Νομίζουμε ότι και οι σύγχρονοι νέοι για να έλθουν «εις εαυτόν»
πρέπει να γνωρίσουν το μήνυμα του Ευαγγελίου. Τότε η έλξη, που δημιουργούν τα
πάθη γίνεται ανίσχυρη μπροστά στην έλξη, την γλυκύτητα της εσωτερικής
πνευματικής ζωής. Και όταν λέμε πνευματική ζωή εννοούμε συμμετοχή στα Μυστήρια
της Εκκλησίας, την Εξομολόγηση και την Θεία Κοινωνία, μαζί με την ταυτόχρονη
άσκηση των αρετών. (Γέροντας Εφραίμ Βατοπαιδινός)
Όταν όσοι μας επαινούν ή μάλλον όσοι μας αποπλανούν αρχίσουν να
μας επαινούν, ας θυμηθούμε αμέσως το πλήθος των ανομιών μας, και ασφαλώς θα
δούμε ότι είμαστε ανάξιοι των επαίνων και των τιμών. (Αγίου Ιωάννου της
Κλίμακος)
Για καθετί πειρασμικό που σε αναστατώνει ψυχολογικά, ρίχτα πίσω.
Να κυλούν οι μέρες μας με ηρεμία και πραότητα». Μη στενοχωριέσαι, μην τα βάζεις
μέσα σου και στενοχωριέσαι. Οι στενοχώριες τρώνε τον άνθρωπο. Εμένα οι
στενοχώριες με φάγανε, αρρώστησα από την καρδιά και τα άλλα. (Άγιος Ιάκωβος
Τσαλίκης)
Τα γράμματα και οι επιστήμες, χωρίς την ηθική, την ευσέβεια και
την αρετή, είναι άχρηστα και βλαβερά. Όταν όμως συμβαδίζουν με την ευσέβεια,
την ηθική και την αρετή, τότε αποδίδουν πολλούς και μεγάλους καρπούς. (Άγιος
Φιλόθεος Ζερβάκος)
Σήμερα οι άνθρωποι καταλήγουν, από την πολλή μελέτη, να είναι
μαγνητόφωνα και να γεμίζουν τις κασέτες τους με περιττά πράγματα. Η άνευ
πράξεως, όμως, διδασκαλία είναι κατά τον Αββά Ισαάκ «παρακαταθήκη εντροπής».
(Όσιος Παΐσιος ο Αγιορείτης)
Όποιος ζει για τον Θεό, έχει ένα πνεύμα θείου φόβου και ευλάβειας.
Όποιος ζει για τον εαυτό του, έχει ένα πνεύμα αυτάρεσκο, εγωιστικό, φίλαυτο,
σαρκικό. Όποιος ζει για τον κόσμο, έχει ένα πνεύμα φιλόκοσμο και μάταιο. Κρίνοντας
από αυτά, βρες τι πνεύμα υπάρχει μέσα σου. (Όσιος Θεοφάνης ο Έγκλειστος)
Δεν ωφελεί τον ασθενή να γνωρίζει μόνο την ασθένειά του και να μη
θέλει να επισκεφθεί το γιατρό για να πάρει οδηγίες, να πάρει φάρμακα. Έτσι και
τον αμαρτωλό δεν ωφελεί μόνο να αισθάνεται ότι είναι αμαρτωλός, αλλά πρέπει να
πάει στον Πνευματικό γιατρό, να ομολογήσει τις αμαρτίες του και να πάρει τα
κατάλληλα φάρμακα. (Άγιος Φιλόθεος Ζερβάκος)
Προτού ακούσεις τον άλλον δεν πρέπει να απαντάς. «Ος αποκρίνεται
λόγον πριν ακούσαι, αφροσύνη αυτώ εστί και όνειδος» (Παροιμ. ιη', 13). (Όσιος
Σεραφείμ του Σάρωφ)
Η ανυπομονησία είναι κακία και αντίθετη από την αρετή της
υπομονής. Αυτός που κατέχεται απ’ αυτήν, αποφεύγει κάθε πόνο για την εργασία
του αγαθού, κάθε θλίψη υπέρ της αγάπης. Βαδίζει πάντα στην ευρύχωρη οδό της
απώλειας και αποφεύγει τη στενή οδό της αρετής. Χαίρεται να μην κάνει τίποτα
και με τις επιθυμίες του, φροντίζοντας να τις ικανοποιεί και περνάει την ώρα
του μέσα στις απολαύσεις. (Άγιος Νεκτάριος επίσκοπος Πενταπόλεως ο θαυματουργός)
Δεν είναι ακόμα δούλος πιστός, εκείνος που βασίζεται στην
επιφανειακή γνώση των θείων, αλλά εκείνος που δείχνει την πίστη του με την
εκπλήρωση των εντολών του Χριστού. Εκείνος που τιμά τον Κύριο, εκτελεί εκείνα
που Αυτός διατάζει. Όταν σφάλλει ή παρακούσει, υπομένει τις συνέπειες, αφού
οφείλονται σ’ αυτόν. (Άγιος Μάρκος ο Ασκητής)
Η δειλία είναι πάθος της ασθενικής ψυχής, που διακατέχεται από
φόβο. Είναι μικροψυχία, ατολμία, έλλειψη πολεμικού θάρρους, αστάθεια ψυχής που
την αναταράζουν τα επερχόμενα δεινά. Κάνει δούλο τον ελεύθερο και αυτόν που
έχει δεσμεύσει τον κάνει προδότη της πατρίδας του. Είναι λιποψυχία στην
πιθανότητα κινδύνου, έλλειψη ηθικού σθένους, αδυναμία φρονήματος και
ενδοτικότητα στα αισχρά έργα. (Άγιος Νεκτάριος Επίσκοπος Πενταπόλεως ο θαυματουργός)
Ο πνευματικός ενθουσιασμός είναι η μαρτυρία της ενεργού παρουσίας
του πνεύματος μέσα στον άνθρωπο. Και η υπηρεσία του Κυρίου είναι τόσο ο στόχος
όσο και το περιεχόμενο του ζήλου αυτού. (Όσιος Θεοφάνης ο Έγκλειστος)
Αν θέλουμε να λυτρωθούμε από τον πονηρό και να μην μπούμε σε
πειρασμό, ας πιστέψουμε στο Θεό κι ας συγχωρέσουμε όσους μας έφταιξαν. (Άγιος
Μάξιμος ο Ομολογητής)
imverias