Χολή για όσους
αντιδρούν! Σοκ από προτάσεις για το ράσο και τις Θείες Λειτουργίες
Του Μάνου
Χατζηγιάννη
Δριμεία επίθεση σε όσους αμφισβητούν τα…ανοίγματα του
Φαναρίου και τους εναγκαλισμούς με ετερόδοξους και αλλόθρησκους εξαπέλυσε χθες
σε ομιλία του με θέμα «Η Μεγάλη Τεσσαρακοστή της Ορθοδόξου Εκκλησίας στον 21ο
αιώνα» ο Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος στο περιθώριο του Α”
Κατανυκτικού-Συγχωρητικού Εσπερινού στον Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Νικολάου
της πόλης.
Αρχής της Αγίας
& Μεγάλης Τεσσαρακοστής και ο Ιεράρχης ξέχασε να…νηστέψει στους λόγους του
και κατακεραύνωσε όσους αντιδρούν.
Χαρακτήρισε “σατανική” την πολεμική ενάντια στην Σύνοδο
του Κολυμπαρίου, ενώ είπε πως κάποιοι θέλουν μια Εκκλησία ανάπηρη.
Ο κ. Άνθιμος καταδίκασε την νοοτροπία των σημερινών
Χριστιανών ως “αντιχριστιανικό δογματισμό” και τόνισε η Εκκλησία μας σήμερα
χαρακτηρίζεται από τρία σύνδρομα.
Το ένα σύνδρομο
είναι ο μανιακός απομονωτισμός.
Εξηγώντας τον όρο “μανιακό απομονωτισμό” εξαπέλυσε σφοδρή
επίθεση κατά όσων έχουν άλλη άποψη!
Στηλίτευσε όσους φωνάζουν «όχι στο διάλογο με τους αλλοθρήσκους” επικαλούμενος το Πρόγραμμα Ισλαμικών σπουδών στη Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ.
Μιλώντας για το πρόσφατο ταξείδι του στην Τεχεράνη μαζί με τον Μητρ. Δημητριάδος Ιγνάτιο και με τους δύο Κοσμήτορες των Θεολογικών Σχολών, την Πρύτανη του Παντείου Πανεπιστημίου και δύο εξειδικευμένους ακόμα Καθηγητές, ανέφερε πως στο σιιτικό Ισλαμικό Πανεπιστήμιο της Χώρας εκείνης, διδάσκεται από έναν μουσουλμάνο καθηγητή ο Γρηγόριος Παλαμάς κι από έναν άλλο καθηγητή, η Φιλοκαλία.
Στηλίτευσε όσους φωνάζουν “όχι στο διάλογο με τους
Καθολικούς» και προσθέτουν: «τον πάπα να καταράσθε»! Ειδικά για τη φράση
αυτή, τόνίζει πως μας την παραδίδει μόνο μια φορά ο στρατηγός Μακρυγιάννης, και
“ξέρουμε ότι την άκουσε από τον (όχι και τόσο έντιμο πολιτικό) Ιωάννη Κωλέττη,
και η σύγχρονη έρευνα αποδεικνύει ότι την πρόσθεσε ο ίδιος και άρα δεν την εκφώνησε ποτέ ο Άγιος Κοσμάς ο
Αιτωλός!”
Στηλίτευσε ακόμη όσους φωνάζουν «όχι στο διάλογο με
τους Προτεστάντες»! “Όταν πολλοί εξ αυτών στην Πατρίδα μας, με ειλικρίνεια
και επιτυγχάνοντας άλματα πνευματικά, προσέθεσαν πλέον στις Ακολουθίες τους τον
Ακάθιστο Ύμνο!” εξηγεί…
Στηλίτευσε και όσους φωνάζουν : «όχι στο διάλογο με
τους Μονοφυσίτες». “Όταν τρομάζει, όποιος διαπιστώνει τα μαρτύρια που υπέστησαν
για το Χριστό οι Αρμένιοι, αλλά και υποκλίνεται μπροστά στον ασκητισμό των
Κοπτών!” σημειώνει..
Στηλίτευσε και όσους φωνάζουν «όχι στο διάλογο με τις
επιστήμες»! Όταν την εξέλιξη ως δημιουργική διεργασία του Θεού, την δέχονται
απερίφραστα ακόμα και Άγιοι Πατέρες της Πίστεώς μας. Όταν η αποκρυπτογράφιση
του γενετικού κώδικα, μόνο δόξα προσφέρει στο Θεό. Όταν η δωρεά των οργάνων
είναι έκφραση ύψιστης αγάπης προς τον συνάνθρωπο. Όταν οι φυσικές επιστήμες
σήμερα καταδεικνύουν το Θεό ξεκάθαρα!” επισημαίνει.
Και τέλος στηλίτευσε όσους ψωνάζουν: «όχι στο διάλογο με
τη σύνολη κοινωνία»! Για εκείνους τονίζει πως αντί να προσευχόμαστε γι ́
αυτούς, τους αποκαλούμε»αποβράσματα της κοινωνίας» κι έτσι απομονωνόμαστε από
την κοινωνία που μας φοβάται, μας προσπερνάει και συνεχίζει την πορεία της
χωρίς Χριστό, εξαιτίας μας!
Σύμφωνα με τον Μητροπολίτη όλες αυτές οι συμπεριφορές
συνιστούν έναν “αντιχριστιανικό δογματισμό” που απομονώνει την Εκκλησία μας και
δεν την αφήνει να αναπνεύσει. Ο κ. Άνθιμος θεωρεί πως είναι μια επίμονη
προσκόλληση στο γράμμα, επιλεκτικά κάποιων Κανόνων και όχι στο συνολικόπνεύμα
των Κανόνων, μια εγωιστική έπαρση που θεωρεί δεδομένο ότι μόνο εμείς οι
Ορθόδοξοι θα σωθούμε!
Αρρωστημένος
εθνικισμός
Το δεύτερο σύνδρομο για τον Μητροπολίτη που αφορά στους
Ορθοδόξους αποκλειστικά, είναι “όταν επιβάλλουμε στην Ορθόδοξη Εκκλησία μας
έναν αρρωστημένο εθνικισμό. Αρρωστημένος εθνικισμός στην Εκκλησία επιτρέπεται;
όταν ο Απόστολος Παύλος έγραφε ότι δεν υπάρχει Ιουδαίος και Έλληνας, Σκύθης ή
βάρβαρος, αλλά όλοι είμαστε το ίδιο, χάρη στον Ιησού Χριστό;
Είναι αλήθεια ότι αυτός ο εθνικισμός, άρχισε στα Βαλκάνια
με την ελληνική επανάσταση και οδήγησε στο να μην αφήνουμε το κοινό ποτήριο του
Αίματος του
Χριστού να μας ενώσει. Είπε ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος στην
Κρήτη: «Έλληνες είμαστε, αλλά αν προτάξουμε αυτή μας την ιδιότητα, θα γίνουμε
οι Ορθόδοξοι κομμάτια μεταξύ μας»”.
Αναφερόμενος στην Σύνοδο του Κολυμπαρίου χαρακτήρισε
“σατανική πολεμική” τις αντιδράσεις ενάντιον της και επισήμανε πως στην Κρήτη
“φάνηκε ξεκάθαρα στον πλανήτη ότι τώρα που δεν υπάρχει η πυγμή ενός
αυτοκράτορα, οι Ορθόδοξοι χριστιανοί είμαστε ανίκανοι να συγκροτήσουμε
Σύνοδο. Αυτό φάνηκε. Και κάποιοι το χαίρονται ακόμα,
επειδή θέλουν μια Εκκλησία ανάπηρη, να στηρίζεται στα δεκανίκια όποιου
πολιτικού καίσαρα και να μην πατάει στα πόδια της ποτέ. Και επειδή κάποιοι
άλλοι θέλουν, για δικό τους πολιτικό και εκκλησιαστικό συμφέρον, να μειώσουν το
ρόλο του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Αν
π.χ. έρχονταν ο Πρόεδρος Πούτιν τις ημέρες εκείνες στην Κρήτη, τότε θα έσπευδαν
όλες οι Εκκλησίες, οπότε δεν καταλαβαίνουμε που θα παρέπεμπε το γεγονός;
Αυτό εννοώ άκρατο και αρρωστημένο εθνικισμό, από οπουδήποτε κι αν προέρχεται”.
Φοβική ατολμία
Όσον αφορά στο τρίτο σύνδρομο ο κ. Άνθιμος είπε πως αυτό
είναι μια φοβική ατολμία.
“Κλειστήκαμε στο καβούκι μας και δεν ανοιγόμαστε στην
ιεραποστολή, κατηγορούμε κιόλας τους ελαχίστους, αβοήθητους από την ελλαδική
Εκκλησία και Πολιτεία, Ορθοδόξους αδελφούς μας, που πασχίζουν στην Ευρώπη, στην
Αμερική, στην Αφρική και στην Ασία, να προσαρμόσουν την Ορθόδοξη βιοτή στα εκεί
κοινωνικά δεδομένα και τους βρίζουμε ως προδότες και παραχαράκτες της πίστεως,
απομειωμένου φρονήματος. Βλέπετε, μετράμε την ορθοδοξότητά τους ανάλογα με το μήκος
της γενειάδος τους, με το φάρδος του μανικιού στο ράσο και την επιβολή των
ιαμβικών δεκαοκτασύλλαβων στις εκεί διαλέκτους.”
Οι απόψεις του Μητροπολίτου προκαλούν αίσθηση όταν
ουσιαστικά ζητάει τομές στην εκκλησιαστική ζωή με μετάφραση στη δημοτική των εκκλησιαστικών κειμένων, μικρότερες
θείες λειτουργίες και αλλαγές ακόμη και στο ράσο(κάτι που έχει και στο παρελθόν
ζητήσει).
Και βέβαια για τον Μητροπολίτη για όλα φταίνε οι
ιστοσελίδες που αντιδρούν στους τέτοιου είδους προοδευτισμούς!
Συγκεκριμένα αναφέρει:
“Δεν τολμάμε, φοβόμαστε να δοκιμάσουμε τη μετάφραση των
εκκλησιαστικών κειμένων μας στη λατρεία, την απλοποίηση των αμφίων μας, την
αλλαγή των ωραρίων των λατρευτικών συνάξεων, τη μείωση της χρονικής διάρκειας
των ακολουθιών, την απάλειψη των βυζαντινών μελών από τους ανατολίτικους
αμανέδες και μερικά άλλα.
Δεν είμαι βέβαιος ότι χρειάζεται να γίνουν αλλαγές σ ̓
αυτά, αλλά όχι και να φοβόμαστε να δοκιμάσουμε! Όχι και να υφιστάμεθα τέτοια
πρωτόγνωρη τρομοκρατία στις ιστοσελίδες, όταν το προσπαθούμε διερευνητικά!”
Χρησιμοποιώντας σκληρή γλώσσα αναφέρει πως:
“Αυτή η δειλή ατολμία πνίγει κάθε δημιουργική ικμάδα της
Εκκλησίας και από εργαστήρι σωτηρίας, την μετατρέπει σε μουσείο τυπολατρείας.
Από χώρο ελευθερίας της βουλήσεως προσώπων, η Εκκλησία, καταντά κολλέγιο
υποκρινομένων αγίων. Από ελπιδοφόρος ορίζοντας του αύριο, ευτελίζεται σε
φαντασιωμένη παρελθοντολογία και γελοία προφητολογία”.
Ενώ στη συνέχεια αναρωτήθηκε Τι θα πεί «ανοίγεται η
Εκκλησία» και έδωσε από μόνος του την εξής απάντηση:
“Θα πεί, να διδαχθούμε σωστά την Πίστη μας, το Ευαγγέλιο
και την Παράδοσή μας.
Θα πεί, να προσευχόμαστε σωστά για όλους και για όλα.
Θα πεί, να ανοίξουμε τις καρδιές μας.
Να πάψουμε τις διγλωσσίες και να συνομιλήσουμε με όλους.
Να αποδεχτούμε τους πάντες γύρω μας, με αγάπη. Όχι απλώς
να τους ανεχτούμε, αλλά να τους προσλάβουμε με κατανόηση.
Να πετάξουμε τον άγονο εγωισμό μας, τάχα μην παρεξηγηθούμε
η μας χαλάσει το «καλό μας όνομα».
Να διώξουμε τις φοβίες μας για την Εκκλησία, λες και δεν
υπάρχει Χριστός ή λες και κοιμάται.
Να γίνουμε οι ιερείς, Πατέρες για τους χριστιανούς μας, κι
όχι εισαγγελείς.
Να γίνουμε οι χριστιανοί, αδελφοί με όλους κι όχι
μισσιονάριοι.
Να εμπιστευθούμε ακόμα περισσότερο το Χριστό και το Σώμα
του, που είναι η Εκκλησία.
Να παραδεχτούμε με ειλικρίνεια τις ήττες μας, προσωπικές
και εκκλησιαστικές.
Να μετανοήσουμε ως πρόσωπα και ως Εκκλησία.
Να δράσουμε μέσα στον κόσμο ως Εκκλησία, όχι ως κρατική
υπηρεσία, ούτε ως προνοιακό ίδρυμα η ως εθνικοπατριωτικό κίνημα.
Να τολμήσουμε να δοκιμαστούμε στα μαρμαρένια αλώνια της
πραγματικότητος και να δοκιμάσουμε πόση είναι η δραστικότητα των λόγων του
Χριστού σήμερα (έτσι όπως ψελλίζεται με τα χλιαρά λόγια μας και διαφαίνεται με
την ασυνεπή ζωή μας).
Θέλω να πω: να αφήσουμε τα μεγάλα λόγια και τις πομπώδεις
εκφράσεις «για την Ορθοδοξία» και να βιώσουμε ως Εκκλησία την Μεγ. Σαρακοστή
μας, σήμερα στον 21ο αιώνα.”
http://www.pentapostagma.gr