Νωρίτερα αναφέρθηκε ότι στο πλαίσιο της προώθησης βαρέων αρμάτων μάχης M1 Abrams, οχημάτων μάχης πεζικού M2 Bradley και αυτοκινούμενων οβιδοβόλων Μ109 του Στρατού των ΗΠΑ σε χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, ορισμένα από αυτά θα καταλήξουν στην Βουλγαρία.
Πολεμικό βιογραφικό
του F-15
Το πρώτο μαχητικό τρίτης γενιάς που εισήρθε σε υπηρεσία,
ήταν το F-15. Ως εκ τούτου, από τα 893 F-15 A/B/C/D που ήταν στην υπηρεσία με
την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ, υπάρχουν τώρα περί τα 253 στο ενεργό δυναμικό
και 187 σε αποθήκευση, δηλαδή λιγότερο από το ήμισυ του αρχικού μεγέθους. Την
ίδια στιγμή το αεροσκάφος ως μαχητικό αεροπορικής υπεροχής ξεπερνά όλους τους
«συναδέλφους» του.
Ωστόσο, η πιο επιτυχημένη πορεία του F-15 έγινε ως μέρος της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας, και όχι με την USAF. Για πρώτη φορά συγκρούστηκε με την Πολεμική Αεροπορία της Συρίας, τον Ιούνιο του 1979. Μέχρι το Μάιο του 1982 κατέρριψε 9 έως 14 συριακά MiG-21 και ένα ή δύο MiG-25 (οι χαμηλότερες τιμές επιβεβαιώνεται από του Σύριους, οι μεγαλύτερες - εγκρίνονται από τους Ισραηλινούς). Σε αυτή την περίπτωση, σύμφωνα με τα σοβιετικά-συριακά στοιχεία, καταρρίφθηκαν στην εναέρια μάχη τρία ή τέσσερα F-15 (σύμφωνα με τους Σύριους κατέρριψαν αντίστοιχα δύο MiG-21, ένα ή δύο MiG-25), από συριακά συγκροτήματα SAM. Οι Ισραηλινοί αρνούνται κατηγορηματικά απώλειες των F-15, και οι Σύριοι δεν παρείχαν ποτέ εμπειρικά στοιχεία για τις νίκες τους.
Ωστόσο, η πιο επιτυχημένη πορεία του F-15 έγινε ως μέρος της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας, και όχι με την USAF. Για πρώτη φορά συγκρούστηκε με την Πολεμική Αεροπορία της Συρίας, τον Ιούνιο του 1979. Μέχρι το Μάιο του 1982 κατέρριψε 9 έως 14 συριακά MiG-21 και ένα ή δύο MiG-25 (οι χαμηλότερες τιμές επιβεβαιώνεται από του Σύριους, οι μεγαλύτερες - εγκρίνονται από τους Ισραηλινούς). Σε αυτή την περίπτωση, σύμφωνα με τα σοβιετικά-συριακά στοιχεία, καταρρίφθηκαν στην εναέρια μάχη τρία ή τέσσερα F-15 (σύμφωνα με τους Σύριους κατέρριψαν αντίστοιχα δύο MiG-21, ένα ή δύο MiG-25), από συριακά συγκροτήματα SAM. Οι Ισραηλινοί αρνούνται κατηγορηματικά απώλειες των F-15, και οι Σύριοι δεν παρείχαν ποτέ εμπειρικά στοιχεία για τις νίκες τους.
Κατά τη διάρκεια της πιο έντονης μάχης τον Ιούνιο του
1982, το F-15 βάσει των αρχικών ισχυρισμών του Ισραήλ κατέρριψε 63 αεροσκάφη
της Συρίας. Στη συνέχεια οι Ισραηλινοί ανακοίνωσαν μια πιο ρεαλιστική εικόνα -
32 αεροσκάφη (18 MiG-21, 12 MiG-23, δύο αεροσκάφη απροσδιόριστου τύπου). Οι
Σύριοι θεωρούν ότι τουλάχιστον πέντε F-15 καταρρίφθηκαν, οι Ισραηλινοί το αρνούνται
αυτό, αναγνωρίζοντας μόνο σοβαρές ζημιές σε ένα από τα αεροσκάφη σε μια
αερομαχία με MiG-21.
Στο τέλος του 1983 υπήρξε ένα νέο ξέσπασμα των εχθροπραξιών στο Λίβανο και πάνω από αυτόν, και αυτή τη φορά οι Σύριοι πολέμησαν όχι μόνο εναντίον του Ισραήλ, αλλά και ενάντια στο ΝΑΤΟ. Σύμφωνα με τα σοβιετικά στοιχεία, το συριακό MiG-23ML κατέρριψε τρία F-15. Οι Ισραηλινοί αρνούνται ότι έλαβαν χώρα αυτές οι αερομαχίες, δεν αναγνωρίζουν τις απώλειες και δεν διεκδικούν καμία νίκη.
Στο τέλος του 1983 υπήρξε ένα νέο ξέσπασμα των εχθροπραξιών στο Λίβανο και πάνω από αυτόν, και αυτή τη φορά οι Σύριοι πολέμησαν όχι μόνο εναντίον του Ισραήλ, αλλά και ενάντια στο ΝΑΤΟ. Σύμφωνα με τα σοβιετικά στοιχεία, το συριακό MiG-23ML κατέρριψε τρία F-15. Οι Ισραηλινοί αρνούνται ότι έλαβαν χώρα αυτές οι αερομαχίες, δεν αναγνωρίζουν τις απώλειες και δεν διεκδικούν καμία νίκη.
Τέλος, τον Ιούνιο του 1989 από ισραηλινά F-15 καταρρίφθηκαν δύο συριακά MiG-29.
Τα F-15C της Σαουδικής Αραβίας, τον Ιούνιο του 1984
κατέρριψαν ένα ή δύο ιρανικά F-4. Στη συνέχεια, κατά τη διάρκεια της
«Επιχείρησης Καταιγίδα της Ερήμου» τον Ιανουάριο του 1991 είχαν καταρριφθεί δύο
ικρανικά Mirage-F1. Ταυτόχρονα, το Φεβρουάριο (κατά τη διάρκεια του πολέμου)
απωλέσθηκε ένα F-15C της Σαουδικής Αραβίας. Επισήμως δηλώθηκε ότι αυτό συνέβη
για τεχνικούς λόγους.
Ήταν κατά τη διάρκεια της «Επιχείρησης Καταιγίδα της Ερήμου» το πολεμικό ντεμπούτο του F-15 με τα διακριτικά της Πολεμικής Αεροπορίας των Ηνωμένων Πολιτειών. Προκάλεσε μεγάλες απώλειες μεταξύ των ιρακινών μαχητικών: κατέρριψε τέσσερα ή πέντε MiG-29, δύο MiG-25, έξι ή οκτώ MiG-23, δύο MiG-21, ένα από τα Su-7, τέσσερα Su-22, δύο Su-25, έξι ή επτά Mirage-F1, τρία ελικόπτερα.
Τέλος, κατά τη διάρκεια της επίθεσης του ΝΑΤΟ εναντίον της Γιουγκοσλαβίας στο διάστημα Μάρτιος-Ιούνιος 1999, το αμερικανικό F-15C κατέρριψε τρία ή τέσσερα γιουγκοσλαβικά MiG-29.
Δεν υπέστη καμία απώλεια (τουλάχιστον επιβεβαιωμένη) στις αερομαχίες ή από την επίγεια αεράμυνα.
Όλες οι ζημιές που σημειώθηκαν στην οικογένεια του μαχητικού, παρουσιάζονται στο F-15E, το οποίο δεν έχει καμία νίκη. Ωστόσο, αυτό είναι φυσικό. Αν το F-15 A/B/C/ D κατασκευάστηκε για να λειτουργήσει ως μαχητικό, το F-15E - ένα αεροσκάφος βομβαρδισμού, αν και θεωρητικά είναι σε θέση να αερομαχήσει.
Ακόμη και πριν από την έναρξη της «Καταιγίδα της Ερήμου» (τέλη του 1990)
συνετρίβησαν στην Αραβική Χερσόνησο F-15E. Άμεσα στον πόλεμο απωλέσθηκαν δύο
F-15E: ένα από το ιρακινό αντιαεροπορικό πυροβολικό, το άλλο - από S-75. Κατά
τη διάρκεια της ενεργού φάσης του δεύτερου πολέμου στο Ιράκ, τον Απρίλιο του
2003, η ιρακινή αεράμυνα κατέρριψε F-15E. Τον Ιούλιο του 2009 στο Αφγανιστάν
συνετρίβη ένα F-15E, η αιτία της πτώσης είναι άγνωστη. Τον Μάρτιο του 2011 στη
Λιβύη συνετρίβη άλλο ένα F-15E, είναι σχεδόν βέβαιο ότι έπεσε για τεχνικούς
λόγους, καθώς οι δυνάμεις του Καντάφι δεν είχαν απλά τίποτα για να το
καταρρίψουν. defencenews