Φώτο:
ο Όσιος Φιλόθεος ο Χριστουπολίτης βλέπει από την Χερσόνησο της Παναγίας
απέναντι στο Περιβόλι της στο Άθωνα.
Τι
όμορφο πράγμα να σε μνημονεύει η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ως Φίλο του Θεού (ΦΙΛΟΘΕΟΣ) και
Χριστού Πολίτη ( ΧΡΙΣΤΟΥΠΟΛΙΤΗΣ)
Γράφει
ο Δρ. Κωνσταντίνος Βαρδάκας
ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΥΓΟΥΣΤΟ του 1989 βρεθήκαμε στην
Ι.Μ Διονυσίου στο Άγιον Όρος. Ο γνωστός
σε όλους μας προ ηγούμενος της Μονής
Γέροντας Παπα – Χαράλαμπος ο Διονυσιάτης από την συνοδεία του Γέροντα
Ιωσήφ του ησυχαστή μας καλωσόρισε και μας προέτρεψε να χαιρετίσουμε ένα
συντοπίτη μας.
Παιδιά
εδώ έχουμε ένα δικό σας ΑΓΙΟ, τον Όσιο Φιλόθεο τον Χριστουπολίτη
μα Γέροντα εμείς είμαστε από την Καβάλα
και τον τοπικό μας ΑΓΙΟ τον επονομάζουν Καβαλιώτη;
του απαντήσαμε για να πάρουμε από τον
ίδιο την βεβαίωση.
Το χριστιανικό όνομα της πόλης σας είναι
ΧΡΙΣΤΟΥΠΟΛΗ, το άλλον μάλλον είναι τουρκικής ετυμολογίας.
Ο ΟΣΙΟΣ ΦΙΛΟΘΕΟΣ , αυτός ο μεγάλος Άγιος
της Μονής μας ανδρώθηκε στην βυζαντινή Χριστούπολη που την
κατέλαβαν τότε οι τούρκοι και έζησε στα χρόνια πριν την
μετονομάσουν σε Καβάλλα.
Άλλωστε ο φίλος μου πατήρ Γεράσιμος ο Μικραγιαννίτης όταν
συνέδεσε το απολυτίκιο του Οσίου Φιλοθέου , λέει στην αρχή:
«Χριστουπόλεως γόνος και του Άθω ωράισμα
και Μονής του Προδρόμου δένδρον ώφθης κατάκαρπον…» -υπάρχει καλλίτερο πράγμα παιδιά μου να σε
μνημονεύουν ως Φίλο του Θεού (ΦΙΛΟΘΕΟΣ) και Χριστού Πολίτη (ΧΡΙΣΤΟΥΠΟΛΙΤΗΣ)
- αυτός ο ΑΓΙΟΣ θα σας βοηθήσει στην
νεοθωμανική λαίλαπα που έρχεται.
Από αυτά που μας είπε ο σεβαστός Γέροντας
το 1989 δεν κατάλαβα πολλά πράγματα, μέχρι που ο ηγούμενος του μοναστηριού του ,ο
γνωστός σε όλους μας Γέροντας Θεόκλητος ο Διονυσιάτης έγγραψε για
τις ημέρες μας στο άρθρο του «Μελαγχολικαί ενοράσεις» που δημοσιεύθηκε στον Ορθόδοξο Τύπο στις 23
Νοεμβρίου 2001 αναφερόμενος σε διάλογο
που είχε με αγιορείτες άγνωστους αγίους ασκητές.
«Ο Θεός θά επιτρέψει την αντικατάσταση
της αγίας Εκκλησίας Του, πού «επεριποιήσατο τώ ιδίω Αίματι», μέ τόν
σκοτεινό και δαιμονικόν μουσουλμανισμόν μέσα στην Τοπική Ορθοδοξία
της Ελλάδος;
Μού απήντησαν με ένα στόμα ότι, ο Θεός θα
το επιτρέψει εξ αφορμής τής εκτεταμένης αμαρτίας. Καί ανεφέρθησαν στους
βυζαντινούς ρωμηούς, πού δεν μετανοούσαν.
Και όταν πάλιν τους ερώτησα· πώς θα
συμβεί αυτό και πότε και τί θά γίνουν οι Έλληνες;
Απήντησαν, ότι ήδη ενεργείται η άλωση με
τα 2-3 εκατομμύρια των μωαμεθανών, πού ονομάζονται μετανάστες, καί πού θα
στερεώνονται σταδιακώς μέ τήν ελληνικήν ιθαγένεια, πού θά τούς χορηγεί
ευχαρίστως τό Κράτος, δηλαδή η άθεη κυβέρνηση.»
http://www.diakonima.gr/2009/09/15/%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%86%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%AC%CF%81%CE%B8%CF%81%CE%BF-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%B3%CE%AD%CF%81%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%BF%CF%82-%CE%B8%CE%B5%CF%8C%CE%BA%CE%BB%CE%B7%CF%84/
Τα χρόνια πέρασαν φροντίσαμε να μάθουμε
περισσότερα για τον Όσιο Φιλόθεο τον Αγιορείτη καθότι οι πηγές ήταν
ελάχιστες και να συμπεριλάβουμε κάποια
στοιχεία στο πόνημα μας το 2009 με τον τίτλο «Χριστουπόλεως Αναστήλωση – η
Χριστώνυμος πόλις απέναντι στην αίρεση και την πλάνη» το οποίο και το διαθέσαμε
δωρεάν.
«στα δύσκολα χρόνια περί το 1526 που
εφαρμόζεται το παιδομάζωμα και ο εξισλαμισμός ζει ο ΑΓΙΟΣ ΦΙΛΟΘΕΟΣ στην
φθαρείσα Χριστώνυμο πολιτεία όπου οι οθωμανοί με παρεμβατικές πολιτικές θέλουν
να ξεγυμνώσουν την πόλη αυτή από οτιδήποτε έχει σχέση με ΧΡΙΣΤΟ.
Οἱ γονεῖς του προερχόνταν ἀπό τήν ἐπαρχία τῶν Ἀσιανῶν τῆς πόλεως Ἐλάτειας.
Ἔμεινε νωρίς ὀρφανός ἀπό πατέρα καί ὅπως
λέει τό συναξάρι τοῦ Ἁγίου ἡ χήρα μητέρα του «κακουχούμενη καί ὀνειδιζόμενη ἀπό
τούς γείτονας ἐπειδή δέν εἴχανε τινά συγγενῆ ὀλοφύρετο μαζί μέ τά δύο ὀρφανά
παιδιά της».
Σώθηκε ὁ ΑΓΙΟΣ ἀπό τό παιδομάζωμα καί τόν ἐξισλαμισμό μέ τήν θαυμαστή ἐνέργεια τῆς ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ νά τόν ἀπελευθερώνει ἀπό τό δεσμωτήριο καί ἐξ' αἰτίας αὐτοῦ τοῦ γεγονότος ἀφιερώθηκε ὁ Ἅγιος μέχρι τήν ἡλικία τῶν εἴκοσι πέντε ἐτῶν στήν Ἱερά Μονή τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΗΣ ΚΑΜΜΥΤΖΙΩΤΙΣΣΗΣ πού ἦταν μετόχι τῆς Ι.Μ ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ ὅπως ἀναφέραμε ἀπό τόν 14ο αἰῶνα στήν περιοχή τῆς σημερινῆς χερσονήσου τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ.
Τό 1551 προσέρχεται στήν Ι.Μ. ΑΓΙΟΥ
ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ καί φθάνει σέ ὑψηλά μέτρα Ἁγιότητας καί σέ ἡλικία 84 ἐτῶν τελευτεῖ
τήν 21ην Ὀκτωβρίου τοῦ 1610.
Ὁ ἅγιος Φιλόθεος ἦταν γνήσιος Χριστουπολίτης,
ζοῦσε σάν Χριστουπολίτης καί πρόσβλεπε νά γίνει Οὐρανοπολίτης «ὅπερ καί ἐγένετο».
Ἔτσι ἀποδεικνύεται περίτρανα ὅτι ἡ ἀλλοτρίωση
τῆς χριστωνύμου ὀνομασίας καί «ἡ παρεμβατική πολιτική» τῶν ἀλλοδόξων δέν ἐμπόδισαν
τήν ΘΕΙΑ ΧΑΡΗ νά ἀναδείξει μεγάλο τοπικό Ἅγιο στά δύσκολα αὐτά χρόνια. Μπορεῖ
νά ἐξαφάνισαν τήν ὀνομασία τῆς Χριστουπόλεως ἀλλά δέν μποροῦσαν νά σβήσουν ΤΟΝ
ΧΡΙΣΤΟ πού ζοῦσε στίς καρδιές τῶν πιστῶν.»
Εν τω μεταξύ στην όμορφη πόλη της Καβάλας
ο πιστός λαός μνημόνευε τον τοπικό του αυτό Αγιορείτη Όσιο με την προσωνυμία
του Καβαλιώτη, ήταν δε και το λογικό.
Όμως ο μακαριστός μητροπολίτης Φιλίππων
Νεαπόλεως και Θάσου κυρ. Προκόπιος
αρκετά χρόνια συγκέντρωνε ιστορικά στοιχεία από το συναξάρι του ΑΓΙΟΥ ΦΙΛΟΘΕΟΥ
και σε σχέση με την βιωτή του στην πόλη που κοσμεί αυτό το ακρογιάλι της
Μακεδονικής ακτογραμμής απέναντι από το ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ και μάλιστα με το περιώνυμο
λιμένα του Αποστόλου Παύλου όπου αποβιβάστηκε δια πρώτη φορά στην Ευρώπη ο
Απόστολος Παύλος μαζί με την Αποστολική συνοδεία του Ευαγγελιστή Λουκά , Τιμοθέου και Σίλα.
Είχε ήδη ο μακαριστός μητροπολίτης
συγγράψει πόνημα από το 1980 για τον Όσιο Φιλόθεο αλλά πάντα τον προβλημάτιζε
το γεγονός ποια θα ήτο η προσωνυμία του.
Αρχές καλοκαιριού του 2011 ενώ τελείωνε την επαυξημένη και
συμπληρωματική έκδοση της πρώτης συγγραφής του με τον τίτλο « Όσιος Φιλόθεος ο
Χριστουπολίτης, Ιστορία – Βίος – Ακολουθία» Ιερά Μητρόπολη ΦΝΘ, Τοπικοί Άγιοι,
εκδόσεις Παρουσία μας εκμυστηρεύθηκε ότι βίωσε ένα « έκτακτο γεγονός» με τον
ΟΣΙΟ και συμπλήρωσε:
Έχω
βεβαία την πεποίθηση ότι τον ΑΓΙΟ ΦΙΛΟΘΕΟ θα πρέπει από του νυν και εως του
αιώνος να τον επονομάζομεν ως
ΧΡΙΣΤΟΥΠΟΛΙΤΗ
Είναι
μεγάλος ΑΓΙΟΣ και προστάτης αυτής της Πόλης , μού είπε...ο ίδιος
Τότε
θυμήθηκα τον Παπα – Χαραλάμπη τον Διονυσιάτη και τα ίδια που μου έλεγε το 1989.
Με Πίστη
και Ελπίδα
Δρ.
Κωνσταντίνος Βαρδάκας