ΚΥΡΙΑΚΗ B´ ΛΟΥΚΑ: «Ὑμεῖς ἐστε ναός Θεοῦ ζῶντος» (2 Κορ. 6.16).
Μέ αὐτά τά λόγια
ἀπευθύνεται πρός τούς χριστιανούς τῆς Κορίνθου ὁ ἀπόστολος Παῦλος, θέλοντας
ὄχι μόνο νά καταδείξει τή διαφορά πού ὑπάρχει μεταξύ τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ καί
τῶν εἰδώλων, ἀλλά καί νά τούς διδάξει τήν πραγματική σημασία καί τόν ἀληθινό
ρόλο τοῦ ἀνθρωπίνου σώματος.
Ναό τοῦ Θεοῦ ὀνομάζει ὁ ἀπόστολος τό ἀνθρώπινο σῶμα, δημιούργημα, δηλαδή, πού εἶναι ἀφιερωμένο στόν Θεό. Καί τό δημιούργημα αὐτό δέν εἶναι ἀποκλειστικά ἔργο ἀνθρώπων, ὅπως εἶναι οἱ χειροποίητοι ναοί πού οἰκοδομοῦμε καί ἀφιερώνουμε στή λατρεία τοῦ Θεοῦ, ἀλλά εἶναι δημιούργημα τοῦ ἴδιου τοῦ Θεοῦ, ὁ ὁποῖος ἔπλασε τόν ἄνθρωπο κατ᾽ εἰκόνα καί καθ᾽ ὁμοίωσίν του, καί στή συνέχεια προσέλαβε τόν ἄνθρωπο ὡς συνδημιουργό του γιά τή συνέχιση αὐτοῦ τοῦ ἔργου τῆς δημιουργίας.
Νά, λοιπόν, τό πρῶτο
στοιχεῖο πού χαρακτηρίζει τόν ναό τοῦ σώματός μας καί τόν κάνει νά διαφέρει
ἀπό τούς κτιστούς καί χειροποίητους ναούς πού ἀνεγείρουμε ἐμεῖς οἱ ἄνθρωποι.
Δεύτερο χαρακτηριστικό
στοιχεῖο εἶναι ἡ ἔμψυχη φύση του. Ὁ ναός τοῦ σώματός μας δέν ἀποτελεῖται
μόνο ἀπό ὕλη, ἀποτελεῖται καί ἀπό πνεῦμα, ἀποτελεῖται καί ἀπό ψυχή. Ὁ ἴδιος ὁ
Θεός ἐνεφύσησε πνοή ζωῆς κατά τή δημιουργία τοῦ ἀνθρωπίνου σώματος, καί
αὐτή μετέτρεψε τόν χοῦν τῆς γῆς σέ ναό τοῦ Θεοῦ. Ἔτσι ὁ ζῶν Θεός ἔχει ζῶντα
ναό, μέσα στόν ὁποῖο, ὅπως λέγει ὁ πρωτοκορυφαῖος ἀπόστολος, ἐνοικεῖ καί ἐμπεριπατεῖ
ὁ ἴδιος. Καί ὁ ζῶν ναός εἶναι ὁ ἴδιος ὁ ἄνθρωπος, εἶναι τό ἀνθρώπινο σῶμα.
Τρίτο χαρακτηριστικό
τοῦ ναοῦ τοῦ ζῶντος Θεοῦ ἀποτελεῖ ἡ ἀποκλειστικότητα τῆς χρήσεώς του. Ὁ
ναός τοῦ ζῶντος Θεοῦ εἶναι καί ὀφείλει νά εἶναι ἀποκλειστικά ἀφιερωμένος στόν
Θεό. Ἐκεῖ πού κατοικεῖ ὁ Θεός δέν εἶναι δυνατόν νά λατρεύονται τά εἴδωλα, δέν
εἶναι δυνατόν νά συνυπάρχουν οἱ θεοί τους. Δέν εἶναι δυνατόν νά συνυπάρχει ὁ
ζῶν Θεός μέ νεκρά μέλη, νεκρωμένα ἀπό τήν ἁμαρτία. Δέν εἶναι δυνατόν νά
συνυπάρχει ὁ ζῶν Θεός, πού εἶναι φῶς, μέ τό σκότος τῆς ἀμφιβολίας, τῆς
ἀπιστίας καί τῶν πονηρῶν ἔργων.
Ναός, λοιπόν, τοῦ ζῶντος
Θεοῦ τό σῶμα μας, ἀδελφοί μου. Ναός τοῦ Θεοῦ, διότι τό σῶμα μας βαπτίσθηκε,
ἐγκαινιάσθηκε δηλαδή, στό ὄνομα τοῦ τριαδικοῦ Θεοῦ. Ναός τοῦ Θεοῦ,
διότι τό σῶμα μας κοινωνεῖ διά τοῦ μυστηρίου τῆς θείας μεταλήψεως τοῦ σώματος
καί τοῦ αἵματος τοῦ Χριστοῦ. Ναός τοῦ Θεοῦ, διότι διά τῶν μυστηρίων καί
ἁγιαστικῶν πράξεων τῆς Ἐκκλησίας μας λαμβάνει τήν χάρη τοῦ παναγίου
Πνεύματος. Ναός τοῦ Θεοῦ, διότι ἀποτελεῖ τόπο συναντήσεως τοῦ ἀνθρώπου μέ
τόν Θεό, ἐφόσον δέν προσεύχεται μόνο ἡ ψυχή, ἀλλά καί τό σῶμα· δέν γίνεται
ἀποδέκτης τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ καί τῆς σφραγίδος τῆς δωρεᾶς μόνο ἡ ψυχή
ἀλλά καί τό σῶμα. Ναός τοῦ Θεοῦ, ἐφόσον δέν καθαίρεται καί δέν ἁγιάζεται καί
δέν θεοῦται μόνο ἡ ψυχή ἀλλά καί τό σῶμα.
Ναός τοῦ Θεοῦ τό ἀνθρώπινο
σῶμα. Γι᾽ αὐτό, ἄν καί ὑπόκειται στό νόμο τῆς φθορᾶς καί τοῦ θανάτου, θά ἀναστηθεῖ
κατά τήν ἡμέρα τῆς κρίσεως, γιά νά ἀπολαύσει μαζί μέ τήν ψυχή, ἀφθαρτοποιημένο
πλέον, ὅπως τό σῶμα τοῦ ἀναστάντος Κυρίου, τά ἀγαθά τῆς βασιλείας τῶν οὐρανῶν.
«Ὑμεῖς ἐστε ναός Θεοῦ
ζῶντος καθώς εἶπεν ὁ Θεός ὅτι ἐνοικήσω ἐν αὐτοῖς καί ἐμπεριπατήσω καί
ἔσομαι αὐτῶν Θεός καί αὐτοί ἔσονταί μοι λαός».
Αὐτή τήν ἀδιάψευστη
ἀλήθεια, τή μοναδικῆς σημασίας ἀλήθεια γιά τό σῶμα ὑπενθυμίζει καί σέ ἐμᾶς ἡ
Ἐκκλησία μας σήμερα μέ τό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα, ὑπενθυμίζοντάς μας
παράλληλα καί τήν εὐθύνη πού ἔχουμε γι᾽ αὐτό τό σῶμα, τό ὁποῖο μᾶς χάρισε ὁ
Θεός ὄχι γιά νά τό χρησιμοποιοῦμε μέ τρόπο πού νά τό ἐκτρέπει ἀπό τόν προορισμό
του· ὄχι γιά νά τό ἐκμεταλλευόμαστε γιά ἐφήμερες καί ἐγκόσμιες ἀπολαύσεις καί
ἡδονές, στερῶντας του τή δυνατότητα νά ἀπολαύσει καί νά εὐφρανθεῖ ἀπό τήν
ἐνοίκηση τοῦ Θεοῦ μέσα του, ἀλλά γιά νά τό φροντίζουμε καί νά τό συντηροῦμε ὡς
ναό τοῦ ζῶντος Θεοῦ, νά φροντίζουμε νά τό καθαίρουμε καί νά τό ἁγιάζουμε μέ
τήν ἄσκηση, μέ τή νηστεία καί μέ τήν κοινωνία τῶν μυστηρίων τοῦ Θεοῦ.
Ἄς ἀκολουθήσουμε, λοιπόν, τήν προτροπή τοῦ ἀποστόλου Παύλου καί ἄς φροντίζουμε νά διατηροῦμε τό σῶμα μας ἐλεύθερο τά πάθη καί τήν ἁμαρτία, γιά νά εἶναι πάντοτε καί ἀποκλειστικά διαθέσιμο μόνο γιά τόν Θεό, στόν ὁποῖο ἀνήκει, καί ὁ ὁποῖος ὑπόσχεται ὅτι θά τό ἀναστήσει γιά νά ζήσει αἰώνια μαζί μέ τήν ψυχή μας στή βασιλεία του.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
iellada