Γράφει ο Φώτιος
Μιχαήλ
Επιστολή ἀπό το βιβλίο:
ΦΑΚΕΛΟΣ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ Μὲ τὴ δρᾶσι τοῦ ἱεροκήρυκα
π. Αὐγουστίνου Καντιώτου τὰ χρόνια τῆς Κατοχῆς
(1942-46) στὴ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Στὴν ἐπιστολὴ ποὺ
ἀκολουθεῖ ὁ ταγματάρχης τῆς Χωροφυλακῆς Φλωρίνης Κων. Κανᾶς ἐνημερώνει γιὰ ἕνα
συγκλονιστικὸ γεγονὸς ποὺ συνέβη στὴ Φλώρινα: Ὁ διχασμένος λαός, μέσα σὲ δύο
μῆνες ἑνώθηκε ὡς «μία οἰκογένεια ἀληθινὰ πατριαρχική» καὶ ἡ ξένη προπαγάνδα ἔπαθε
πανωλεθρία. «Ὅλοι διερωτῶνται ποιός τοὺς ἄλλαξε»;
Διαβάστε τὴν
ἐπιστολή:
ΑΠΟΡΡΗΤΟ
Ἀριθ. Ἐμπιστευτικῆς
347, 12.3.43
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΙΣ ΧΩΡΟΦΥΛΑΚΗΣ ΦΛΩΡΙΝΗΣ
Γραφεῖον Εἰδικῆς
Ἀσφαλείας
Ἀριθ. 85/52/3
Ἐν Φλωρίνῃ τῇ 26ῃ
Φεβρουαρίου 1943
Πρὸς ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
Διεύθυνσι Ἀσφαλείας ΑΘΗΝΑΣ
«Ἐθνικὴ καὶ θρησκευτικὴ ἐργασία τοῦ Ἱεροκήρυκος Αὐγουστίνου Καντιώτου»
Λαμβάνω τὴν τιμὴν ν᾽ ἀναφέρω ὅτι εἶναι γνωστὴ Ὑμῖν ἡ δημιουργηθεῖσα ἐνταῦθα ἕνεκεν τῆς πολεμικῆς συμφορᾶς,
ἔκρυθμος κατάστασις,
αἱ ἐκτροπαί,
αἱ ἀντεθνικαὶ ἐκδηλώσεις,
τὰ μίση μεταξὺ τῶν κατοίκων,
καὶ γενικῶς ὁ ἀγὼν τῆς ἀλληλοεξοντώσεως τῶν πολιτῶν,
λόγῳ τῆς διασταυρώσεως τῶν ἐθνικῶν ρευμάτων.-
Ἡ κατάστασις αὐτὴ δὲν ἔσχε μόνον Ἐθνικὴν σημασίαν, ἀλλὰ καὶ ἐπέφερε καὶ τὴν θρησκευτικὴν χαλάρωσιν. Ἤδη ὅμως ὅλα μετεβλήθησαν καὶ ἡ κοινωνία Φλωρίνης ἐν πολλοῖς ἐμφανίζεται ὡς μία οἰκογένεια ἀληθινὰ πατριαρχικὴ ἑνωμένη σφικτὰ μὲ τοὺς δεσμοὺς ποὺ δημιουργεῖ τὸ πνεῦμα τῶν παλαιῶν παραδόσεων.-
Ὅλοι διερωτῶνται τί
ἆραγε συνετέλεσεν εἰς τὴν συμφιλίωσιν ταύτην τῆς πλειάδος τῶν πολιτῶν, οὕς
φρονήματα καὶ ἀντιλήψεις χωρίζουν; Καὶ ἰδοὺ ἡ ἀπάντησις: Εἷς σεβαστὸς Πρεσβύτης
ἀφιχθεὶς ἐνταῦθα ἀπὸ διμήνου, ὁ Ἱεροκήρυξ Καντιώτης, ὁ Θεοειδὴς αὐτὸς
Ἐθναπόστολος, ὅστις ἄοκνος καὶ ἐν παντὶ τόπῳ καὶ χρόνῳ καὶ μὲ ἐπιβλητικὴν
σοβαρότητα ἐξαγγέλλει μεγαλοσήμαντα Ἐθνικοθρησκευτικὰ κηρύγματα πρὸς τοὺς
κατοίκους τῆς πόλεως Φλωρίνης, οἵτινες ἀνεξαρτήτως φύλου καὶ ἡλικίας τὸν
παρακολουθοῦν μὲ ἀληθινὴν κατάνυξιν. Οὐδέποτε αἱ ἐκκλησίαι Φλωρίνης ἐγνώρισαν
τοσαύτην κοσμοσυρροὴν οἵαν τῆς παρούσης ἐποχῆς , οὐ μὴν ἀλλὰ καὶ ποτέ δὲν ἐπεδείξαντο
οἱ ἐκκλησιαζόμενοι τοσαύτην εὐλάβειαν πρὸς τοὺς οἴκους τοῦ Θεοῦ καὶ ἀδελφότητα
ἀλλήλοις.-
Εἶναι συγκινητικὴ
ὄντως ἡ θέα τῆς προσελεύσεως ἐν ταῖς ἐκκλησίαις τῶν πολιτῶν οὐ μόνον τῶν
Ἑλληνοφώνων, ἀλλὰ καὶ τῶν Βουλγαροφώνων τοιούτων, οἵτινες πρό τινος πρὸς
ἐκδίκησιν ἐπεδίωκον καὶ τὴν κατάρρευσιν τῶν χριστιανικῶν καθηκόντων τῶν
πρώτων.-
Καὶ τοῦτο, διότι ὁ
θεόπεμπτος οὗτος ἀνὴρ πληροῖ ἀπὸ τοῦ ἄμβωνος τὰς εὐχὰς ὅλων τῶν πολλαπλῶν
ἀκροατῶν του ἀπὸ κρυφὸν δέος καὶ μυστικὴν ἀόριστον θρησκευτικὴν ταραχὴν καὶ
ἐνσαρκώνει τὴν θείαν σκέψιν εἰς τὰ ὑψηλὰ καὶ καλλιτεχνικὰ δημιουργήματά της, μὲ
τὴν μελιστάλακτον διδασκαλίαν του.-
Ὁ θεόφραστος οὗτος
ἀνὴρ προσπαθεῖ πολυσχιδῶς νὰ ἑνώσῃ τὴν διαχωρισμένην ἐνταῦθα κοινωνίαν εἰς
διάφορα Ἐθνικὰ τμήματα, καὶ ἐν πολλοῖς τὸ ἐπιτυγχάνει, διότι εἶναι σοφὸς κυβερνήτης
τοῦ ἑαυτοῦ του καὶ ἀξιόπιστος καθηγητὴς τῶν ἄλλων.-
Ἐκ τοῦ στόματος τοῦ
θεοπρεποῦς Καντιώτου κηρύσσεται καθημερινῶς ἐνταῦθα τὸ Ἱερὸν Εὐαγγέλιον,
σφυρηλατοῦνται τὰ ἀνώτερα Θρησκευτικὰ καὶ Ἐθνικὰ ἰδεώδη καὶ γαλβανίζεται ἡ
θέλησις καὶ τῶν ἀσθενικῆς ἀκόμη συνειδήσεως ἀνθρώπων εἰς τὴν πίστιν τῆς τοῦ
Χριστοῦ διδασκαλίας καὶ τὴν ὑπεράσπισιν τῆς Ἑλληνικῆς ἰδέας εἰς τὴν ἀκραίαν
ταύτην Ἑλληνικὴν γωνίαν, ἔνθα ὁ ἀγὼν τῶν ἰδανικῶν τούτων γίνεται σφοδρός.-
Ὁ θεόπνευστος
Αὐγουστῖνος ἵδρυσε Κατηχητικὰ Σχολεῖα ἐνταῦθα καὶ διδάσκει νυχθημερὸν καὶ
συστηματικῶς τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ, εἰς ἃ προσέρχονται μορφωμένοι καὶ ἀμόρφωτοι,
πλούσιοι τε καὶ πένητες καὶ κατηχοῦνται, οὐ μόνον τὸ φῶς καὶ τὴν ἀγάπην, ἀλλὰ
καὶ τὰς Ἐθνικὰς ἀληθείας.-
Ὁ καλοποιὸς τῶν
γλυκυτέρων καὶ ζωηροτέρων πατριωτικῶν κηρυγμάτων οὗτος Ἱεροκήρυξ ἐνεφανίσθη ἐν
τῇ κοινωνίᾳ ταύτῃ ὡς ἐμψυχωτὴς καὶ ἀναβαπτιστὴς τῆς ἐκ τῆς πολεμικῆς λαίλαπος
χαλαρωθείσης χριστιανικῆς καὶ πατριωτικῆς συνειδήσεως τῶν πολιτῶν, καὶ
ἀδιάφορος πρὸς πάντα κίνδυνον καὶ προβαλλόμενον ἐμπόδιον χωρεῖ πρῶτος εἰς τὸν
Ἐθνικὸν καὶ Θρησκευτικόν του δρόμον.-
Κατὰ τὰ κηρύγματα
τοῦ σκαπανέως τούτου τῶν τοῦ Θεοῦ ἀληθειῶν οὐδεὶς τῶν πολιτῶν περιφέρεται
ἀσκόπως ἐν τῇ πόλει καὶ κατὰ τὰς κωδωνοκρουσίας τῆς ἐκκλησίας μία ἐπῳδὸς
ἀκούεται: «Πᾶμε εἰς τὸν Καντιώτην!». Πάντες προσέρχονται ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ ἵνα
παρακολουθήσουν τοῦτον, ὡς νὰ ἕλκωνται ὑπὸ κάποιας ἀοράτου δυνάμεως.-
Τὸν θεόκλητον
Αὐγουστῖνον ἐγνώρισαν ὅλοι, νέοι, μικροί, μεγάλοι, καὶ μὲ περισσὴν προθυμίαν
ἐφαρμόζουν τὰς διδαχάς του.-
Τὸ θεάρεστον ἔργον
τοῦ εὐρυμαθεστάτου τούτου κληρικοῦ συνεχίζεται καὶ ἔσχε τοσαῦτα Ἐθνικὰ
ἀποτελέσματα ἐνταῦθα, ὥστε νὰ θεωρῆται παρὰ πάντων ἀπαραίτητος διὰ τὰς παρούσας
περιστάσεις ἐν τῇ πόλει ταύτῃ.-
Κατόπιν τούτου
παρακολουθοῦντες καὶ ἡμεῖς μὲ θαυμασμὸν καὶ ἀπόλυτον ἱκανοποίησιν τὴν μεγίστην
ταύτην Ἐθνικὴν ἐργασίαν τοῦ ἐν λόγῳ Ἱεροκήρυκος, κρίνομεν σκόπιμον καὶ
παρακαλοῦμεν ὅπως ἡ ἐργασία του αὕτη ἐκτιμηθῇ προσηκόντως.-
Ὁ Διοικητὴς τῆς
Διοικήσεως
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΝΑΣ
Ταγ/ρχης
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΙΣ
1) ΑΡΧΗΓΕΙΟΝ
ΧΩΡΟΦΥΛΑΚΗΣ
2) ΓΕΝΙΚΗΝ ΔΙΟΙΚΗΣΙΝ
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
α) Διεύθυνσιν
Χωροφυλακῆς
β) Ἐπιθεώρησιν
Νομαρχιῶν
3) ΑΝΩΤΕΡΑΝ ΔΧ. ΔΥΤ.
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ - (Γραφ. Εἰδικῆς Ἀσφαλείας)